علت بد شدن حال در ماشین چیست؟

ماشین گرفتگی

بدون شک یکی از لذت بخش‌ترین سفرها، سفرهای جاده‌ای می‌باشد. در سفر با ماشین می‌توانید در تمام طول مسیر مناظر طبیعی اطراف را مشاهده کنید و هر لحظه که بخواهید برای استراحت کردن و یا غذا خوردن در کنار جاده توقف داشته باشید. اما یکی از اساسی‌ترین مشکلات سفرهای جاده‌ای ماشین گرفتگی، احساس حالت تهوع یا بد شدن حال در مایشن است که اغلب کودکان با آن روبرو می‌شوند.

به نظر شما دلیل اصلی این مشکل چیست و به چه دلیل این حالت ها رخ می‌دهد؟ اگر قصد دارید دلیل این حالت‌ها را بدانید تا پایان این مقاله با آسان بگرد همراه باشید.

ماشین گرفتگی

طی تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است دلیل اصلی این حالت تهوع واکنش‌های مغز به مسمومیت‌های ناگهانی می‌باشد و مغز دچار اشتباه شده و تصور می‌کند که شخص دچار مسمومیت شده است. هنگامی که در ماشین نشسته‌ایم پیام‌های ضد و نقیضی از محیط اطراف توسط مغز دریافت می‌شود دقیقا مانند زمانیکه شخص دچار مسمومیت شده است. راحت‌ترین راه برای خروج سم از بدن در هنگام مسمومیت نیز بالا آوردن است. به نظر شما دلیل اینکه مغز انسان در خودرو دچار این حالت میشود چیست؟

علت بد شدن حال در ماشین

اگر سرعت اتومبیل زیاد باشد و پیچ و خم‌های تندی در طول مسیر وجود داشته باشد (مانند جاده چالوس یا جاده اسالم به خلخال) معمولا این شرایط و حالات بدتر می‌شود. طبق نظرات کارشناسان حدودا ۲.۳ درصد از مردم دچار بیماری ماشین گرفتگی می‌شوند و اکثر این افراد نوجوانان و کودکان می‌باشند. این وضعیت به این دلیل اتفاق میافتد که هر چند در وسیله نقلیه‌ای هستیم که در حال حرکت است اما اکثر حس‌های ما تصور می‌کنند که بدن ما بدون حرکت است و از آنجایی که بی حرکت هستیم و بر روی صندلی خودرو نشسته‌ایم پس در نتیجه واقعا ساکن هستیم!

از طرفی دیگر در گوش حسگرهای تعادل وجود دارد که در واقع تیوب‌های کوچکی هستند که در گوش داخلی قرار دارند و این پیام را به مغز می‌رسانند که ما در حال حرکت رو به جلو با سرعتی مشخص هستیم. وقتی این مایع حرکت میکند مغز متوجه می‌شود که ما در حال حرکت هستیم اما در واقع ما بدون هیچ حرکتی بر روی صندلی نشسته‌ایم و درست در همین زمان مغز از محیط پیام‌های ضد و نقیضی دریافت میکند.

تالاموس مغز برای اینکه متوجه شود در اطراف ما چه اتفاقاتی رخ می‌دهد این اطلاعات را در کنار هم قرار میدهد و در اکثر مواقع این نتیجه گیری را میکند که علت وقوع چنین وضعیتی وجود سم است به همین دلیل باعث ایجاد حالت تهوع در ما میشود تا بتوانیم از این طریق آن سم مزاحم را از بدن خود خارج کنیم.

در صورت ماشین گرفتگی و احساس تهوع نکاتی وجود دارد که با انجام آن‌ها میتوانید حال خود را بهتر کنید. می‌توانید شیشه خودرو را پایین کشیده و کمی هوای تازه را احساس کنید و یا برای مدتی چشمان خود را بسته و جایی را نبینید. اگر بر روی صندلی جلو بنشینید و یا از دارو هم استفاده کنید می‌توانید به از بین رفتن این حالات کمک کنید.

علت بد شدن حال در ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search