چگونه از ریجکت ویزای انگلیس در امان بمانیم؟

دلایل ریجکت ویزای انگلیس چیست؟

همه ما میدونیم که اخذ ویزای انگلیس سخت است اما سختگیری و تعدد بالای ریجکت ویزای انگلیس در مواردی که حتی متقاضی مدارک کامل با حساب بانکی قوی نیز ارائه میدهد از کجا نشئات میگیرد؟ اما مشکل کجاست؟ آیا پیش از اقدام باید میلیاردها تومان پول در حساب خود داشته باشید؟ پس متقاضیانی که به راحتی حتی با مانده ۱۰۰ میلیون تومانی موفق به دریافت ویزا شده‌اند از چه مسیری وارد شدند؟

 دلایلی که منجر به رد شدن ویزای انگلیس میشود را نه پس از اقدام بلکه باید پیش از آنکه مدارک خود را آماده کنید با دقت بررسی کنید تا ابهاماتی که ممکن است آفیسر در پرونده شما با آن مواجه شود را از قبل برطرف نمایید.

میدانید دلیل اکثر جواب ریجکت ویزای انگلیس حتی زمانی که مدارک کاملی را ارائه داده‌اید چیست؟ این که فکر می‌کنید مدارک کاملی را برای سفارت ارسال کرده‌اید! بله، به همین سادگی!

دلایل ریجکت ویزای انگلیس چیست؟

بزارید ساده‌تر عنوان کنم، شما قصد سفر به کشوری را دارید که هزاران کیلومتر دورتر از خانه شما قرار گرفته و فرهنگی کاملا متفاوت با شما دارد. مشکل دقیقا از جایی شروع میشود که تعاریف برخی کلمات برای شما و آفیسر انگلیسی کاملا دو تعریف مجزا است و همین موضوع باعث میشود از خود بپرسید که چرا با وجود ارائه مدارک کامل، ویزای انگلستان من رد شد؟

چه دلایلی باعث ریجکت ویزای انگلیس می‌شود؟

واقعیت آن است که اخذ ویزای انگلیس، شینگن یا حتی کانادا سخت نیست! آفیسرهایی که اجازه ورود یا عدم ورود شما را به کشوری صادر می‌کنند طبق پروتکل کاری سوالاتی در ذهن خود دارند که باید وقتی پرونده شما را مطالعه کردند به پاسخ رسیده باشند، در غیر اینصورت به راحتی ویزایتان را رد می‌کنند.

اجازه بدید تا سوالاتی که در ذهن آفیسر ویزا هنگام بررسی پرونده در ذهن دارد را بررسی کنیم تا ببینید آیا قادر به پاسخگویی به آن‌ها با ارائه مدارک معتبر هستید یا خیر.

مدارک مربوط به منابع مالی را جدی بگیرید

برای انگلیسی‌ها هیچ چیز مهمتر از شفافیت در امور شغلی نیست و این با فرهنگ مردمان این کشور عجین شده، یعنی دقیقا چیزی که چندان در کشور خودمان به آن پایبند نیستیم. کشورهای پیشرفته از جمله انگلستان در بررسی مدارک مالی بسیار دقیق عمل می‌کنند، تا جایی که در معاملات خود اگر از منبع تامین مالی طرف مقابل مطمئن نباشند قدم از قدم برنمیدارند، ویزا که جای خود دارد.

فکر کنم ذکر مثال از دوستی که به همین دلیل با رد شدن ویزای انگلستان روبرو شد، اهمیت موضوع را برایتان بازگو کند:

دوست من یک واحد تجاری در یکی از مراکز تجاری نسبتا شلوغ تهران دارد و با شریک خود کسب و کار پر سودی را در آن راه‌اندازی کرده و از نظر مالی هیچ مشکلی ندارد. در حال حاضر سرمایه ملکی این فرد با احتساب واحد تجاری و خانه‌ای که دارد بیش از ۵ میلیارد تومان است که رقم بزرگی به نظر میرسد و بعید است که برای گرفتن ویزای هر کشوری با مشکل خاصی مواجه شود اما واقعیت چیز دیگری است.

برای آنکه به آفیسر ثابت کنید دلیلی برای بازگشت دارید، ارائه سند ملکی بسیار توصیه میشود که دوست من این کار را انجام داد و به سوالی که در ذهن آفیسر بود پاسخ داد.

مشکل از جایی شروع شد که مانده حساب ۴۰۰ میلیونی را به عنوان تمکن مالی و تامین هزینه سفر به سفارت نشان داد اما به اینکه این پول از کجا تامین شده اشاره‌ای نکرد. خب در حالت عادی شاید همه ما فکر کنیم که این پول به از مغازه‌ای که دارد تامین میشود و اینطور هم هست اما آفیسر چنین فکری نمیکند، چون مدرکی برای اثبات آن ارائه نشده!

متقاضی برای پاسخ به این سوال باید جواز کسب ارائه میداد و در کنار آن گردش حساب چند ماه را نیز قرار میداد. گفته شده که در اداره واحد تجاری شریک دارد، پس باید قراردادی بین آن‌ها وجود داشته باشد که صحت گفته وی را ثابت کند.

رد شدن ویزای انگلیس

در واقع بیش از ۹۰% پرونده‌های ریجکت ویزای انگلیس شهروندان ایرانی در زمان کامل بودن مدارک به سوء‌تفاهمی که بین شما و سفارت است، مربوط میشود. آن‌ها منظورشان از کامل بودن مدارک یه چیز است و تصور شما چیز دیگر!

صادق باشید و کسی را فریب ندهید

حقیقت آن که سال‌هاست برخی ایرانیان که تعداشان هم کم نیست، اقدام به اخذ ویزای کشورهای اروپایی از جمله انگلیس می‌کنند و بعد از آنکه به کشور مقصد رسیدند با اعلام پناهندگی دیگر به کشور خود بازنمی‌گردند.

خب طبیعی است که کشور مقصد اصلا چنین چیزی را دوست ندارد و میداند که هر پناهنده چه هزینه‌ای را به دوش دولت می‌گذارد پس سفارت تلاش می‌کند تا با بررسی دقیق مدارک از وقوع چنین اتفاقی جلوگیری کند.

مدارک متقاضی به دقت توسط آفیسر بررسی می‌شود و اگر به شک و شبه‌ای بر بخورد که مدارک واقعی نیست بدون اتلاف وقت با درخواست ویزایتان مخالفت می‌کند. البته ممکن است اوضاع از این هم خراب‌تر شود، یعنی اگر دروغی گفته باشید یا مدرکی ارائه کنید که جعلی باشد ممکن است تا آخر عمر اجازه ورود به خاک بریتانیا از شما گرفته شود و حق هیچگونه اعتراضی را نیز نخواهید داشت.

پس صادقانه و کاملا شفاف مدارک و شرایطی که دارید را برای سفارت ارسال کنید و به هیچ عنوان قلو نکنید که راه به جایی نخواهید برد.

داشتن سوء‌پیشینه شانس دریافت ویزا را به صفر می‌رساند

اگرچه گفته شده تنها با درخواست متقاضی ۴ سال یا بیشتر سوءپیشینه و سابقه زندان داشته باشد، مخالفت میشود اما واقعیت آن است که اگر تنها یک مورد سابقه کیفری داشته باشید شانس دریافت ویزا را از دست میدهید. به هر حال مدارک شهروندان ایرانی با وسواس بیشتری بررسی میشود.

ارائه مدرک عدم سوءپیشینه چنان مهم است که اگر به قصد یا حتی سهوا آن را در پرونده خود نگذارید ممکن است سال‌ها از ارائه درخواست ویزا منع شوید.

فرض بر آنکه ویزای شما صادر شد، چه مبلغی را برای اقامت‌تان در نظر گرفته‌اید؟

بعد از آنکه ثابت شد منبع مالی شما از کجا تامین میشود نوبت به آن میرسد که ثابت کنید چه هزینه‌ای را برای این سفر کنار گذاشته‌اید. وقتی فقط ۴۰ میلیون تومان مانده حساب‌تان باشد نباید انتظار داشته باشید که آفسیر اجازه ورود به انگلستان را صادر کند.

یک حساب سرانگشتی ثابت می‌کند که با این اوضاع ارز نمی‌توان با این مبلغ کار خاصی در انگلستان پرهزینه کرد و آفیسر تصور می‌کند که شما توانایی پاسخگویی به هزینه‌های اقامتی را نخواهید داشت.

هدفتان از سفر چیست؟ گردشگر هستید؟

خودتان را جای آفیسر بگذارید، با پرونده‌ای روبرو می‌شوید که متقاضی درخواست ویزای توریستی کرده و هدف از سفر نیز گشت و گذار در انگلستان عنوان شده. حالا برای آنکه به شما ثابت شود که وی فردی گردشگر است چه کاری انجام میدهید؟ قطعا بررسی سوابق سفر که به راحتی در پاسپورت قابل مشاهده است.

مثلا برای آنکه از ریجکت ویزای انگلیس تا حدودی در امان بمانید داشتن حداقل دو ویزای معتبر مانند شینگن و کانادا بسیار کمک می‌کند. خب به نظر من این مورد کمی سختگیرانه است اما کاریش نمیشه کرد. متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد سختگیری‌های بی‌مورد و حتی کارشکنی‌هایی هم از سوی سفارت انگلیس در برخورد با شهروندان ایرانی بودیم اما در کل، عمده ریجکت‌ها مربوط به نقص مدارک میشود.

هدف و ارائه برنامه سفر از جمله موارد بسیار مهم و تاثیرگذار است. عنوان می‌کنید که قصد گشت و گذار در انگلستان را دارید، خب برنامه سفرتان چیست؟ به قول معروف باری به هر جهت نمی‌توانید سفر کنید و باید به دقت برنامه‌تان را شرح دهید تا ابهامات احتمالی آفیسر را از بین ببرید.

اگر در گذشته تخلف داشتید، قید ویزا را بزنید

انگلستان به شدت در صدور ویزا وسواس دارد به خصوص آنکه ایرانی هستید. اگر در گذشته بیش از زمان تعیین شده در این کشور اقامت داشتید قانون شکنی کردید یا حتی در لیست سیاه سایر کشورها قرار دارید شانسی برای دریافت ویزا نخواهید داشت.

به هیچ عنوان نباید از سوی سفارتی ریجت شده باشید مگر آنکه بعد از ریجکت موفق به دریافت ویزای آن کشور شده باشید. مثلا دوسال پیش از سفارت آلمان ریجکت شدید اما سال گذشته توانسته‌اید از سفارت ایتالیا ویزای شینگن را دریافت کنید. در اینصورت مشکلی وجود نخواهد داشت.

در مرحله رزرو هتل و پرواز دقت کنید

جایی که بسیاری با مشکل مواجه میشوند دقیقا در مرحله رزرو هتل یا پرواز است. یک اشتباه کوچک نه تنها شما را با ریجکت ویزای انگلستان روبرو می‌کند بلکه ممکن است متهم به دروغ شوید و دیگر اجازه ورود به این کشور را نداشته باشید.

به عنوان مثال درخواست اقامت ۱۵ روزه کرده‌اید اما کمتر یا بیش از این مدت رزرو هتل انجام داده‌اید یا رزرو به صورت قطعی نبوده، چراکه در برخی موارد دیده شده سفارت با هتل تماس می‌کند و اطلاعات را بررسی می‌نماید.

اگر با ریجکت ویزای انگلستان مواجه شدیم؟

چنانچه درخواست ویزای توریستی کرده باشید، هیچ امکانی برای اعتراض وجود نخواهد داشت و نظر آفیسر قطعی و نهایی خواهد بود. امکان اعتراض تنها برای سایر ویزاها آن هم به شرطی که در نامه ریجکتی امکان اعترض (Appeal) یا بررسی مجدد (Administrative Review) به شما داده شده باشد.

چه مدت زمان برای رسیدگی به اعتراضات لازم است؟

نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد اما وبسایت رسمی دولت انگلستان آن را بین ۲ هفته تا چندین ماه بستگی به مورد اعلام کرده است. برای ثبت اعتراض خود نیز ۳۰ روز زمان خواهید داشت و بعد از این مدت باید مراحل را از ابتدا پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search