قوانین جدید ویزای شینگن ۲۰۲۰

قوانین جدید ویزای شینگن 2020

هر سال میلیون‌ها مسافر به دلایل مختلف برای ورود به حوزه شینگن درخواست ویزا می‌کنند و آمارها نشان میدهد که فقط در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۴ میلیون روادید صادر شده و حالا این اتحادیه انتظار دارد با تغییرات شگرفی که در قوانین جدید انجام داده شاهد افزایش درآمد حاصله از بخش گردشگری باشد. گفتنی است که این برای اولین بار است که شاهد چنین تغییرات گسترده‌ای برای صدور ویزای شینگن هستیم.

قوانین جدید ویزای شینگن ۲۰۲۰

از جمله مهمترین تغییرات در قوانین جدید ویزای شنگن می‌توان به امکان ارائه درخواست ویزای چندبار ورود، افزایش تعرفه ویزا، ارائه درخواست به صورت آنلاین، تاثیر مثبت مسافرانی که سابقه سفر خوبی دارند و کوتاه‌تر شدن پروسه بررسی مدارک و اعلام نتیجه اشاره کرد.

قوانین جدید ویزای شینگن 2020

افزایش هزینه درخواست ویزا

از اول ژانویه ۲۰۲۰ متقاضیان شاهد افزایش ۳۳% ویزا یعنی از ۶۰ یورو به ۸۰ یورو خواهند بود که بنابر اعلام اتحادیه اروپا مقر شده این هزینه اضافی برای بهبود سیستم‌های امنیتی مقابله با مهاجران غیرقانونی صرف خواهد شد. گفتنی است که سفارت سوئیس اولین کشوری است این افزایش قیمت را از تاریخ ۲ فوریه (فردای روزی که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد) در دستور کار خود قرار داد.

 نوع ویزای توریستی  هزینه (یورو)
 بزرگسالان (بالای ۱۲ سال)  ۸۰
 کودکان ۶ تا ۱۲ سال  ۴۰
 کودکان زیر ۶ سال  رایگان

افزایش فرصت زمانی درخواست روادید

تا پیش از این متقاضیان می‌توانستند تا حداکثر ۳ ماه پیش از تاریخ درخواست ویزا را به سفارت ارائه دهند اما هم اکنون این مدت به ۶ ماه افزایش پیدا کرده و برای برخی موارد خاص مانند دریانوردان با ماموریت‌های خاص این زمان تا ۹ ماه نیز قابل افزایش است.

ویزای چندبار ورود ۵ ساله شینگن

طبق قوانین جدید مسافرانی که دائما در حال سفر به اروپا هستند و سابقه سفر مناسبی دارند از این پس میتوانند درخواست ویزای ۱ تا ۵ ساله چندبار ورود را داشته باشند. البته متقاضی باید گردش مالی خوبی داشته باشد و دلایلی ارائه دهد که قصد بازگشت به کشور خود را دارد. این مورد بیشتر مناسب تجار، هنرمندان و ورزشکاران خواهد بود.

درخواست آنلاین ویزا

اتحادیه اروپا ساختاری را در نظر گرفته تا متقاضیان بتوانند فرم ویزا را به صورت آنلاین تکمیل و ارسال نمایند. البته تایید فرم نیاز به امضای الکترونیکی خواهد بود که بررسی صحت آن توسط مراجع ذیصلاح بررسی خواهد شد.

حذف درج مهر از پاسپورت

از این پس مسافرانی که وارد محدوده شینگن شوند مهر ورود یا خروج در گذرنامه آن‌ها درج نخواهد شد و فقط اطلاعات آن‌ها هنگام ورود و خروج در سامانه جامعی به نام EES ثبت میشود. چیزی که مشابه آن را پیشتر در فرودگاه بین‌المللی شارجه امارات دیده بودیم.

نیازی به سفر به کشور ثالث برای ویزا نیست

اگر قصد سفر به کشوری از حوزه شینگن را دارید که سفارت آن در کشور شما بنا به هر دلیلی خدمات ارائه نمیدهد نیازی به سفر به کشور ثالث برای درخواست ویزا نیست و سفارت دیگری از کشورهای شنگن میتواند به نیابت از کشور مقصد امور مربوطه را انجام دهد. این بدان معناست که دیگر نیازی به سفر به کشور دیگری برای انجام مصاحبه، ارائه مدارک و تکمیل اطلاعات بیومتریک نیست.

سختگیری برای ورود شهروندان بدون نیاز به ویزا

از اولین ماه سال ۲۰۲۱ گردشگرانی که برای ورود به حوزه شینگن نیازی به ویزا ندارند نیز موظف‌اند اطلاعات خود را در سامانه جامعی به نام مجوز الکترونیکی سفر (European Travel Information and Authorization System) وارد کنند که به اختصار ETIAS نامیده میشود.

تکمیل این فرم حدودا ۱۵ دقیقه زمان خواهد برد و مقامات اتحادیه پس از بررسی سابقه امنیتی فرد تصمیم بر صدور یا عدم صدور اجازه ورود برای آن شخص را خواهد گرفت که از طریق ایمیل اطلاع‌رسانی خواهد شد و هنگام ورود کافیست تا آن را به ماموران امنیتی ارائه دهد.

امنیت بیشتر در مبادی ورودی

قرار شده تا سامانه تشخیص هویت بیومتریک فرودگاهی (Biometrics on the Move) نیز جایگزین روش سنتی شود و کارکرد آن به گونه‌ای که مسافران به جای ایستادن در صف‌های کنترل گذرنامه تنها با اسکن اثر انگشت و نمایش صورت خود به نمایشگر تشخیص هویت وارد کشور شوند. هدف از اجرای آن نیز بالا بردن ضریب امنیت برای جلوگیری از ورود افراد غیر می‌باشد.

قوانین جدید ویزای شنگن برای ایرانیان

وضعیت ایرانیان با قوانین جدید ویزای شینگن

با توجه به مسائل سیاسی و اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده نمیتوان انتظار سهولت در صدور روادید را داشت، بنابراین به نظر میرسد سختگیری‌هایی که در گذشته وجود داشته، همچنان ادامه‌دار باشد. ناگفته نماند که اجرای قوانین جدید برای تمامی کشورها از جمله ایران خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search