زندگی در کیش

زندگی در کیش

تا به حال فکر کرده‌اید که زندگی در کیش چگونه می‌تواند باشد؟ باید بدانید که زندگی و حتی تفریح در کیش فوق العاده است. پس اگر قصد سفر یا مهاجرت به کیش را دارید، بهتر است تا پایان مقاله زندگی در کیش با آسان بگرد همراه باشید.

جزیره کیش کجاست؟

جزیره کیش با ظاهر بیضی شکل، در ۱۸ کیلومتری بندر گرزه یا همان بندر آفتاب در محدوده تنگه هرمز واقع شده است. مساحت این جزیره ۹۱ کلیومتر مربع و خط ساحلی آن ۴۳ کیلومتر است. کیش جزو جزایر خلیج فارس است و شهرستان لنگه که در استان هرمزگان قرار دارد از توابع این جزیره است.

شرایط آب و هوایی جزیره

آب و هوای کیش گرم و مرطوب و میانگین دمای سالانه آن ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. در حقیقت آب و هوای کیش متاثر از توده‌های مختلف هوای شمال غربی و جنوبی است، اما به طور کلی کیش منطقه‌ای خشک و کم باران است و بارندگی در آن ‌جا در فصل سرد سال و به شکل رگبار اتفاق می‌افتد.

زندگی در کیش

زندگی در کیش

یکی از چهار منطقه‌ای در دنیا که درصد اکسیژن بالایی دارد کیش است، به طوری که با گذشت ساعت‌ها گردش و تفریح، مردم کمتر از معمول خسته می‌شوند و یا حتی گفته شده است که جانبازان شیمیایی، بدون استفاده از ماسک‌های اکسیژن مخصوص خود به راحتی می‌توانند در این جزیره نفس بکشند.

به لحاظ امنیتی، کیش یکی از امن‌ترین شهرهای ایران و شاید حتی جهان است که همین نکته بسیار مثبتی برای خواهان زندگی در کیش به حساب میآید. امکانات عمومی نیز در این جزیره بسیار زیاد است. آرامش، زیبایی و هوای پاک این جزیره، خیلی از مردم را به خود جذب می‌کند به طوری که خیلی از مسافرانی که برای اولین بار به کیش سفر می‌کنند گزارش می‌دهند که دوست داشتند در این جزیره زندگی کنند و حسرت زندگی در کیش را دارند و آرامش و سکوت جزیره به آن‌ها امید به زندگی می‌بخشد.

اما خیلی از آن‌ها هستند که تحمل سکوت جزیره برای آن‌ها سخت است و بعد از مدتی به سروصدا و آلودگی شهری رهسپار می‌شوند. شرایط زندگی در کیش سخت نیست، درواقع باید فوت و فن آن را بلد باشید تا از زندگی در کیش لذت ببرید.

مهاجرت به کیش

سفر به جزیره کیش

هم از راه هوایی و هم از طریق دریایی می‌توان به کیش سفر کرد که البته بیشتر سفرها با هواپیما است. اگر بخواهید از راه دریایی به جزیره بروید دو راه دارید:

یکی از بندر لنگه به کیش، که مبلغ رفت و برگشت برای هر ماشین بدون سرنشین و راننده ۱۶۵ هزار تومان و برای هر مسافر ۶۷ هزار تومان می‌باشد.

دوم از بندر چارک به کیش، که هزینه رفت و برگشت حمل خودرو با راننده، ۱۲۰ هزار تومان و برای هر مسافر، با شناور لندینگ کرافت ۲۲ هزار تومان است.

به طور کلی رسیدن به کیش سه مسیر دارد:

  • مسیره جاده‌ای، تهران – قم – کاشان – نایین – مهریز – شهر بابک – سیرجان – بندر عباس – بندر لنگه با طول ۱۵۰۹ کیلومتر
  • مسیر ریلی، تهران – بندر عباس با طول ۱۶۰۰ کیلومتر و به مدت ۲۰ ساعت
  • مسیر هوایی، تهران – کیش، با یک ساعت و نیم زمان

هزینه‌ها و مراکز خرید در کیش

این جزیره امروزه حدود ۱۱ بازار بین المللی، مرکز تجاری و بازارچه دارد. به طور کل، قیمت همه چیز در کیش بالاتر از حد میانگین در تهران و سایر شهرهاست، از جمله کالا، خدمات عمومی، مواد غذایی، رستوران‌ها، میوه و حمل و نقل. مثلا قیمت لوازم الکتریکی مانند لپ تاپ، دوربین‌های دیجیتال و موبایل معمولا گران‌تر از تهران است، یا مثلا قیمت گوشت در آنجا با تهران برابری می‌کند.

قیمت کالاهایی مثل پوشاک، حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از دیگر شهرها ارزان‌تر است. کیش، به طور سالیانه بیشتر از یک میلیون مسافر به خود جذب می‌کند که از این میزان جمعیت حدودا ۱۵۰ هزار نفر آن‌ها توریست‌های خارجی یا ایرانیان مقیم خارج هستند. جاذبه این جزیره برای مسافرانی که با هدف گردشگری به کیش سفر می‌کنند معمولا به دلیل فروش کالاهای اصل خارجی است.

کار در کیش

اگر تمایل دارید تا زندگی در کیش را تجربه کنید باید بدانید که نرخ بیکاری در این جزیره بسیار کم، نزدیک به یک درصد است و بیشتر از ۶۶% شاغلین در بخش‌های خصوصی کار می‌کنند. افراد با داشتن تخصص در زمینه‌های مختلف، مخصوصا فنی و ساختمان سازی می‌توانند شغل خوبی را از آن خود کنند. با توجه به سفرهای زیاد آن منطقه، صنعت هتل‌داری نیز از شغل‌های پر رونق آن‌جا است. هتل‌های کیش اکثرا برای گردشگران هتل‌های با کیفیتی‌اند.

بخش‌های مختلف این جزیره مانند اماکن تفریحی، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها زمینه را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده تا افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری هستند بتوانند سرمایه خود را در شغل‌هایی که به صنعت گردشگری مرتبط است به کار گیرند.

شرایط کرایه کردن اتومبیل در کیش

رانندگی کردن در بلوارهای دلنشین و خلوت کیش برای مسافرانی که از شهرهای شلوغ و پر ترافیک به این جزیره پناه بردند، به شدت دلپذیر و آرام‌بخش است. اما درنظر داشته باشید که قوانین رانندگی در کیش بسیار تحت کنترل است و پلیس راهنمایی و رانندگی توسط دوربین‌های کنترل سرعت و کنترل نامحسوس رفتار خطرناک رانندگان را زیرنظر دارد و در صورت مشاهده تخلف و عدم رعایت قوانین، جریمه سنگینی برای رانندگان در نظر می‌گیرد. به طور کلی، در حقیقت کرایه ماشین بدون راننده در کیش رونق خوبی دارد.

مدارک لازم جهت کرایه اتومبیل

  • اصل گواهینامه معتبر
  • کارت ملی
  • به امانت گذاشتن یک فقره چک یا وجه نقد در اختیار شرکت کرایه دهنده اتومبیل به عنوان ضمانت. فقره چک باید به ارزش خودرو باشد و وجه نقد باید از ۱ تا ۵ میلیون باشد.

پس از اینکه مدارک لازم توسط کرایه گیرنده اتومبیل به شرکت معتبر کرایه دهنده، که باید جزء مجمع رنتکاران کیش باشد، ارائه شد، قراردادی بین آن دو بسته می‌شود و مدت زمان اجاره روزانه یک روز یا ۲۴ ساعت است.

لازم است بدانید که هزینه بنزین برعهده اجاره کننده است و اگر دارای کارت سوخت باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید از پمپ بنزین‌های منطقه گلدیس و فارور، سوخت خودرو تهیه کنید.

معمولا تحویل اتومبیل در فرودگاه یا محل اقامت شماست.

قوانین رانندگی در کیش

همانطور که در بالا ذکر کردیم، در تمام خیابان‌های کیش، رانندگی شما توسط دوربین‌های کنترل سرعت، بازرسان و عوامل نامحسوس کنترل می‌شود. روشن است که سرعت خودرو باید با تابلوهای نصب شده برابر باشد و سرعت بالاتر از آن به طور اتوماتیک در سیستم اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت می‌شود.

این نکته را درنظر بگیرید که قبض‌های خلاصی که صادر می‌شود فقط مخصوص جزیره است و امکان پرداخت آن در نقاط دیگر کشور وجود ندارد. همچنین خارج کردن خودرو از جزیره، مشروط به تسویه برگ جریمه‌ها و مبلغ خلافی در سیستم اجرایی راهنمایی و رانندگی کیش خواهد بود.

هزینه مسکن در جزیره

جالب است بدانید که خانه‌هایی که در کیش برای کرایه و رهن مورداستفاده قرار می‌گیرند همگی مبله هستند. قیمت مسکن در کیش، مانند هرجای دیگر، ابتدا به محله بستگی دارد. آن‌طور که املاکیان کیش می‌گویند، متراژ قطعات مسکونی در کیش بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ متر مربع است که به طور میانگین در هر قطعه از این اراضی، هشت واحد مسکونی احداث می‌شود. قیمت هر متر مربع زمین مسکونی در کیش، با تغییر کیفیت زمین و منطقه، تغییر می‌کند، اما به طور متوسط هزینه آن بین ۱ تا ۴ میلیون تومان است.

میانگین قیمت آپارتمان قدیمی با آپارتمان‌های نوساز تفاوت چشمگیری دارد. به طوری که هر متر مربع آپارتمان‌های قدیمی با متوسط عمر ۱۵ سال، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و آپارتمان‌های نوساز با شرایط متناسب منطقه، امکانات لوکس واحد‌ها، تا ۲۵ میلیون تومان نیز تعیین می‌شود و در اختیار خریدار می‌گذارند.

با این همه قیمت واحدهای مسکونی آن‌جا در یک سال گذشته ۲۰ درصد افت کرده، تا آنجا که می‌توان گفت قیمت مسکن در کیش به نسبت تهران، ارزان‌تر است.

اجاره آپارتمان در کیش

هزینه آب و برق در کیش

خوب است بدانید که کیش قوانین خاص خودش را دارد. در آنجا یک خانواده چهار نفره که در یک خانه پنجاه متری زندگی می‌کنند باید در یک دوره ۴۵ روزه حدودا ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان بابت مصرف آب، هزینه پرداخت کنند و قبض‌های برقی که در خانه‌های کیش مشترک است در همان دوره ذکر شده بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان است. با توجه به این که شرکت آب و برق کیش خصوصی است، هیات مدیره تعرفه آب را تعیین می‌کند.

وضعیت تحصیل در کیش

منطقه آزاد کیش دارای ۸ شعبه دانشگاه داخلی است که ۶ تا از آن‌ها شعبه بین المللی دانشگاه های معتبر است و جمعا ۶۶۲۳ دانشجو در آن منطقه مشغول به تحصیل‌اند.

در آن منطقه دانشگاه‌هایی هست که اغلب آن‌ها وابسته به دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران‌اند. در این دانشگاه‌ها با همکاری دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه چند رسانه‌ای مالزی و دانشگاه موناش استرالیا، دوره‌های بین المللی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های برق، مکانیک، حقوق، IT، MBA و.. برگزار می‌شود.

در آن‌جا همچنین ۹، ۱۱، ۱۱ و ۲ مدرسه به ترتیب در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و هنرستان وجود دارد که روی هم رفته ۵ هزار دانش‌آموز می‌توانند در آن مدارس به فعالیت تحصیل بپردازند.

در آن‌جا همچنین مهدکودک‌های پیشرفته و فوق العاده‌ای وجود دارد که در اکثر آن‌ها دوربین‌های مدار بسته نصب شده و به شما این امکان را می‌دهد تا کودک خود را به طور آنلاین تماشا کنید.

14 پاسخ

  1. سلام من دارای مدرک مهندسی در زمینه تاسیسات هستم و سالهاست در زمینه تاسیسات آب فاضلاب و برق ساختمان مشغول به کار هستم. میخواستم بدونم برای من در کیش کار هست؟ لطفا من را راهنمایی کنید.

  2. سلام، شغل من تعمیرات ماشینهای اداری هست پرینتر فتوکپی و.. آیا در کیش میشه فعالیت خوبی داشت یا این شغل زیاده و اشباع شده است؟ ممنون میشم پاسخ دهید با تشکر.

  3. سلام. اگر در کیش منزلی خریداری کنم و به مسافران اجاره دهم آیا امکان گذران زندگی است؟ و یا خریداری تاکسی؟ آیا قیمت تاکسی رامیدانید. ممنون

    1. سلام. به طبع راه‌اندازی کسب و کار در جزیره‌ای توریستی مانند کیش می‌تواند سودمند باشد اما پیش از هر اقدامی توصیه می‌کنم تا با تحقیقات کامل قدم بردارید تا با شکست مواجه نشوید.

    1. سلام، چراکه نه؟ اما پیش از شروع هر فعالیتی اکیدا پیشنهاد می‌کنم که سفری به این جزیره زیبا داشته باشید و با اطلاعات کامل سرمایه خود را برای کار در کیش خرج کنید.

  4. با سلام حرفه من نقاشی ساختمان است و بسیار تمایل دارم در جزیره کیش زندگی کنم ولی تموم دغدغه من کار است آیا این شغل در کیش رونقی دارد و میتوانم کار کنم یا اصلا به غیر از این کار کار دیگری میشود پیدا کرد لطفا اگر میدانید پاسخ دهید

    1. سلام. جالبه بدونید که آمار بیکاری در کیش به دلیل رشد صنعت توریستم در این جزیره بسیار پایین است و به نظر نمیرسد که کاریابی در این شهر کار خیلی دشواری باشد.

  5. سلام. کار بنده طب سنتی هستش آیا در جزیره با سرمایه ۱۶۰ میلیون میشه کاری کرد؟ مثلا کسی با دستگاه روغن گیری جزیره کار میکنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search