راهنما و شرایط تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

اگر قصد تحصیل در کشورهای اروپایی را دارید، بد نیست که به تحصیل در اوکراین نیز فکر کنید. تحصیل در اوکراین از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که قصد داریم تا در این مطلب به بررسی آن‌ها بپردازیم و از معایب و مزایای آن بگوییم.

اوکراین یکی از کشورهای خوب برای تحصیل در اروپا به حساب میآید و کیفیت آموزش در این کشور از رتبه عالی برخوردار بوده و دانشگاه‌های آن نیز جزو دانشگاه‌های خوب و برتر در اروپا است. در عین حال هزینه تحصیل و زندگی در این کشور نیز مقرون به صرفه است. همین امر باعث شده این کشور برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب باشد.

راستی اگر قصد تحصیل در کشورهای همسایه اوکراین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله ” راهنمای تحصیل در رومانی ” را به دقت مطالعه کنید.

تحصیل در اوکراین

تحصیل در اوکراین

زندگی، تحصیل در اوکراین و کسب مدرک معتبر بین المللی، باعث می‌شود بتوانید موقعیت‌های شغلی خوبی را در آینده کسب کنید. همچنین بعضی از رشته‌ها نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که خود به نوعی مزیت محسوب می‌شود. دانشگاه‌های این کشور از دانشگاه‌های برتر اروپا هستند که استادان مجرب و متخصصی نیز در آن تدریس می‌کند.

اوکراین کشوری آرامی به شمار میرود که زندگی در این کشور همراه با آسایش و امنیت در بالاترین سطح خود است. پس از تحصیل در اوکراین این شانس را نیز خواهید داشت تا برای اقامت دائم در این کشور نیز اقدام کنید.

شرایط سنی تحصیل در اوکراین

برای تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین داشتن دیپلم و حداقل سن ۱۷ سال لازم است. در ضمن بیشترین سن برای پذیرش در دانشگاه‌های اوکراین ۳۷ سال است که می‌بایست مدرک فوق دیپلم یا لیسانس داشته باشید. شایان ذکر است نوع رشته تحصیلی شما اهمیت ندارد.

دانشگاه های برتر اوکراین

موسسه پلی تکنیک کیف یکی از دانشگاه‌های فنی برتر در اروپا است. دانشگاه کیف در سال ۱۸۹۸ تاسیس شده است و فارق‌التحصیلان آن در بهترین شرکت‌های دنیا همچون گوگل، مایکروسافت، فیس‌بوک مشغول به کار هستند.

دانشگاه کسب و کار و قانون (Lviv LUBL) یکی از دانشگاه‌های برتر در رشته اقتصاد و کسب و کار است و در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است.

دانشگاه ملی پلی تکنیک جزو دانشگاه‌های خوب اوکراین به حساب میآید که در سال ۲۰۱۵ بهترین دانشگاه فنی این کشور شناخته شد.

دانشگاه ملی دامپزشکی و بیوتکنولوژی لویو یک مرکز قوی و خوب برای تحصیل در اوکراین است که متخصصان مجربی را در زمینه آموزش و تولید محصولات کشاورزی در اختیار دارد.

موسسه کسب و کار و فناوری کیف نیز جزو ۱۰ دانشگاه برتر خصوصی در اوکراین است.

دانشگاه علوم پزشکی اودسا اولین دانشگاه اوکراین است و به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه‌های بزرگ علوم پزشکی این کشور محسوب می‌شود.

مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین

زبان تدریس در اوکراین

در دانشگاه‌های اوکراین دروس به زبان روسی، اوکراینی و انگلیسی تدیس می‌شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین را دارند، باید ۹ ماه را در دوره‌های آموزش زبان روسی به نام پاتفک بگذرانند. این دوره دو ترم است که ترم اول فقط آموزش زبان روسی است و ترم دوم هم در کنار آموزش زبان، بسته به رشته دانشجو، دروس دیگر نیز تدریس می‌شود. در انتهای این دوره نیز با برگزاری آزمون مدرک پاتفک به دانشجو اعظا می‌گردد.

همچنین این کشور یک کشور روس زبان است که مردم در صورت عادی به زبان روسی صحبت می‌کنند. پس حتما نیاز دارید که این زبان را یاد بگیرد. همچنین برای رشته‌های پزشکی نیز دوره‌های کارورزی وجود خواهد داشت که بیشتر آن‌ها به زبان روسی هستند. البته دانشگاه‌های خوب اوکراین عموما به زبان روسی آموزش‌های خود را ارائه می‌دهند.

و در نهایت هزینه تحصیل برای روس زبانان ارزان‌تر تمام می‌شود، چراکه دوره‌های انگلیسی گران‌تر هستند.

مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین

مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین باید به زبان‌های روسی یا اوکراینی یا انگلیسی ترجمه شوند و مهر تایید وزارت امورخارجه کشورمان را نیز داشته باشد.

از مدارک لازم برای تحصیل در اوکراین برگه آزمایش‌های پزشکی‌ شما از جمله خون و عکس‌برداری از قفسه سینه، لازم است، ضمنا برای بیمه پزشکی نیز باید اقدام کنید.

هزینه تحصیل در اوکراین

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین مقرون به صرفه است و در صورتی که بتوانید بورسیه را نیز کسب کنید، شهریه دانشگاه شما به طور کامل از هزینه‌هایتان حذف خواهد شد و یا حداقل به مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بورسیه در دانشگاه‌های اوکراین معمولا به افرادی که رزومه خوبی داشته باشند تعلق می‌گیرد و در صورت اخذ بورسیه تمام هزینه‌های دانشگاه برای فرد رایگان خواهد شد. ضمنا می‌توانید از خوابگاه‌ها با تمامی امکانات استفاده کنید و یا آپارتمان شخصی اجاره کنید. گفتنی است که هزینه اجاره در اوکراین بسیار پایین است.

هزینه دوره پاتفک در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما معمولا شهریه‌ای بین ۴۱۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار در سال به همراه هزینه‌های جانبی مانند: هزینه ریجستر، پذیرش، اقامت و… می‌باشد. گفتنی است که هزینه زندگی در اوکراین به صورت ماهیانه چیزی در حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار برآورد شده است.

تحصیل رشته پزشکی در اوکراین

تحصیل در رشته پزشکی در اوکراین یکی از محبوب‌ترین‌ها در میان ایرانیان است و دلیل آن نیز می‌تواند کیفیت بالای آموزشی در کنار هزینه‌های پایین آن باشد. در لیست زیر با جزییات به بررسی هر کدام از رشته‌های پزشکی در اوکراین پرداخته‌ایم.

رشته تحصیلی مدت دوره (سال) مدرک اعطایی
پزشکی ۶ دکتر پزشکی (MBBS یا MD)
دندانپزشکی ۵ لیسانس دندانپزشکی (BDS)
اطفال ۶ دکتر پزشکی (متخصص اطفال)
پرستاری ۲ لیسانس پرستاری

هزینه تحصیل پزشکی در اوکراین به زبان روسی و انگلیسی

رشته تحصیلی زبان آموزشی شهریه سالانه (دلار آمریکا)
پزشکی روسی

انگلیسی

۳۱۰۰

۴۰۰۰

دندانپزشکی روسی

انگلیسی

۳۸۵۰

۴۵۰۰

داروسازی روسی

انگلیسی

۳۱۰۰

۴۰۰۰

پرستاری روسی

انگلیسی

۲۶۰۰

۳۵۰۰

گفتنی است که هزینه خوابگاه برای رشته‌های مرتبط با پزشکی ماهانه بین ۸۰ تا ۱۲۰ دلار می‌باشد.

هزینه تحصیل رشته‌های فنی و مهندسی در اوکراین به زبان روسی و انگلیسی

رشته تحصیلی زبان آموزشی شهریه سالانه (دلار آمریکا)
رشته‌های فنی و مهندسی روسی

انگلیسی

۲۰۰۰ الی ۴۰۰۰

۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰

معماری روسی

انگلیسی

۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰

۴۰۰۰ الی ۵۵۰۰

هزینه ماهانه خوابگاه برای رشته‌های فنی و مهندسی بین ۵۰ تا ۱۲۰ دلار می‌باشد.

هزینه تحصیل رشته‌های هنر و موسیقی در اوکراین به زبان روسی و انگلیسی

رشته تحصیلی زبان آموزشی شهریه سالانه (دلار آمریکا)
موسیقی روسی

اوکراینی

۳۰۰۰ الی ۷۵۰۰
رشته‌های هنر روسی

اوکراینی

۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰

هزینه تحصیل رشته انسانی در اوکراین به زبان روسی و انگلیسی

رشته تحصیلی زبان آموزشی شهریه سالانه (دلار آمریکا)
رشته‌های علوم انسانی روسی

انگلیسی

۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰

۲۰۰۰ الی ۳۵۰۰

هزینه بیمه درمانی دانشجویی در اوکراین

اگر قصد تحصیل در اوکراین را دارید باید خود را بیمه کنید و این قانون برای تمامی دانشجویان اجباری است. سعی کنید تا از بیمه‌های ارزان استفاده نکنید تا سطح پوشش بیشتری را شامل شود. هزینه بیمه دانشجویی در اوکراین بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در سال است. ضمنا بیمه هزینه بیماری‌های سرپایی مثل سرماخوردگی و… را پوشش نمی‌دهد.

هزینه تحصیل در اوکراین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search