اقامت کارمندی گرجستان چیست؟

اقامت کارمندی گرجستان

این روزها که بحث مهاجرت بسیار داغ در میان ایرانیان بسیار داغ شده برخی به دنبال مقاصد نزدیک به ایران مانند گرجستان هستند. در حال حاضر مهاجرت به گرجستان از سایر کشورهای اروپایی بسیار آسان‌تر است و از این رو امکان پیوستن و اتحادیه اروپا و البته معاهده شینگن در آینده‌ای نزدیک وجود دارد.

کمی که در گوگل جستجو کنید مقالات بسیاری در زمینه اقامت کارمندی گرجستان پیدا خواهید کرد که هریک اطلاعاتی چند از این نوع مهاجرت می‌دهد که برخی از آن‌ها با توجه به منافع شخصی نوشته شده‌اند. اما اینجا می‌خواهیم بدون قصد و غرض خاصی و کاملا شفاف مهاجرت کارمندی گرجستان را مورد بررسی قرار دهیم.

اقامت کارمندی گرجستان

روش‌های زیاد و البته آسانی برای مهاجرت وجود دارد که یکی از آسان‌ترین‌ها مهاجرت کارمندی به گرجستان است. خلاصه آن یعنی شما از طرف شرکت یا کسب و کاری در گرجستان به استخدام درمیآیید و می‌توانید اقامت موقت ۶ ماهه یا حداکثر یک ساله دریافت نمایید که این اقامت در صورت باقی ماندن بر سرکار تا ۵ سال دیگر تمدید خواهد شد و در نهایت به شهروندی گرجستان ختم خواهد شد.

اقامت کارمندی گرجستان

کسی که یک دعوتنامه شغلی از کارفرمایی در گرجستان داشته باشد می‌تواند کارت اقامت موقت ۶ ماهه یا یک ساله دریافت نماید و این کاملا بستگی به شرکت دارد. اگر شرکت بزرگ و شناخته شده باشد و پرداخت مالیات زیادی داشته باشد معمولا اقامت یک ساله صادر می‌شود و برای شرکت‌های کوچک ۶ ماهه یا حتی در برخی موارد به صلاحدید آفیسر درخواست رد خواهد شد.

آیا گرجستان مقصد خوبی است؟

جواب به این سوال با توجه به سلایق و اهداف هر شخص قابل تغییر است. به طبع برای کسی که شرایط مهاجرت به کانادا را دارد، گرجستان انتخاب خوبی برایش نباشد اما برای کسانی که شرایط مهاجرت به این کشورها را ندارند گرجستان انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

خوشبختانه در حال حاضر شرایط مهاجرت به گرجستان چندان سخت نیست و می‌توانید به آن دست پیدا کنید. اما به نظر میرسد که در سال‌های آینده شرایط سخت‌تر شده آن چنان که شرایطی مانند کشورهای اروپای غربی مانند آلمان پیدا کند.

شرایط اقامت کارمندی گرجستان

مراحل کار چگونه پیش میرود؟

برای آنان که به دنبال اقامت کارمندی گرجستان هستند در ابتدا باید طی سفری که به گرجستان دارید یک قرارداد کاری با یک شرکت گرجستانی عقد نمایید که در قرارداد باید موقعیت شغلی شما صراحتا بیان شده باشد و حداقل حقوق که ۶۰۰ لاری است پرداخت گردد. از این مبلغ، باید ۲۰% آن را به عنوان مالیات به دولت گرجستان به صورت ماهانه پرداخت نمایید.

پس از آنکه توانستید یک پیشنهاد شغلی از طرف گرجستانی بدست آورید باید به این کشور سفر کرده و قراردادی را با کارفرمایتان به امضا برسانید و مجدد به ایران بازگردید و مراحل را از اینجا و از طریق سفارت گرجستان برای اخذ اقامت موقت پیگیری نمایید.

شهروندی گرجستان؟

بله، کسانی که بتوانند ۶ سال به صورت متوالی اقامت موقت خود را بدون وقفه تمدید نمایند پس از پایان ۶ سال به آن‌ها اقامت دائم داده می‌شود که از این به بعد می‌توانند با کمک یک وکیل آشنا به امور برای اخذ شهروندی گرجستان اقدام نمایند.

توجه داشته باشید که ۶ سال اقامت موقت بدون وقفه مورد نیاز است و اگر بین سال‌های اقامت کارمندی گرجستان شما حتی چند روز هم بین تمدید آن وقفه بیافتد شما مانند فردی خواهید بود که تازه وارد این کشور شده و باید همه چیز را از نو شروع کنید. در نهایت پس از گذر از این سال‌ها می‌توانید به پاسپورت گرجستان نیز دست پیدا کنید.

شهروندی گرجستان با کارمندی

اقامت کارمندی صوری گرجستان

دقیقا بحث بر سر همین موضوع است. قرار شد که صادقانه تمام مسائل مربوط به اقامت کارمندی گرجستان را بگوییم. بسیاری از شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی این ادعا را بیان می‌کنند که می‌توانند برای‌تان اقامت کاری بگیرند بدون آنکه در این کشور مشغول به کار شوید یا حتی نیازی به حضور فیزیکی شما نیست.

چنین کاری شدنی است و این شرکت‌ها موفق به دریافت اقامت موقت برای‌تان خواهد شد. اما صادقانه بگم که اکثر اقامت‌ها یک سال بیشتر دوام نمیآورند و بالاخره پلیس گرجستان از صوری بودن قراردادتان مطلع خواهد شد. به شخصه تعداد بسیار نادری را دیدم که توانسته‌اند بدون مشکل هر سال اقامت‌شان را تمدید کنم.

در کل به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌کنم که سمت قراردادهای صوری یا کارهایی از این دست بروید که برایتان گران تمام خواهد شد تا حدی که دیگر نتوانید وارد این کشور شوید حتی به صورت توریستی و به علاوه جریمه‌های سنگین نقدی.

از طرفی برخی شرکت‌های گرجی برای فرار از جرایم مالیاتی بدلیل تخلف، تنها در ماه اول مالیات بر حقوق شما را رد می‌کنند و ماه‌های بعدی برایتان ترک کار می‌زنند بدون آنکه از این موضوع اطلاع داشته باشید که بدین صورت در سال بعدی به هیچ عنوان اقامت‌تان تمدید نخواهد شد.

در نهایت باز هم توصیه می‌کنیم که سمت اقامت کارمندی صوری در گرجستان نباشید چراکه به احتمال زیاد در آینده گرفتار خواهید شد. توجه داشته باشید که گرجستان کشوری بسیار قانون‌مند است و البته یکی از پاک‌ترین پلیس‌های دنیا را نیز در اختیار دارد.

مهاجرت به گرجستان از طریق کارمندی

مدارک موردنیاز اقامت کارمندی

  • ارائه گذرنامه معتبر
  • ارائه فرم درخواست ویزا
  • ارائه فرم و مدارک پیشنهاد کاری
  • ارائه مدارک شخصی و تحصیلی
  • ارائه یک قطعه عکس

نکاتی که باید به آن توجه کنید

  • پس از استخدام در شرکت گرجی حتما از کارفرمای خود بخواهید که از ماه اول کارکرد شما را به همراه مالیات بر حقوق مربوط به دستمزد شما را توسط شرکت گزارش کند.
  • چنانچه کارفرما مالیات شما را پرداخت نکند یا بین آن وقفه بیاندازد به احتمال زیاد در تمدید اقامت‌تان در سال بعدی با مشکل مواجه خواهید شد.
  • چنانچه قصد کار در شرکت دیگری را دارید حتما نامه ترک کار توسط شرکت قبلی اعلام شود و حتما قرارداد رسمی با شرکت جدید تهیه کنید.
  • اگر درخواست ویزای کارمندی شما ریجکت شود شما حتی دیگر نمی‌توانید اقامت گرجستان را با خرید ملک بدست آورید.
  • به دلیل درآمد پایین کارمندان این کشور نسبت به ایران، ایرانیان کمی ترجیح می‌دهند تا در این کشور کار کنند.
  • در نهایت پیشنهاد ما این است که تنهای به دنبال اقامت کارمندی گرجستان از راه قانونی و واقعی باشید چراکه اگر کارمندی صوری باشد بالاخره پلیس این کشور متوجه موضوع خواهد شد و نه تنها اقامت را از دست خواهید داد بلکه متحمل جریمه‌های نقدی سنگین نیز خواهید شد.

2 پاسخ

  1. من یک خیاط ماهر هستم مدیر و موسس آموزشگاه خیاطی هستم. آموزش هم میدهم خیاطی هم همه مدل لباس میدوزم آیا در گرجستان واسه شغل من کار وجود دارد. در ضمن تمام مدارکم بین اللملی میباشد.

    1. احتمالش وجود دارد، اگر دوستی در گرجستان دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید و یا از طریق سایت‌های کاریابی گرجی اقدام کنید. اصولا مدارک خاصی برای کار در این کشور نیاز نیست جز یک پیشنهاد شغلی از کارفرمای گرجی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search