راهنمای سفر نوروزی به کردستان

کردستان از غربی‌ترین استان‌های ایران است که با استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و کرمانشاه همسایه می‌باشد. کردستان از غرب نیز با کشور عراق و استان کردنشین سلیمانیه همسایه می‌باشد. استان کردستان از لحاظ اقلیمی دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می‌باشد که با دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن مزین شده است.

کردستان جاییست که در آن علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، زبان و موسیقی، رقص و جشن را نیز باید به آن افزود، شاید به همین دلیل این شهر به دیار فرهنگ و هنر شهرت دارند.

برای سفر به کردستان نیازی نیست که بودجه زیادی را برای این سفر کنار بگذارید، چراکه مشاهده بیشتر مکان‌های تاریخی و طبیعی این شهر رایگان بوده و فقط مکان‌های معدودی وجود دارد که ورودی ناچیزی در حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان دریافت می‌کنند. به طور مثال اگر قصد ورود به پیست اسکی این شهر را داشته باشید تنها ۷۰۰۰ تومان باید برای ورودی پرداخت نمایید. اگر هم قصد استفاده از تله سیژ را داشته باشید باید مبلغی بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان را پرداخت نمایید.

سنندج

شهر سنندج را باید دومین شهر کردنشین ایران دانست که در سال ۱۰۴۶ هجری قمری توسط سلیمان خان اردلان برای اهداف نظامی بنا شد که از سمت غرب به کوه آبیدر، از سمت شمال به کوه شیخ معروف و از سمت جنوب به کوه سراج‌الدین محدود شده است. شهر سنندج در منطقه‌ی کوهستانی رشته کوه زاگرس واقع شده که ۱۴۵۰ تا ۱۵۳۸ متر از سطح دریا واقع شده است که دارای آب و هوایی سرد و نیمه خشک می‌باشد. آسان بگرد پیشنهاد می‌کند اگر به این شهر سفر کردید ساعاتی را برای گشت و گذار و قدم زدن در شهر بپردازید و حتما طعم بستنی‌های بینظیراش را بچشید.

خانه‌ی کرد

موزه جاییست که تاریخ و دیرینه یک قوم و ملت را از دیرباز به نمایش می‌گذارد. خانه کرد یا عمارت آصف وزیری یکی از بزرگترین بناهای اعیانی شهر سنندج به شمار می‌رود که از لحاظ معماری و تاریخی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

مسجد دارالاحسان

دارالاحسان یکی از برترین و معروف‌ترین مساجد استان کردستان به لحاظ سبک معماری می‌باشد که در سال ۱۲۲۷ و در دوران حکومت فتحعلیشاه قاجار بنا نهاده شد. این مسجد در بالاترین نقطه شهر سنندج واقع شده است، به گونه‌ای که می‌توان گلدسته‌هایش را از تمامی نقاط شهر مشاهده کرد.

بازار سنندج

بازار هر شهر ایران مطمئنا یکی از جاذبه‌های بلامنازع آن شهر می‌باشد که برای شهر سنندج نیز همین امر صادق است. بازار سرپوشیده سنندج در سال ۱۰۴۶ هجری قمری با عنوان مرکز حکومت اردلان‌ها بنا نهاده شد که در دو طرف خیابان انقلاب سنندج قرار گرفته. فارق از جذابیت‌های خرید، بازار سنندج می‌تواند برای علاقه مندان بناهای تاریخی بسیار جذاب باشد چراکه این بنا در دوران صفویه و به دستور شاه صفی ساخته شده است.

موزه سنندج

صنایع دستی کردستان واقعا جذاب و دیدنی است که نظیر آن را واقعا نمی‌توانید جای دیگری بیآبید. موزه سنندج یا با نام دیگری عمارت سالار سعید جایی است که می‌توانید نظیر آنها را بیابید. همچنین این بنا به علت تزیینات زیبا، گچ بری و آیینه کاری‌های فوق العاده می‌تواند گزینه مناسبی برای عاشقان بناهای تاریخی باشد.

حمام خان

در ضلع شمالی بازار سنندج و در کنار مسجد داروغه بنای تاریخی به نام حمام خان قرار گرفته است که معماری و کاشی کاری‌های ظریف آن چشمان هر گردشگری را به خود معطوف می‌کند. این بنای تاریخی در دوره سلطنت قاجار ساخته شده است.

سینمای روباز پارک امیریه

اگر اهل فیلم دیدن هستید شک نکنید که اگر این کار را در یک فضای باز انجام دهید لذت دوچندانی خواهد داشت. سینمای روباز پارک امیریه به عنوان بزرگترین سینمای روباز جهان شناخته می‌شود که ظرفیت ۱۰ هزار نفری دارد و هر شب راس ساعت ۲۱ یک فیلم سینمایی برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

روستای تاریخی نگل

روستای نگل یکی از مکان‌هایی است که شما باید در صورت سفر به کردستان از آن دیدن کنید. وجود قرآن نگل از جاذبه‌های گردشگری است روستا است که طبق باور مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در دوره خلیفه سوم نوشته شده و به چهار نقطه دنیا فرستاده شده است. این روستا در مسیر جاده سنندج به مریوان قرار گرفته است.

دریاچه زریوار

همیشه دریاچه‌ها مقصد نهایی عاشقان طبیعت است که اگر کمی اهل سفر باشید ناممکن است که دریاچه زریوار را نشناسید. این دریاچه افسانه‌ای آب شیرین است که در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان قرار گرفته است. این دریاچه تقریبا هیچ منشا ای ندارد و آب خود را از قطرات باران و چشمه‌های کف خود تامین می‌کند. گردشگری در این منطقه می‌تواند خاطرات خوبی را برای شما رقم بزند.

روستای اورامان تخت

روستای پلکانی اورمان تخت در بخش جنوب غربی سروآباد و در شهر مریوان واقع شده است که تجلی هنر معماری در دل کوهستان است. اغلب خانه‌های این روستا از سنگ و بدون استفاده از ملات ساخته شده اند که معماری بسیار نزدیک به ماسوله در شمال ایران دارد. البته توجه داشته باشید که قدمت این روستا به دوران حکوکت ساسانیان باز می‌گردد که در نوع خود جالب توجه است. اگر بخواهیم از خلق و خوی مردم این روستا سخن بگوییم باید گقت که دیدار با آنان تجربه بسیار خوشآیند و خوبی را برای شما رقم خواهد زد.

بانه

همیشه خرید کردن یکی از کارهای خوب مسافرت بوده و هست، این کار زمانی خوشایندتر خواهد بود که اقدام به خرید از شهر مرزی بانه با آن قیمت‌های خوبش کنید. شاید بانه جاذبه طبیعی و تاریخی خاصی نداشته باشد اما سالانه گردشگران بسیاری مسیر کوهستانی تا این شهر را می‌پیمایند تا یک خرید دلچسب را تجربه کنند. البته توجه داشته باشید که برای خرید باید روزهای غیرتعطیل را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search