ولخرج‌ترین توریست‌های دنیا چینی هستند

گردشگران چینی تنها در سه سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار در سفرهای خارجی خود خرج کرده اند. این رقم با حجم کل اقتصاد یونان برابری می کند. قشر متوسط چین به سرعت در حال رشد است؛ جمعیتی که روز به روز ثروت شان بیشتر می شود و فرصت این را پیدا کرده اند تا چیزهای تازه و هیجان انگیز از جمله سفرهای خارجی را تجربه کنند. رونق سفرهای خارجی میان چینی های پولدار نه تنها باعث می شود خودشان از سفر لذت ببرند، بلکه به تولید ناخالص ملی چندین کشور از جمله همسایه های چین هم کمک زیادی کرده است.

تنها ۶ درصد از شهروندان چینی گذرنامه دارند، اما همین ۶ درصد از نظر هزینه کردن در سفرهای خارجی رتبه اول در سراسر جهان را دارند. آنها تنها در سه سال گذشته ۲۰۰ میلیون دلار در سفرهای خارجی خود خرج کرده اند. این رقم با حجم کل اقتصاد یونان برابری می کند. آنها آنقدر در سفرهای خارجی دیوانه وار هزینه می کنند که ژاپنی ها واژه «باکوگایی» را برای آنها ساخته اند تا با کمک آن بتوانند حجم بالای خرید گردشگران چینی را توصیف کنند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مشاهده کنید : خاطرات و ماجراهای سفر سناتور امریکایی به ایران

شکی نیست که ژاپن یکی از کشورهایی است که بیشترین سود را از این ولخرجی چینی ها می برد، اما کشورهایی هستند که حتی بیشتر از ژاپن از ولخرجی خارجی چینی ها نفع می برند.

بر اساس تحقیق یک شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری فرانسوی به نام BNP، گردشگری چین کل منطقه را زیر و رو کرده و یکی از جذاب ترین رشدهای ساختاری در کل سیاره زمین است. در گزارش شرکت BNP آمده که هنگ کنگ بیشترین نفع اقتصادی را از رونق گردشگری خارجی در میان چینی ها می برد، اما غیر از هنگ کنگ که چسبیده به خود چین است، این تایلندی ها هستند که از بیشترین گردشگران چینی پذیرایی می کنند.

تنها در سال ۲۰۱۵ یعنی سال گذشته میلادی ۸ میلیون چینی برای گردش به تایلند رفتند؛ گردشگرانی که ولخرجی شان برای اقتصاد تایلند یک نعمت بود و ۳.۵ درصد تولید ناخالص ملی تایلندی ها در سال ۲۰۱۵ را شامل می شد. نفع اقتصادی تایلند از گردشگران چینی به ویژه زمانی بیشتر شد که گردشگری روسیه در نتیجه کاهش ارزش روبل به شدت کم شد.

دو کشور دیگری که در کنار تایلند از ولخرجی چینی ها حسابی سود می برند و حتی پول چینی باعث بالا رفتن تولید ناخالص ملی شان شده ویتنام و کره جنوبی هستند که ۵.۱ درصد تولید ناخالص ملی شان مدیون گردشگران چینی است. براساس گزارشBNP، سهم کشورهای سنگاپور، استرالیا و ژاپن از گردشگران چینی هر یک حدود ۲۵.۱ درصد از تولید ناخالص ملی است.

در این میان البته یک کشور از رونق گردشگری میان چینی ها نسبت به گذشته ضرر کرده و آن هنگ کنگ است.

اخیرا تعداد گردشگرانی که از سرزمین اصلی چین به هنگ کنگ رفته اند کاهش پیدا کرده و این کاهش هنوز جبران نشده است. از نظر BNP دلیل کاهش حضور چینی ها در هنگ کنگ قوی تر شدن دلار در برابر رنمینبی چین و البته کاهش فساد اداری در پکن است. در گزارش بانک BNP آمده: «در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی حضور گردشگران چینی در هنگ کنگ ۱۰ درصد کل تولید ناخالص ملی این کشور بود اما این رقم اکنون به ۸ درصد کاهش پیدا کرده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search