تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست؟

بسیاری از ما جشن کریسمس را با درخت کاج تزئین شده به یاد می‌آوریم. در روزهای سرد و برفی زمستان، کریسمس گرما و شادی را مهمان خانه‌های مسیحیان و بسیاری از مردم در سراسر دنیا می‌کند. یک جشن مهم دیگر که در دنیا برگزار می‌شود، جشن سال نو است. آغاز سال نو میلادی که همراه با شمارش معکوس و آتش‌بازی است، برای بسیاری از مردم رویدادی مهم به شمار می‌رود.

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد فکر می‌کنید که کریسمس همان جشن سال نو میلادی است. اما در حقیقت، این دو رویداد تفاوت‌های چشمگیری دارند. در این مطلب تفاوت کریسمس و سال نو میلادی را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کریسمس؛ جشن جهانی

مسیحیان پیرو آیین حضرت عیسی هستند و طبیعتاً سالروز تولد حضرت مسیح برای آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین منظور، سالروز تولد حضرت عیسی را به‌عنوان جشن کریسمس در تقویم میلادی معرفی کردند. این روز در تقویم معادل ۲۵ دسامبر است. البته این تاریخ دقیق تولد حضرت مسیح نیست و بنا بر پیشنهاد مورخان انتخاب شده است.

جشن کریسمس یک جشن مذهبی و فرهنگی به شمار می‌رود. در شب کریسمس اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و برخی افراد نیز به کلیسا می‌روند. مسیحیان سراسر دنیا این روز بزرگ را با نمادها و آداب‌ورسوم ویژه جشن می‌گیرند. بابانوئل و درخت کریسمس دو نماد بسیار مشهور این جشن بزرگ هستند.

روز کریسمس برای مسیحیان چیزی فراتر از یک جشن ساده است و ارزش مذهبی زیادی نیز دارد. به حدی این جشن اهمیت دارد که بسیاری از مسیحیان آن را با جشن سال نو مسیحی برابر می‌دانند. اما موارد تفاوت کریسمس و سال نو میلادی بسیار زیاد هستند.

رسم و رسوم خاص کریسمس

مراسم کریسمس از شب قبل از روز کریسمس یعنی ۲۴ دسامبر آغاز می‌شود. مراسم این جشن بزرگ با غروب آفتاب و به صدا درآمدن ناقوس کلیساها شروع می‌شود. جشن کریسمس از آداب‌ورسوم جالبی برخوردار است. از آنجایی‌که این جشن یک جشن فرهنگی و مذهبی است، تمرکز زیادی روی دورهمی خانوادگی، مراسم دعا و عبادت دارد.

یکی از مهم‌ترین رسوم کریسمس جمع‌ شدن اعضای خانواده برای صرف شام مخصوص کریسمس است. بوقلمون کبابی به همراه مخلفات مخصوص، غذای اصلی این جشن است. البته قبل از صرف شام باید مراسم شکرگزاری انجام شود. جدا از تفاوت کریسمس و سال نو میلادی، این دو جشن در یک مورد باهم اشتراک دارند. پایکوبی و دور هم جمع شدن از اشتراکات این دو جشن است.

بابانوئل در جشن کریسمس نقش پررنگی را بازی می‌کند. اگر پیرمردی با ریش ‌سفید بلند و لباس‌های مخملی قرمز دیدید، تعجب نکنید. این پیرمرد بابانوئل است! کسی که شب کریسمس برای بچه‌ها هدیه می‌آورد. البته این فقط یک نماد است. در واقع زحمت اصلی کادو را والدین می‌کشند و به بچه‌ها می‌گویند این هدایا را بابانوئل برایشان آورده است.

یکی از زیباترین رسوم جشن کریسمس، تزئین درخت کریسمس با گوی‌های رنگی و لامپ‌های ریسه‌ای است. برای تزئین درخت کریسمس اعضای خانواده باهم همکاری می‌کنند. درخت کاج که نماد سرسبزی جاودان است به‌عنوان درخت کریسمس انتخاب شده است. نمادهای مختلفی وجود دارد که برای تزئین درخت کریسمس از آنها استفاده می‌شود. برای مثال مجسمه فرشته مژده دهنده میلاد حضرت مسیح است و زنگوله‌ها به‌عنوان نماد ناقوس کلیسا استفاده می‌شوند.

در تزئینات مراسم کریسمس، بیشتر از هر رنگ دیگری، رنگ‌های سبز سفید و قرمز دیده می‌شود. رنگ سبز نمادی از سرسبزی و نشاط است. قرمز نماد مرگ و زندگی و همچنین رنگ سفید نیز نماد پاکی است. استفاده از رنگ طلایی نیز برای افزایش زرق‌وبرق درخت کریسمس رایج است.

سال نو میلادی

در فرهنگ‌های مختلف جشن سال نو در زمان‌های مختلفی برگزار می‌شود. برای مثال جشن سال نو چینی در ماه مارس برگزار می‌شود. در کشور ایران نیز جشن سال نو در آخرین روز زمستان و اولین روز بهار برپا می‌شود. اما سال نویی که امروزه با عنوان سال نوی میلادی شناخته می‌شود از تقویم رومی‌ها گرفته شده است.

جشن سال نو میلادی در زمان شروع سال جدید برپا می‌شود. گرچه تاریخ این جشن در کشورهای مختلف ممکن است فرق داشته باشد، اما در تقویم میلادی سال نو از ۱۲ شب آخرین روز دسامبر آغاز می‌شود. این تاریخ مصادف با هفتمین روز کریسمس است. جشن سال نو میلادی با آتش‌بازی و شمارش معکوس همراه است.

در این روز مردم در خیابان جمع می‌شوند و شمارش معکوس انجام می‌دهند. هنگامی که عقربه روی ساعت ۱۲ قرار بگیرد، مراسم آتش‌بازی و پایکوبی انجام می‌شود.

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی

جشن کریسمس و سال نو میلادی دو رویداد جداگانه هستند و تاریخ برگزاری آنها نیز متفاوت است. اما در اکثر نقاط دنیا این دو رویداد را یکی می‌دانند. چرا این باور اشتباه شکل ‌گرفته است؟ یکی از دلایل آن می‌تواند قرارگرفتن سال نو میلادی در تعطیلات ۱۲ روزه کریسمس باشد. زیرا همان‌طور که گفتیم، در روز هفتم کریسمس سال نو میلادی آغاز می‌شود.

یک تفاوت کریسمس و سال نو میلادی این است که کریسمس ریشه در عقاید مذهبی دارد؛ اما سال نو میلادی ریشه ملی دارد. تفاوت دیگر این دو رویداد، تاریخ برگزاری آنها است. همچنین در شب کریسمس بیشتر افراد به کلیسا می‌روند؛ ولی در شب سال نو میلادی مردم در شهر دور هم جمع می‌شوند و برای آغاز سال جدید شمارش معکوس انجام می‌دهند.

همان‌طور که گفتیم جشن کریسمس سالروز تولد حضرت مسیح است. اما جشن سال نو میلادی به مناسبت آغاز سال جدید برگزار می‌شود. این اصلی‌ترین تفاوت کریسمس و سال نو میلادی است.

جشن کریسمس در کشورهای مختلف

در اکثر کشورهای دنیا جشن کریسمس برپا می‌شود. چراغانی کردن خیابان‌ها در شب کریسمس تقریباً در تمام این کشورها انجام می‌شود. همچنین خوردن شام کریسمس در جمع خانواده، وجه مشترک برگزاری این جشن در سراسر دنیا است. به‌هرحال تفاوت‌هایی نیز در شیوه برگزاری مراسم در کشورهای مختلف وجود دارد.

برای مثال در کشور ایتالیا به‌جای بابانوئل، جادوگر مهربان برای کودکان هدیه می‌آورد. یک مثال دیگر ازاین‌دست تفاوت‌ها این است که در کشور ایتالیا به‌جای بوقلمون از غذاهای دریایی یا خوراک پاچه خوک به‌عنوان شام اصلی کریسمس استفاده می‌کنند.

مردم کشور آلمان نیز به سبک خود کریسمس را جشن می‌گیرند. در شب کریسمس اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و اردک یا غاز کباب شده را به‌عنوان شام کریسمس می‌خورند. همچنین آنها به‌جای استفاده از درخت کاج، از درخت سرو به‌عنوان درخت کریسمس استفاده می‌کنند.

در کشور ایران نیز می‌توانید برای لذت ‌بردن از جشن کریسمس به محله جلفا در اصفهان بروید. این محله دارای کلیساهای متعددی است که از زمان صفویان به‌جامانده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search