روستای کلاته آهن

روستای کلاته آهن

روستای کلاته آهن در فاصله ۹ کیلومتری از جنوب غربی شهرستان طرقبه شاندیز استان خراسان رضوی قرار گرفته است. این روستا از سمت شمال شرقی با روستای طرقدر، از غرب با روستای دهبار، از شمال غرب با روستای جاغرق، از شرق با روستای مایانات و از جنوب شرق با روستای ازغد همسایه میباشد. با آسان بگرد همراه شوید تا به معرفی بیشتر این روستا بپردازیم.

روستای کلاته آهن

این روستا به دلیل قرارگیری در حاشیه رودخانه دهبار، در کنار این رودخانه، باغات سرسبز و تمشک زارهای فراوان با گل‌ها و گیاهان متنوع و همچنین درختچه‌های سماق و زرشک به چشم میخورد که زیبایی فراوانی را پدید آورده است. دلیل نامگذاری این روستا به کلاته آهن، وجود بقایای کوره‌های آهنگری و ذوب آهن که عمری بالغ بر ۳۰۰ سال دارند و همچنین به گفته اهالی، به واسطه رنگ قرمز رسوبات باقی مانده در ظروف پس از جوشاندن آب رودخانه و چشمه منطقه که به آن فی تلقی میشد و همرنگی آن با زنگ آهن است.

اهالی روستای کلاته آهن

این روستا که در دهستان جاغرق واقع شده است، با استناد به سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیتی معادل ۲۷۷ نفر را داشت که در ۶۷ خانواده تقسیم بندی شده‌اند. جالب است بدانید که چمعیت این روستا در سال ۱۳۹۰ روند رو به رشدی را به خود دیده و به ۳۰۰ نفر رسید. شغل اکثر اهالی روستای کلانه آهن همانند بسیاری از روستاییان ایران، کشاورزی و دامپروری است و رونق بسیاری نیز دارد. از عمده محصولات باغی کلاته نیز میتوان به سیب، گردو، گیلاس و آلو اشاره کرد که پیشنهاد میشود در صورت سفر به این روستا مقداری میوه از باغات خریداری نمایید.

روستای کلاته آهن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search