پارک چیتگر؛ جنگل پایتخت

پارک چیتگر

در حد فاصل زمین‌های چیتگر و آزاد راه تهران کرج پارک جنگلی چیتگر واقع شده است که به عنوان بزرگترین بوستان جنگلی استان تهران شناخته شده است. پارک چیتگر و دریاچه خلیج فارس دو نگین گردشگری غرب تهران به شمار میرود که روزانه میزبان هزاران مسافر از سراسر تهران و ایران می‌باشد.

پارک چیتگر

پارک چیتگر

مساحت کل این بوستان جنگلی حدود ۹۵۰ هکتار است و مجموع مساحتی که درختان در این پارک حیات دارند حدود ۷۳۴ هکتار است. به عبارت دیگر تنها ۲۰ درصد بوستان بدون پوشش گیاهی است. درختان سوزنی برگ و پهن برگ بیشترین فضای بوستان را دربرگرفته اند. به شیوه‌ای که ۵۳ درصد کل درختان، سوزنی برگ و ۴۷ در صد آن ها پهن برگ هستند و درصد اندک باقیمانده نیز به انواع دیگر گیاهان اختصاص دارد. بیشترین درختان موجود در این پارک جنگلی، درختان اقاقیا، عرعر، زبان گنجشکی، نارون چتری، سرو خمره‌ای و انواع بلوط می‌باشند.

پارک چیتگر دوچرخه سواری

راه آب چیتگر از وسط پارک عبور میکند و پارک را به دو محدوده شرقی و غربی تقسیم مینماید. مساحت تقریبی هر کدام به ترتیب ۲۵۳ هکتار و ۶۵۸ هکتار است. همچنین این پارک در محور اصلی شرقی-غربی واقع شده است.

در مناطق گوناگون پارک جنگلی چیتگر، متناسب با نقاط مختلف با پستی‌ها و بلندی‌هایی روبرو میشویم که البته نشان از بکر بودن این پارک است. بیشترین شیب مشاهده شده تا هشتاد درصد و کمترین آن  صفر است. اغلب پستی و بلندی‌ها به دلیل وجود تپه ماهور می‌باشد. هچنین اختلاف ارتفاع پست‌ترین و بلندترین نقطه ی پارک حدود ۸۸ متر است. همینطور متوسط ارتفاع پارک از سطح دریا ۱۲۶۹ متر می‌باشد.

این پارک جنگلی تقریبا در تمامی فصول سال میزبان افراد جامعه است به همین منظور امکانات و خدماتی جهت تسهیل امور افراد در نظر گرفته شده است. ساختمان اداری پارک، ایستگاه آتش نشانی، رستوران، بوفه، پارکینگ، پیست دوچرخه و همینطور آلاچیق‌ها از امکانات مجموعه هستند که اغلب در نیمه شرقی واقع شده‌اند و نیمه غربی به صورت دست نخورده‌تر باقیمانده است.

دسترسی به پارک چیتگر

همچنین شهرداری منطقه ۲۲ در سراسر پارک مسیرهای دوچرخه سواری ایجاد نموده تا علاوه بر فراهم کردن اوقات خوش و لذت دوچرخه سواری، کمکی به حفظ محیط زیست و پیشرفت فرهنگ دوچرخه سواری انجام داده باشد. غرفه‌های کرایه دوچرخه در سطح پارک مستقر هستند و انواع پیست از جمله تفریحی، سرعت و استقامت مخصوص آقایان و بانوان فراهم است.

دسترسی به پارک چیتگر

اگر وسیله حمل و نقل شخصی ندارید میتوانید به دو طریق از مترو استفاده کنید و به پارک جنگلی چیتگر بروید. درب شماره یک پارک که روبروی ایستگاه مترو چیتگر واقع شده و درب‌های شماره ۵ و ۷ که در نزدیکی ایستگاه مترو ایران خودرو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search