معرفی بهترین ایرلاین‌های داخلی

رتبه بندی ایرلاین های داخلی

سوالی که ذهن بسیاری از مسافران درگیر کرده این است که واقعا بهترین ایرلاین ایران کدام است؟ خیلی‌ها به دنبال رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی داخلی هستند که متاسفانه تاکنون مرجعی به بررسی دقیقی از ایرلاین‌ها انجام نداده است و واقعا نمی‌توان گفت که چه رتبه‌بندی ایرلاین‌های داخلی به چه صورت است.

وقتی می‌گوییم بهترین ایرلاین داخلی، در واقع باید ببینید بهترین از چه نظر؟ امنیت پرواز؟ تاخیر؟ تعداد هواپیما؟ و.. واقعیت آن است که عوامل بسیار زیادی در بهترین ایرلاین شدن تاثیرگذار است. رتبه هر ایرلاین پس از بررسی تمام آیتم‌ها و گذراندن مراحل مختلف توسط کارشناسان مربوطه تعیین می‌گردد و به طبع ما در جایگاهی نیستیم که بتوانیم رتبه‌ای برای یک ایرلاین قائل شویم.

اما همانطور که گفته شد، مرجعی برای بررسی ایرلاین‌ها وجود ندارد، به همین دلیل دست بکار شدیم تا با هر آماری که منتشر شد به علاوه تجربیات کاربران آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا در نهایت رتبه بندی ایرلاین های داخلی را به عهده خودتان بگذاریم.

بهترین ایرلاین داخلی

در این مقاله قصد داریم تا بهترین هواپیمای مسافربری ایران را مورد بررسی قرار دهیم و در آخر نیز می‌توانید با شرکت در نظرسنجی ایرلاین داخلی، برترین ایرلاین ایران را مشخص نمایید.

معرفی ایرلاین های ایرانی

پیش از هر چیز به معرفی کلی تمامی ایرلاین‌های ایران می‌پردازیم. از سال ۱۳۵۴ تاکنون ۲۲ ایرلاین در ایران تاسیس شده است که در حال حاضر تنها ۱۲ شرکت توانسته‌اند به فعالیت خود ادامه دهند. در ادامه به معرفی کلی آن‌ها خواهیم پراخت.

ایران ایر

ایران ایر را می‌توان به عنوان اولین ایرلاین ایران دانست. این شرکت هواپیمایی در اسفندماه سال ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت هواپیمایی “ایران ایرویز” و “پرشین ایرویز” و با نام جدید “هواپیمایی ملی ایران” به وجود آمد که امروزه آن را با علامت اختصاری ایران ایر می‌شناسند.

ایرلاین های ایرانی

ماهان

ماهان به عنوان بهترین ایرلاین داخلی از نظر تعداد هواپیمای در اختیار و تعداد مقاصد پروازی شناخته می‌شود. این شرکت با داشتن ۵۷ فروند هواپیما با ۵۲ مقاصد پروازی در ایران، اروپا و آسیا توانسته این عنوان را به خود اختصاص دهد. ماهان در سال ۱۳۷۱ تاسیس و در یک سال بعد فعالیت خود را آغاز کرد. جالب است بدانید که نام این شرکت از شهری در استان کرمان گرفته شده است.

رتبه بندی ایرلاین های داخلی

آسمان

این ایرلاین در سال ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت هواپیمایی ایرتاکسی، پارس ایر، ایر سرویس و هور آسمان تاسیس شد. جالب است بدانید که هواپیمایی آسمان وسیع‌ترین شبکه پروازی را به شهرهای داخلی به خصوص مناطق محروم کشور دارد.

کیش ایر

این شرکت هواپیمایی با داشتن ۱۲ هواپیما از نوع فوکر و مک‌دانل داگلاس به عنوان یک ایرلاین خصوصی در سال ۱۳۷۱ شناخته می‌شود. این ایرلاین داخلی متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش می‌باشد که هدف از تاسیس آن رونق گردشگری در جزیره زیبای کیش بوده و در این امر بسیار نیز موفق بوده.

زاگرس

زاگرس نیز یکی دیگر از ایرلاین‌های خصوصی کشور است که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد وهم اکنون با داشتن ۱۹ هواپیما خطوط پروازی خود را در داخل و حتی خارج از کشور راه‌اندازی کرده است. اولین پرواز این ایرلاین در سال ۸۶ و در مسیر تهران-اهواز-تهران بود.

قشم

قشم ایرلاین در سال ۱۳۷۲ و با اجاره چند فروند هواپیما کار خود را شروع کرد. این شرکت هواپیمایی متعلق به شرکت نفت است و در حال حاضر با در اختیار داشتن ۱۴ فروند هواپیما در حال پرواز به مقاصد داخلی و خارجی است.

تعداد هواپیماهای مسافربری ایران

آتا

هواپیمایی آتا نیز یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی است که کار خود را در شهر تبریز آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن ۱۳ فروند هواپیما از نوع بوئینگ و ایرباس همه روزه پروازهایی به مقاصد داخلی و کشورهای همسایه دارد.

کاسپین

شرکت هواپیمایی کاسپین کار خود را در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در حال حاضر با داشتن ۸ فروند هواپیما از نوع بوئینگ پروازهایی به سمت مقاصد داخلی و حتی برخی کشورهای همسایه نیز دارد.

نفت

نفت ایرلاین یک شرکت هواپیمایی کاملا دولتی است که با در اختیار داشتن ۵ فروند فوکر ۵۰ و ۴ فروند فوکر ۱۰۰ پروازهای کارکنان این شرکت را بر عهده دارد.

تابان

یکی دیگر از ایرلاین‌های داخلی خصوصی کشور تابان است که با داشتن هفت فروند هواپیما در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد و اولین پرواز رسمی خود را در سال ۱۳۸۵ انجام داد.

معراج

معراج نیز یک ایرلاین خصوصی است که در سال ۱۳۸۹ با کسب مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری رسما فعالیت خود را آغاز نمود. جالب است بدانید که این ایرلاین داخلی توانست در سال ۱۳۹۵ رکورد طولانی‌ترین پرواز ایران را با ۱۷ ساعت پرواز بین تهران تا سیدنی و بدون توقف و سوخت‌گیری به نام خود ثبت کند که مسافران این پرواز هئیت دیپلماتیک دکتر ظریف بود. معراج ایرلاین در حال حاضر ۱۱ فروند هواپیما در اختیار دارد.

نظرسنجی ایرلاین های داخلی

واقعا هیچ منبع رسمی برای رتبه‌بندی ایرلاین‌های داخلی وجود ندارد تا کیفیت ایرلاین های ایران را بررسی نماید. با این تفاسیر ما مجبور به سوال از شما هستیم. شما به ما بگویید با توجه به تجربه‌ای که داشتید کدام ایرلاین را برترین ایرلاین ایران می‌دانید؟

با نظرات شما عزیزان می‌توان فهمید که کدام ایرلاین به طور نسبی بهتر از سایر ایرلاین داخلی است. گرچه نمی‌توان این نظرسنجی را مرجعی رسمی و تایید شده دانست اما به هر حال یک دیدگاه کلی نسبت به ایرلاین‌ها بدست خواهیم آورد.

بهترین ایرلاین داخلی از نظر شما کدام است؟ (حداکثر ۲ انتخاب)

View Results

Loading ... Loading ...

3 پاسخ

  1. پروازهای زیادی داشتم به نظرم آسمان و زاگرس با اینکه تاخیر دارن ولی پروازهای خوب و بی‌استرسی دارن. پرواز ۷ خرداد اهواز-تهران زاگرس بسیار عالی بود و همچنین پرواز ساری اهواز ۱۰ خرداد هواپیمایی آسمان بسیار عالی بود، فقط تاخیر ۱ ساعته داشت و بدترین پرواز، پرواز هواپیمایی پویا ایر گرگان به تهران که واقعا وحشتناک بود. بعد چند ماه هنوز استرس اون پرواز تو وجود اکثر مسافرا اون پرواز وجود داره با یک هواپیما ۵۰ تا ۶۰ نفر با خلبان بسیار ناشی!

  2. سلام، راستش من تقریبا با تمامی ایرلاین‌های داخلی سفر داشتم، چه سفرهای داخلی و چه خارجی. باید اعتراف کنم که ماهان و ایران‌ایر دو شرکتی هستند که به نسبت سایرین تاخیر کمتری دارند. اگرچه تاخیر بخش جدانشدنی ایرلاین‌های ایرانی هست اما خب به هرحال این دو شرکت کمتره به نظرم. تاحالا با ایران‌ایر پرواز خارجی نداشتم اما با ماهان چرا که تجربه خیلی خوبی بود.
    به امید روزی که تمامی هواپیماهای ایرلاین‌های داخلی نو بشن و این صنعت رونق بگیره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search