جمجمه ای با قدمت ۳ هزار سال در خیابان بهارستان تهران

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران از کشف جمجمه یک اسکلت متعلق به ۳۰۰۰ سال قبل در محدوده خیابان بهارستان تا ظهیرالاسلام خبر داد.

رجبعلی خسروآبادی اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب هفته گذشته در محدوده بهارستان تا خیابان ظهیرالاسلام کار عمرانی انجام می‌داد که با یک جمجمه مواجه شد. آن‌ها نخست فکر کردند بحث جنایی است، بنابراین پلیس وارد ماجرا شد، اما پس از بررسی‌ها متوجه شدند این جمجمه حداقل متعلق به ۱۰۰ سال قبل است، به دنبال آن به میراث فرهنگی اطلاع داده شد.

وی ادامه داد: پس از این بررسی‌ها، کارشناس باستان‌شناس میراث فرهنگی استان تهران وارد شد و در بررسی‌های نخست با کشف تعدادی سفال دیگر مشخص شد متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد، یعنی ۳۰۰۰ سال قبل (عصر آهن ۱ یا ۲) است.

او افزود: در حال حاضر جمجمه و سفال‌های بدست آمده برای اطمینان بیشتر به پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرده شده است تا بررسی‌های بیشتر روی آن‌ها انجام شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر منطقه کشف این جمجمه توسط کارشناسان باستان‌شناس بسته شده و عملیات عمرانی متوقف شده است. امیدواریم هر چه زودتر کاوش‌ها آغاز و نتایج اعلام شود.

خسروآبادی کشف این جمجمه را مانند کشف اسکلت زن ۷۰۰۰ ساله دانست و گفت: در آن قضیه نیز نخست چند تکه سفال پیدا شد و پس از آن به اسکلت زن ۷۰۰۰ ساله رسیدیم. در حال حاضر نیز هر احتمالی در این قضیه وجود دارد. باید بررسی‌ها و کاوش‌ها به طور کامل انجام شوند تا بتوانیم به نتیجه مشخص برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search