جاذبه‌های گردشگری قزوین

حسینیه امینی ها

بدون شک بیشتر شهرهای ایران از قدمت و تاریخ بسیار بالایی بروخوردار است و قزوین نیز از این قائده مثتسنی نیست. این شهر قبلا با نام کاسپین شناخته می‌شد. اگر در گذشته به این شهر سفر کرده باشید قطعا جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در آن دیده‌اید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جاذبه های گردشگری قزوین بپردازیم تا بتوانید با فراغ خاطر در این شهر به گشت و گذار بپردازید.

ارتفاع این شهر از سطح آب‌های آزاد ۱۲۷۸ متر است و جالب است بدانید که در زمان حکومت صفوی پایتخت ایران بوده است. همین موضوع باعث شده تا بتوانید بناهای تاریخی بسیاری را در این شهر مشاهده کنید.
این شهر از نظر جغرافیایی از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مرکزی، از شرق به استان البرز و از غرب به استان زنجان و همدان محصور می‌شود. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت در زمان صفویان به دلیل موقعیت حساسی بود  که ایران به به کشورهای شمالی و غربی متصل می‌کرد. در ادامه به بررسی جاذبه‌های گردشگری قزوین خواهیم پرداخت.

جاذبه های گردشگری قزوین

با توجه به اینکه جاذبه‌های گردشگری این شهر بسیار است، بهتر است تا برنامه‌ریزی دقیقی برای سفرتان به این شهر داشته باشید.

کاخ چهلستون

این کاخ نه تنها به عنوان یک جاذبه تاریخی شناخته می‌شود بلکه به نوعی نماد این شهر قدیمی نیز است. شاید برایتان جالب باشد که کاخی با همین نام در اصفهان نیز وجود دارد که البته این کاخ قزوین پیش از کاخ هم نام خود در اصفهان ساخته شده است. کاخ چهلستون قزوین که در دوران شاه تهماسب ساخته شده است امروزه به موزه تبدیل شده که در آن قسمتی تحت عنوان خوشنویسی اساتید معروف نیز می‌باشد.

مگر می‌شود که یک شهر قدیمی در ایران پیدا کنید که بازار سنتی و مختص خود را نداشته باشد؟ قزوین نیز از این قائده مثتسنی نیست و زمانی که وارد راسته‌های تو در تو و مختلف آن می‌شوید دوست دارید تا خرید مفصلی کنید. ساخت بنای اصلی این بازار به دوران صفویان مربوط است اما بیشتر راسته‌هایی که امروزه می‌بینید در زمان قاجاریان ساخته شده است.

از جمله سراهای معروف این بازار می‌توان به این موارد اشاره کرد: سرای سعدالسلطنه، سرای رضوی، سرای وزیر، سرای حاج رضا و تیمچه‌های روباز که باعث می‌شود تا از گشت و گذار در این بازار خسته نشوید.

اما تافته جدا بافته این بازار قدیمی سرای سعدالسلطنه است که به می‌توان آن را به عنوان بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران هم دانست که قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه باز می‌گردد. معماری آن به طرز عجیبی توجه شما را به خود جلب می‌کند و پتانسیل آن را دارد که به یکی از جاذبه‌های برتر گردشگری ایران تبدیل شود.

کاخ چهلستون

مسجد جامع قزوین

مساجد قدیمی در ایران همواره به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی شناخته می‌شود که دلیل آن نیز به هنر و معماری اصیل ایرانی اسلامی است که در آن بکار رفته است. مسجد جامع قزوین یکی از بناهای بجا مانده از دوران مساهارون الرشید عباسی است که طبق گفته مورخان بر روی یک آتشکده ساخته شده است. آتشکده‌ای که عمر آن به دوران پیش از اسلام بازمی‌گردد. این مسجد در طول دوران مختلف دست خوش تغییراتی شده و می‌توانید آثار مهمی را از دوران سلجوقیان، صفویان و قاجاریان در آن ببینید.

مسجد جامع قزوین

حسینیه امینی‌ها

این مکان پیشتر برای برپایی مراسم مذهبی و به خصوص ماه محرم و صفر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل است که به آن حسینیه می‌گویند. این خانه متعلق به یکی از تاجران معروف به نام “حاج محمدرضا امینی” بود است. حسینیه امینی‌ها شامل سه تالار بزرگ و مجلل است که بازدید از آن‌ها بسیار پیشنهاد می‌شود.

حسینیه امینی ها

آرامگاه حمدالله مستوفی

از شاعران به نام ایرانی که در دوران ایلخانیان حیات داشته می‌توان به حمدالله مستوفی نام برد که آرامگاه آن همینک در شهر قزوین قرار گرفته است. طراحی و معماری آرامگاه به گونه‌ای است که آن را در لیست جاذبه های گردشگری قزوین جای داده است. عمر این بنا به بیش از ۷۰۰ سال پیش تخمین زده شده است.

آرامگاه حمدالله مستوفی

دریاچه وان

هرچقدر هم که با جاذبه‌های تاریخی یا طبیعی قزوین آشنا نباشید، بعید است که نام دریاچه اوان به گوشتان نخورده باشد. پس از آنکه از پیش و خم‌های دریاچه الموت گذر کردید در دره‌ای که کنار جاده واقع شده، دریاچه‌ای را خواهید دید که رنگ آبی آن به شدت شما را مجذوب خود می‌کند. جدا از زیبایی‌هایی که دریاچه وان دارید باید گفت که می‌توانید در این مکان مشغول تفریحاتی مانند شنا، قایق‌سواری، کوهنوردی و ماهیگیری شوید.

دریاچه اوان

آب انبارها

در شهر قزوین میتوانید آب انبارهای بسیاری را که از دوران قاجار و حتی پیشتر به جا مانده است را مشاهده کنید. از معروف‌ترین آب انبارهای این شهر می‌توان به سردار بزرگ واقع در خیابان راه آهن نام برد که از نظر مساحت جزو بزرگترین آب انبارهای ایرانی شناخته می‌شود.

آب انبار قزوین

قلعه الموت

اگر به قزوین سفر کنید و از قلعه الموت دیدن نکنید گویی به این شهر سفرنکرده‌اید. این بنا منحصرا به جاذبه های گردشگری قزوین محدود نمی‌شود و در سطح جهان بسیار شناخته شده است.

این قلعه در شمال شرق روستای گازرخان و در بلندی صخره‌ای به ارتفاع ۲۱۶۳ ساخته شده است که با دیدن آن بدون شک حیرت زده خواهید شد. مورخان بر این باورند که این قلعه در سال ۴۸۶ هجری توسط حسن صباح به تسخیر درآمد و به همین دلیل است که این قلعه را با نام حسن صباح نیز می‌شناسند.

قلعه الموت

حمام قجر

حمام قجر نه به این دلیل در لیست جاذبه های گردشگری قزوین جای گرفته که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گرمابه‌های این شهر به شما میرود. زمانی که وارد این حمام قدیمی شوید تازه متوجه خواهید شد که نیاکان ما چقدر به تزئینات و زیبایی حتی حمام هم اهمیت می‌دانند. در کل توصیه می‌شود که در سفر به قزوین حتما از این بنای تاریخی دیدن کنید.

حمام قجر

همانطور که می‌دانید قزوین زمانی پایتخت ایران بوده و همین امر باعث شده تا جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری را در این شهر مشاهده کنید. زمانی که به این شهر سفر می‌کنید به یاد داشته باشید تا از تمامی یادگاری‌هایی که نیاکان ما باقی گذاشته‌اند دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search