فوران احتمالی آتشفشان‌ها

نقل از وبسایت لحظه آخر، آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر در نزدیکی شهری که در آن زندگی می‌کنید، کوه آتشفشانی وجود داشته باشد که فوران کند، در این صورت چه کارهایی باید انجام دهید؟! آیا کوه‌های آتشفشانی را می‌شناسید؟

شاید تصور فوران احتمالی آتشفشان‌ها عجیب و تا حدودی غیرقابل باور باشد، اما طبق تحقیقات دانشمندان یکی از خطرناک‌ترین بلایایی طبیعی است، که گاهی بی‌توجهی به آتفشان‌های خفته همه را غافلگیر می کند. آتشفشان‌ها روزنه‌ای در سطح زمین هستند که پس از فعال شدن گازهای درون زمین، خاکستر و سنگ‌های گداخته‌ای از آن فوران می‌کند.

اگر کنجکاو هستید که بدانید آتشفشان‌ها به چه صورت فوران می‌کنند، باید بگوییم که صفحات تکنوتیکی، آب و هوای شدید، حرکات ماگما و حتی اثرات آب و هوایی می‌توانند، نقش مهمی در فوران آتشفشان‌ها داشته باشند. در اثر گرمای زیاد، ماگما (مواد آتشفشانی) شروع به ذوب شدن کرده و فوران آن همراه با آبشارهایی از خاکسترهای داغ، گاز و قطعه سنگ‌های مذاب که حدود ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد هستند و ۷۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند، همراه است. ماگما حاوی گازهای گوناگونی از جمله دی اکسید کربن، بخار آب و دی اکسید گوگرد می‌باشد. رزرو تور زمینی آنتالیا.

لازم به ذکر است که آتشفشان‌ها انواع مختلفی دارند، که باید نسبت به وقوع هرگونه از آن‌ها به یک نوع تمهیدات در نظر گرفته شود، تا بتوان از خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری کرد. سفر با تور آنتالیا پرواز ترک.

آتشفشان چینه‌ای (stratovolcano)

آتشفشان چینه‌ای ظاهر مخروطی کلاسیک دارد، که ماگمای آندزیتی آزاد می‌کند. این نوع آتشفشان فوران‌های شدیدی به همراه دارد. نمونه‌ای از این آتشفشان‌ها در بالی به نام آتشفشان کوه آگنگ است، که فعال می‌باشد.

آتشفشان سپری (shield volcano)

این نوع آتشفشان ظاهری سپری شبیه به یک گنبد صاف دارد. گدازه‌های بازالتی به صورت ملایم از آن آزاد میشود که اغلب آهسته بوده و مردم به راحتی میتوانند با شروع آن، مکان را ترک کنند.

کاسه آتشفشان (Caldera)

ظاهر این آتشفشان به صورت حوضچه‌ای دایره‌ای شکل می‌باشد، که گدازه ریوولتی ضخیمی بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ درجه سانتیگراد را آزاد می‌کند. ظاهر آن به دلیل شدت فوران آن است، که باعث خراب شدن دیوار محفظه ماگما می‌شود.

در دنیا هفت کوه آتشفشانی که بیشترین ارتفاع را در هفت قاره دنیا دارند وجود دارد:

  • کوه آتشفشانی اوخوس دل سالادو با ارتفاع نسبی ۳۷۰۰ متر که در قاره آمریکای جنوبی در کشور شیلی/آرژانتین واقع شده است. اطلاع از قیمت های تور آنتالیا
  • کوه آتشفشانی کلیمانجارو با ارتفاع نسبی حدودا ۵۸۸۵ متر در قاره آفریقا که در کشور تانزانیا واقع شده است.
  • کوه آتشفشانی البروس با ارتفاع نسبی ۴۷۴۱ متر که در قاره اروپا و در کشور روسیه واقع شده است.
  • کوه آتشفشانی اوریزابا با ارتفاع تقریبی ۴۹۲۲ متر که در آمریکای شمالی و کشور مکزیک واقع شده است.
  • کوه آتشفشانی دماوند با ارتفاع نسبی ۴۶۶۷ متر که در قاره آسیا و کشورمان ایران واقع شده است.
  • کوه آتشفشانی گیلووی با ارتفاع نسبی ۲۴۸۸ متر که در قاره استرلیا/اقیانوسیه و در کشور پاپوآ گینه نو واقع شده است.
  • کوه آتشفشانی سیدلی با ارتفاع تقریبی ۲۵۱۷ که در قاره جنوبگان واقع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search