آشنایی با گردشگری سینمایی

گردشگری سینمایی

شاید تا به حال نام گردشگری سینمایی را شنیده باشید. اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد این پدیده رو به رشد کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم با آسان بگرد همراه باشید و این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

گردشگری سینمایی

یکی از چیزهایی که قابلیت جذب گردشگر را دارد، مکان‌هایی هستند که فیلم خاصی در آنجا ساخته شده است. در آماری که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، حدود ۴۰ میلیون گردشگر مقصدی را برای سفر انتخاب کرده بودند که فیلمی در آنجا ساخته شده بود. این انتخاب فقط به دلیل علاقه به آن فیلم نبود، بلکه شهرک‌ها و ساختمان‌هایی که برای آن فیلم ساخته شده بودند نیز جزو جاذبه‌های گردشگیری آن منطقه محسوب می‌شدند. همه این‌ها نشان می‌دهد که سینما و تلویزیون هم تأثیر زیادی بر صنعت گردشگری محلی دارند.

گردشگری سینمایی

حتی ساخت فیلم و سریال در شهر و منطقه‌ای خاص، تاثیرات اقتصادی زیادی بر روی آن منطقه می‌گذارد و حتی می‌تواند موجب رونق اقتصادی آنجا شود. پس از پخش آن فیلم یا سریال هم پدیده‌ای به نام “گردشگری سینمایی یا گردشگری فیلم” باعث جذب توریست و رونق اقتصادی در آن منطقه می‌شود. در واقع یک توریست یا گردشگر، یک شهر یا منطقه را به دلیل اینکه فیلم و سریالی خاصی در آن ساخته شده است، انتخاب می‌کند.

گردشگری سینمایی چیست

این را می‌دانیم که یک فیلم چقدر می‌تواند در معرفی یک مقصد گردشگری مؤثر باشد، اما هیچگاه در استراتژی‌های گردشگری از این موضوع نامی برده نمی‌شود. مثلا در استراتژی گردشگری آمریکا اصلا به گردشگری سینمایی اشاره نشده است. با این حال گردشگری سینمایی پدیده‌ای رو به رشد در سراسر دنیا است. مطالعات نشان می‌دهد که مکان‌هایی که در آنجا فیلمبرداری انجام می‌شود، ۵۴ درصد افزایش گردشگر دارد.

در اینجا به برخی از نمونه‌های موفق گردشگری سینمایی اشاره می‌کنیم:

رابین هود

فیلم رابین هود با بازی راسل کرو یکی از نمونه‌های موفق گردشگری سینمایی است. طبق آماری که Visit Britain منتشر کرده است پس از پخش فیلم رابین هود، بازدید از قلعه ناتینگهام ۵.۵ درصد و بازدید از جنگل شرودو ۷ درصد افزایش یافته است. East Midlands Tourism گزارش داده است که بازی راسل کرو در فیلم رابین هود هر ساله ۴۶ میلیون پوند ارزش افزوده در گردشگری انگلیس ایجاد می‌کند. جنیفر اسپسنر، عضو ناتینگهام شایر اکسپرینس، عقیده دارد از هر ۵ نفر بازدیدکننده ناتینگهام، ۱ نفر به دلیل تماشای این فیلم به فکر بازدید از این منطقه افتاده است.

فیلم رابین هود

آلیس در سرزمین عجایب

تنها لوکیشن واقعی فیلم آلیس در سرزمین عجایب، خانه آنتونی در کورنوال است. این عمارت قدیمی و باغ‌های اطراف آن روزهای زیادی میزبان حوادث آلیس بوده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، تعداد بازدیدکنندگان این منطقه در سال ۲۰۱۰ چهارصد درصد افزایش داشته است، یعنی از ۲۵ هزار نفر به صد هزار نفر رسیده است.

آلیس در سرزمین عجایب

مجموعه فیلم‌های گرگ و میش

شهر فورکس در واشنگتن پس از انتشار اولین سری از مجموعه کتاب‌های گرگ و میش از دیگر نمونه‌های موفق گردشگری سینمایی محسوب شده است. با اینکه داستان کتاب عمدتا در این شهر پیش می‌رود، اما حتی یک ثانیه از فیلم آن در این شهر فیلمبرداری نشده است. با این حال پس از انتشار کتاب، بازدید از این منطقه در سال ۲۰۰۵ هزار درصد رشد داشته است.

مجموعه فیلم‌های گرگ و میش

ارباب حلقه‌ها

پس از پخش فیلم ارباب حلقه‌ها، شش درصد از گردشگران نیوزیلند، بازدید از لوکیشن ارباب حلقه‌ها را دلیل سفر به این کشور عنوان کرده‌اند و تقریبا یک درصد از گردشگران نیز تنها دلیل خود برای سفر به این کشور را این فیلم بیان کردند. بسیاری از همین گردشگران در مدت بازدید از این کشور در فعالیت‌های مربوط به ارباب حلقه‌ها شرکت کرده‌اند و در یک تور سازمان یافته از لوکیشن‌های فیلمبرداری این فیلم دیدن کرده‌اند.

حتی دهکده‌های هابیتی که حالا بسیاری از آن تخریب شده است، هنوز هم جاذبه توریستی این کشور محسوب می‌شود و بازدیدکنندگان بسیاری دارد. در واقع این فیلم از نمونه‌های عالی گردشگری سینمایی محسوب می‌شود. بیش از ۷۰ درصد از گردشگرانی که به کشور نیوزیلند سفر می‌کنند، حداقل یکی از سه گانه ارباب حلقه‌ها را دیده‌اند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد تلویزیون و سینما عامل جذب ۱ نفر از ۱۰ گردشگری است که به انگلستان سفر می‌کند. به طورکلی هر ساله ۲۸ میلیون گردشگر از کشور انگلیس بازدید می‌کنند و ۱.۸ میلیارد دلار در این کشور خرج می‌کنند. در این بین فیلم‌ها توانسته‌اند ۴۰ درصد از این تعداد گردشگر را تحت تأثیر قرار دهند تا از نقاط مختلف این کشور دیدن کنند. در واقع تولید فیلم از عوامل بسیار تأثیرگذار در تجارت انگلیس است.

شاید حالا به معجزه گردشگری سینمایی پی ببرید. بسیاری از افرادی که قصد سفر به کشور یا منطقه خاصی را دارند بر اساس تأثیرات فیلم‌ها مقصد خود را انتخاب می‌کنند. گردشگری سینمایی از راه‌های بسیار مناسب برای بازاریابی است و فرصت فوق العاده‌ای برای توسعه صنعت گردشگری ایجاد کرده است. بنابراین با حفظ لوکشین فیلم‌های تاریخی و یا ساختن موزه و تورهای گردشگری در آن مناطق می‌توان در جذب توریست و توسعه گردشگری کمک بسیاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search