دریاچه سقالکسار؛ پاک‌ترین دریاچه ایران

دریاچه سقالکسار استان گیلان

در نزدیکی شهر رشت دریاچه‌ای وجود دارد که لقب پاک‌ترین دریاچه ایران را یدک می‌کشد و به نظرم باید لقب آرام‌بخش‌ترین دریاچه ایران را نیز به آن داد. دریاچه سقالکسار که برخی‌ها با نام دریاچه سقلکار نیز می‌شناسند در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر رشت و بعد از بقعه آقا سید شریف قرار گرفته است. با حدود ۱۵ دقیقه رانندگی از رشت به این دریاچه خواهید رسید.

دریاچه سقالکسار

آرامش را در این دریاچه زمانی متوجه خواهید شد که در حال باد زدن جوجه کباب باشید و انعکس درختان را در آب مشاهده کنید و در همین هنگام صدایی که به واسطه چرخیدن باد میان شاخ و برگ به وجود میآید به گوشتان بخورد. از همه مهمتر اینکه هیچ زباله‌ای را در اطراف این دریاچه وجود ندارد، به همین دلیل به آن لقب پاک‌ترین دریاچه ایران را داده‌اند.

لغت سقالکسار

ریشه لغوی واژه سقالکسار از سه واژه سقال، لک و سار تشکیل شده است که سقال به معنی آبخوری و لک و سار نیز نام دو پرنده زیبا می‌باشد که منحصر به اطراف این دریاچه می‌باشد که برای رفع تشنگی از آب سقالکسار استفاده می‌کنند.

روستای سقالکسار

بزار کمی راجع به روستای سقالکسار بگم. روستایی که در نزدیکی همین دریاچه قرار گرفته است. اهالی این روستا تلاش خود را به کار بسته‌اند تا هرچه بیشتر و بهتر طبیعت زیبای خود را حفظ کنند تا مبادا به آن آسیبی وارد شود. امرار معاش این مردم وابسته به دامپروری، زراعت برنج و به خصوص پرورش ماهی است.

وقتی در این روستا قدم میزنی یک چیز را به خوبی درک خواهید کرد و آن هم سادگی، صفا و صیمیتی است که در میان این مردم موج میزند. در این روستا ۳۰۷ خانوار زندگی می‌کنند که جمعیتی معادل ۹۰۰ نفر را شامل می‌شود، البته این آمار مربوط به سال ۱۳۹۰ می‌باشد.

دریاچه سقلکار

دریاچه سقالکسار

سد خاکی سقالکسار باعث شده تا دریاچه‌ای در میان انبوهی از درختان پدیدار شود که زیبایی این محدوده را دوچندان کرده است. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود ۶۵ متر می‌باشد، ضمنا طول سقالکسار ۶۰۰ و عرض آن ۵۰۰ متر است.

روستاییان بر حفظ پاکیزگی این منطقه بسیار اصرار دارند و در همین راستا طرح جالبی را اجرا کرده‌اند. هر مسافر در بدو ورود به روستا کیسه‌ای پلاستیکی را در ازای پرداخت مبلغی به عنوان ورودی دریافت می‌کند که پس از جمع آوری زباله‌های خود و تحویل آن دو سوم مبلغ ورودی را به شما باز خواهد گرداند.

اجرای چنین طرح هوشمندانه و کم خرجی باعث شده تا سقلکار به عنوان پاک‌ترین دریاچه ایران شناخته شود. یادآور می‌شوم که روستاییان به حفظ پاکیزگی دریاچه بسیار اهمیت می‌دهند و به یاد داشته باشید که زباله‌ای را در طبیعت رها نکنید.

دریاچه سقالکسار استان گیلان

تفریحات دریاچه سقالکسار

مهمترین تفریحی که در این دریاچه می‌توان انجام داد، پیاده‌روی دور سقلکار است. چندین سال پیش که برای اولین و آخرین بار به این دریاچه رفتم، چندین بار دور دریاچه را پیاده قدم زدم و از هوای بسیار عالی و نسیم خنکی که همواره می‌وزید لذت برم.

در گوشه‌ای از دریاچه تعدادی قایق است که برای اجاره به مسافران تعبیه شده و می‌توانید ز غوغای جهان فارق سوار بر آب‌های این دریاچه از طبیعت اطراف خود لذت ببرید. راستی امکان ماهیگیری در دریاچه سقالکسار نیز وجود دارد، البته باید خودتان تجهیزات ماهیگیری به همراه داشته باشید.

متاسفانه امکان استفاده از قایق بادی شخصی خود را ندارید و تابلویی در کنار دریاچه نصب شده که شما را از این کار منع می‌کند. چقدر خوب بود اگر می‌شد از قایق بادی خودمان نیز استفاده کنیم اما به هرحال ممنوع است و ما هم رعایت می‌کنیم.

فاصله دریاچه سقالکسار تا تهران

اقامت در کنار دریاچه

هیچ خانه یا اقامت‌گاهی برای اجاره وجود ندارد که بتوانید شب را تا صبح بگذرانید و چنانچه بخواهید شب را در طبیعت بسیار زیبای دریاچه سقالکسار بمانید باید کمپ بزنید. مکان‌هایی در کنار دریاچه وجود دارد که برای چادر زدن بسیار مناسب است.

دسترسی به سقالکسار

اگر از قصد دارید تا از تهران به دریاچه سقلکار برسید باید ابتدا به سمت کرج، سپس قزوین و بعد وارد جاده رشت شوید. جاده را ۱۵۴ کیلومتر ادامه دهید و سپس به سمت جاده فومن-سراوان برسید. در نهایت باید به سمت جاده جیرنده بروید و پس از گذر از امامزاده آقا سید شریف دریاچه پدیدار خواهد شد.

کل مسیر از تهران ۳۲۷ کیلومتر می‌باشد که اگر ترافیک نباشد حدود ۴ ساعت زمان خواهد برد.

روستای سقالکسار

یه نکته جالب

در میانه این دریاچه خانه‌ای به صورت نمادین ساخته شده است که در زمان پایین بودن آب دریاچه پدیدار خواهد شد. البته زمانی که من به دیدن این دریاچه رفتم آب بالا بود و نتوانستم آن را ببینم.

یک پاسخ

  1. ما امسال رفتیم ولی جایی برای ماندن نداره چون وقتی هوا تاریک میشه همه جا تاریک میشه و در وروردی هم نوشته از ۸ صبح تا ۹ شب پس فکر نکنم بزارن کسی شب اونجا باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search