بند بخشدار شوسف

بند بخشدار شوسف

بند بخشدار در استان خراسان جنوبی است که در ۳۵ کیلومتری شمال نهبندان و ۳ کیلومتری جنوب غرب شوسف گرفته است و بر روی رودخانه هنگر احداث شده است. رودخانه هنگر که به طرف شوسف سرازیر است از کوه‌های غرب شوسف سرچشمه میگیرد. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر این سد بپردازیم.

بند بخشدار شوسف

بند بخشدار که قدمتی تاریخی دارد پنج کیلومتر با غرب بخش شوسف فاصله دارد و از نظر استحکام زمین در مناسب‌ترین محل و قسمتی که دو دماغه سنگی دقیقا روبروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و باعث ایجاد کم عرض‌ترین محل رودخانه شده‌اند احداث شده است. این بند دارای حدودا ۱۵ متر طول، حدود ۸.۵ متر عرض تاج، ۱۰ متر عرض در پایه است. ارتفاع اولیه بند در گذشته ۶ متر بوده که در حال حاضر به دلیل ارتفاع قسمت‌هایی از بند حدود ۴.۸ متر است.

حتما بخوانید: سد برکوه

متاسفانه در گذشته به وسیله یک بارندگی شدید نیمی از بند از بین رفته و تخریب شده است. در ساخت این بند از مصالحی همچون آجر، سنگ و ملات ساروج استفاده شده است. با اینکه این بند دارای تاج کوچکی است اما به لحاظ عرض زیاد رودخانه مخزن بند نسبتا وسیع است و درون آن مقدار زیادی آب ذخیره میشود.

با توجه به اینکه در سالهایی که بارش باران زیاد بوده این رودخانه همیشه در جریان بوده است، اگر این بند به صورت اولیه و سنتی بازسازی شود علاوه بر اینکه یک اثر تاریخی بازسازی می‌شود فواید بسیار دیگری نیز دارد. اولین فایده این کار تامین آب شرب و آب کشاورزی بخش شوسف و روستاهای اطراف آن است و دیگر اینکه باعث افزایش جذب گردشگران و توریست ها میگردد. این بنا توسط فردی به نام شیبانی ساخته شده است و قدمت آن به اواخر قاجار و اوایل پهلوی باز می‌گردد.

بند بخشدار شوسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search