راهنمای سفر به وان ترکیه

راهنمای سفر به وان ترکیه

وان یکی از شهزهای قدیمی و کرد نشین ترکیه است که هرساله میزبان ایرانیان بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. وان دارای قدمت تاریخی است و کتیبه خشایار شاه بزرگ نیز در این شهر قرار دارد. اگر قصد دارید به این شهر سفر کنید، راهنمای سفر به وان را کامل بخوانید.

راهنمای سفر به وان

راهنمای سفر به وان ترکیه

این شهر محل زندگی گربه‌های سفید رنگ با یک چشم آبی و یک چشم زرد است و برای کسانی که گربه دوست دارند، رفتن به این شهر می‌تواند بهترین تفریح باشد.

موقعیت جغرافیایی

شهر وان، دارای مساحت ۴۲۸ هزار و ۵۱۱ کیلومتر مربع و جمعیت ۳۷۰۱۹۰ است. وان بزرگ‌ترین شهر شرقی و تاریخی کشور ترکیه است که از لحاظ جغرافیایی، از شرق به کوه‌های سیاه کوه و ارک، از جنوب به کوه آرتوس و از شمال و غرب به دریاچه وان، نزدیک است.

وضعیت آب و هوایی

آب و هوای شهر وان قاره ای است و دارای زمستان‌های بسیار سرد و برفی، تابستان‌های خشک و گرم و بهار و پاییز بارانی است. کمترین دمای هوایی که تاکنون در این شهر ثبت شده -۴۶/۴ درجه سانتی‌گراد بوده است.

قیمت مواد غذایی

شکم‌گردی یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفر و گردشی می‌باشد. غذا خوردن در وان نیز از این قائده مستثنی نیست. در ادامه راهنمای سفر به وان قصد داریم تا هزینه خورد و خوراک در این شهر بررسی کنیم.

صبحانه

صبحانه‌های شهر وان، از لحاظ کیفیت، بسیار معروف است تا جایی که رستوران‌های مخصوص صبحانه در این شهر وجود دارد که فقط صبح‌ها برای سرو صبحانه باز هستند. در داخل شهر، برای سرو صبحانه می‌توانید به مغازه‌های بورک چی و کافی شاپ‌ها بروید و در خارج از شهر در ساحل زیبای ادرمیت رستوران‌های مخصوص صبحانه، بسیارند.

قیمت هر وعده صبحانه در این شهر، تقریبا به ازای هر نفر ۱۰ لیر است. همچنین ترکیه به داشتن انواع پنیر معروف است و با این گزینه، شما می‌توانید صبحانه متنوعی را میل کنید.

ناهار

برای سرو ناهار در این شهر می‌توانید از کباب آدانا، دونر کباب ترک، کوفته، مرغ بریان، کله پاچه، انواع سوپ و فست فود استفاده کنید. در سراسر رستوران‌های شهر وان دونر کباب را می‌توانید امتحان کنید. در خیابان جمهوریت، عرضه کباب تنوری بره، معروف است که گوشت و کباب را در داخل تنور می‌پزند و بسیار لذیذ است.

در خارج از شهر و کنار ساحل رستوران‌های کوفته‌چی وجود دارند که برای خوردن کوفته، بهترین گزینه است. هزینه ناهار به طور متوسط ۲۰ لیر می‌باشد. البته لازم است ذکر کنیم که دوغ‌های محلی شه وان نیز بسیار خوش طعم است و پیشنهاد می‌شود حتما آن را امتحان کنید.

شام

برای سرو شام نیز می‌توانید به رستوران‌هایی که در بالا ذکر شده است بروید و از غذاهای ترکی استفاده کنید. ضمنا پیشنهاد می‌شود بعد از صرف شام حتما از بستنی‌های خوشمزه و سنتی که در دور میدان جمهوریت قرار دارند، میل کنید.

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

به طبع هرچه هزینه‌ها در سفر کاهش یابند می‌توانید مدت زمان بیشتری را در شهر بگذرانید. شاید هم بودجه کافی برای این سفر در اختیار ندارید که می‌توانید با رعایت نکاتی که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد، سفر خوب و ارزانی را تجربه کنید.

پیاده روی

وان شهری کوچک است و تمام تاکسی‌های آن‌جا به صورت دربست کار می‌کنند و برای هربار سوار شدن ۱۰ لیر باید به آن‌ها بپردازید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌شود اگر به جایی می‌روید که در فاصله نزدیک قرار دارد، به جای تاکسی گرفتن، آن مسیر را پیاده طی کنید. اگر به قصد خرید بیرون می‌روید پیاده روی بهتر از تاکسی گرفتن چرا که بیشتر مراکز خرید این شهر کنارهم قرار دارد.

استفاده از ساندویچ‌های دونر کباب

یکی دیگر از راه‌هایی که برای کاهش هزینه‌ها می‌توانید به کار گیرید، سرو ساندویچ‌هایی است که از مرغ و گوشت درست شده است که در زبان ترکی به آن‌ها دوروم می‌گویند. این ساندویچ‌ها کیفیت و قیمت بسیاری مناسبی دارند و میانگین قیمت آن‌ها ۵ لیر می‌باشد.

مسافرت با تورهای مسافرتی

سفر با تورهای آژانس‌های مسافرتی بسیار باصرفه‌تر از سفر انفرادی است زیرا با تور هزینه‌های هتل برای مسافران بسیار کمتر می‌شود. همچنین آژانس‌های گردشگری مسافران را بیمه می‌کند که این خود مزیت دیگر سفر با تور است.

گردش در شهر با اتوبوس و مینی بوس

در این شهر آژانس‌های مسافرتی، تورهایی دارند که با شرکت کردن و پرداخت هزینه می‌توانید همراه با این تورها به جاهای دیدنی شهر بروید. اگر خودتان هم دوست داشتید به مکان‌های تاریخی این شهر بروید می‌توانید با اتوبوس به آن‌جا رفته و مدت بیشتری را هم در آن‌جا سپری کنید.

شرکت در کنسرت‌های رایگان

در برخی از روزهای خاص کنسرت‌های رایگانی در مراکز این شهر برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. این کنسرت‌ها بیشتر در فصل تابستان برگزار می‌شوند.

جاذبه‌های گردشگری

غذاهای وان ترکیه

قدمت شهر تاریخی وان به ۷ هزارسال قبل از میلاد می‌رسد. این شهر در دوران تمدن اورارتویی، پایتخت ترکیه شد و همچنان هم نشانه‌هایی از این تمدن در این شهر دیده می‌شود.

قلعه وان

یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی قلعه وان است که قدمت آن به ۹ قرن قبل از میلاد میرسد. این قلعه در فاصله ۵ کیلومتری مرکز شهر و بر فراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان قرار دارد. در فصول بهار و تابستان این قلعه طبیعتی چشم انداز دارد که نمی‌توانید از دیدن آن چشم‌پوشی کنید.

امروزه از این قلعه چیزی جز خرابه‌هایی با ستون‌های سر به فلک کشیده باقی نمانده است. از دیگر قلعه‌های موجود در این شهر می‌توان به قلعه چاووش تپه، هوشاب، آبانیس، آغارتی، توپراک کاله و انزاف اشاره کرد که همگی نشانی از تمدن این شهر‌اند.

دریاچه وان

دریاچه وان، بزرگترین دریاچه کشور ترکیه و نماد شهر وان است که در غرب این شهر قرار دارد. طول دریاچه ۱۲۰ کیلومتر، عرض آن ۸۰ کیلومتر و عمق آن ۱۷۱ متر است. مردم آن‌جا به این دریاچه، دنیز می‌گویند. گفته‌اند که این دریاچه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی به‌وجود آمده است و آب آنجا از جویبارهای کوه‌های اطراف تامین می‌شود.

درواقع دریاچه وان را می‌توان به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری این شهر به حساب آورد. در اطراف این دریاچه و ساحل آن رستوران‌های زیادی نیز وجود دارد. فاصله این دریاچه تا ساحل ادرمیت ۱۲ کیلومتر است. با وجود اینکه عمق میانگین دریاچه ۱۷۱ متر است، اما عمیق‌ترین قسمت آن ۴۵۱ متر است. وجود ساحل شنی و آب شفاف و نمک دار، این امکان را به وجود آورده که بتوانید شنا در دریاچه وان را تجربه کنید.

جزیره و کلیسای آکدامار ( آختامار)

جزیره آکدامار با دارا بودن طبیعتی زیبا، بزرگترین جزیره دریاچه وان است. وجود درخت‌های بادام در این جزیره، جزیره را در فصل بهار سفید می‌کند. کلسیای آکدامار یا کلیسای صلیب مقدس، مابین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی به دستور گاکیک یکم واسپوراکان با معماری ارمنی مانوئل، احداث شده است.

این کلیسا در بلندترین قسمت جزیره و در جنوب غربی شهر وان قرار گرفته است. برای رفتن به این جزیره می‌توانید از موتورهای دریایی یا کشتی‌های کوچک مسافربری، از اسکله وان به آن‌جا بروید.

درمورد نام جزیره و کلیسا افسانه‌ای وجود دارد با این شرح که: دختری به نام تامارا که یا شاهزاده بوده یا دختر کشیش اعظم کلیسا، عاشق پسر روستایی می‌شود و برای این که پسر بتواند خودش را برای دیدن معشوقه به جزیره برساند، هر شب آتشی را در جزیره روشن می‌کرد تا پسر بتواند با شنا کردن خودش را به دختر برساند.

خبر این دیدارها به پدر دختر رسید، تا اینکه در یک شب طوفانی، آتشی را در قایق روشن کرد و قایق را به دریا فرستاد. پسر هم به دنبال نور قایق شنا می‌کرده تا اینکه از توان افتاده و امواج خروشان دریا او را با خود می‌برد و پسر از سر ناچاری فریاد می‌زند “ آخ آتامارا ” و به همین علت جزیره و کلیسا به این نام مشهور می‌شود.

خانه گربه‌های وان

یکی از نمادهای شهر وان، گربه‌های سفید هستند که رنگ چشم‌های آن‌ها آبی و برخی از آنان چشم‌های دو رنگ دارند. به دلیل کمیاب بودن این گربه‌ها، آن‌ها را در محوطه دانشگاه نگهداری می‌کنند. نزدیک قلعه وان نیز یک نمایشگاه نقره‌جات وجود دارد که تعدادی از گربه‌ها در این مکان نگهداری می‌شوند و می‌توانید از پشت شیشه این گربه‌ها را ببینید.

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه در ۸۸ کیلومتری شهر وان و ۱۰ کیلومتری شهر مرادیه قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر وان به حساب می‌رود. عرض آبشار ۷۰ الی ۸۰ متر و ارتفاع آن ۵ الی ۶ متر است. مسافرانی که از مرز بازرگان به شهر وان می‌آیند می‌توانند در این مسیر، آبشار مرادیه را ببینند. آبشار مرادیه، آبشار پر آبی است و از فاصله زیاد هم می‌توان صدای آب را شنید. اطراف آبشار چندین رستوران و چایخانه وجود دارد که می‌توان از بودن آن‌جا لذت برد.

مراکز خرید وان

مراکز خرید وان

این شهر برای خرید بسیار مناسب است چرا که پر است از مراکز خرید بزرگ به طوری که اگر به قصد خرید به ترکیه می‌روید، شهر وان به دلیل دارا بودن برند‌ها و کم هزینه بودن، بهترین گزینه است. این مراکز انواع برند‌هایی را که در آنتالیا و استانبول هستند را موجود دارند. مراکز خرید در این شهر به گونه‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا علاوه بر خرید انواع اجناس، کودکانتان را به شهربازی برده و انواع وعده‌های روزانه را نیز در آنجا میل کنید.

بزرگ‌ترین مرکز خرید این شهر ” مرکز خرید وان ” است که در خیابان جمهوریت قرار دارد. در این خیابان علاوه بر فروشگاه‌های لباس، موادغذایی و لوازم منزل نیز وجود دارد. در قدم به قدم این شهر، فروشگاه‌هایی پیدا می‌شود که در اکثر روزها اجناس خود را با قیمت خوب عرضه می‌کنند.

غذاهای وان

تمام غذاهای ترک به لحاظ کیفیت در دنیا مشهورند. رژیم غذایی مردم ترکیه بیشتر غذاهای خمیری و غذاهایی است که با نان خورده می‌شود. مصرف برنج در این کشور بسیار کم است. از دسرها، سالادها و پیش غذاها گرفته تا غذاهای اصلی این کشور، کمتر کسی پیدا می‌شود که از غذاهای این کشور خوشش نیاید. از معروف‌ترین غذاهای این شهر می‌توان به این موارد اشاره کرد:

کباب آدانا

یکی از غذاهای خوشمزه و تند ترکیه که در وان سرو می‌شود، کباب آدانا است و باب میل اکثر ایرانیان است. کباب آدانا با گوشت گوسفندی درست می‌شود و با ساطور به قدری خرد می‌شود که فقط کمی از گوشت چرخ کرده درشت تر است و تقریبا شبیه کوبیده ایرانی است. چون به این غذا فلفل قرمز ترک زده می‌شود، مزه تندی دارد.

کوفته

کوفته‌های ترک با کوفته‌های ایرانی متفاوت است. در منطقه‌های مرزی و آذربایجان غربی معمولا اینجور کوفته‌ها درست می‌شود که بیشتر شبیه کتلت‌های ایرانی است. مواد این غذا گوشت چرخ کرده، جعفری، نمک و فلفل است. علاوه‌بر موجود بودن این کوفته‌ها در رستوران‌های وان، برخی رستوران‌ها در ساحل دریاچه هست که فقط کوفته سرو می‌کنند.

پیده و لاهماجون

این غذا همان پیتزای ترکی است که از خمیر نازک درست می‌شود و روی آن گوشت خرد شده بسیار ریز، پنیر کاشار و سبزیجات می‌ریزند.

کونفه

یکی از دسرهای ترک است که هم با بستنی و یا خامه محلی و هم ساده، سرو می‌شود. کونفه از رشته‌های کادایف، کره و پنیر بدون نمک درست می‌شود و پس از پخت روی آن شربت مخصوص می‌ریزند و با پودر پسته روی آن را تزیین می‌کنند.

کباب بره

در ترکیه، بره را درسته داخل تنور می‌گذارند و پس از پخت آن را به همراه نان، گوجه و فلفل شیرین میل می‌کنند.

انواع بورک

بورک، غذاهایی‌ست که با خمیر نازک یوفکا تهیه می‌شوند. انواع بورک عبارتند از: کیما بورکی (بورک گوشت چرخ کرده)، پاتاتس بورکی (بورک سیب زمینی)، سوبورکی، مرجیمک بورکی (بورک عدس)، اسپاناک بورکی (بورک اسفناج)

آش دوغ

این آش شبیه آش‌های محلی ایران و منطقه آذربایجان است. آش دوغ از دوغ خیلی غلیظ، برنج و سبزی‌های محلی درست می‌شود.

نکات سفر به وان ترکیه

  • یکی از راه‌های سفر به این شهر، استفاده از قطار تهران- وان است که هفته‌ای یک بار رفت و آمد دارد.
  • به دلیل نزدیک بودن این شهر به مرز ایران، فاصله اش تا ارومیه ۴ ساعت است و می‌توان به ارومیه نیز رفت.
  • به دلیل اینکه کشور ترکیه کشوری مسلمان است، باید موقع بازدید از مراکز مذهبی، پوشش مناسب داشته باشید.
  • تا آنجایی که می‌شود در مکان‌های عمومی و شلوغ پول نقد زیاد به همراه نداشته باشید.
  • هرگز در مکان‌های عمومی سیگار نکشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search