جاذبه های گردشگری ارمنستان؛ قسمت اول

میدان جمهوری ایروان

ارمنستان جزو مقاصدی است که ایرانیان بسیاری سالانه به این کشور سفر می‌کنند. اما آیا واقعا ارزش سفر کردن را دارد؟ در ادامه جاذبه های گردشگری ارمنستان را معرفی کردیم تا ببینید آیا با سلایق شما تطابق دارد یا خیر.

اگر در ایران گشت و گذار کرده باشید ممکن است دیدن ارمنستان کمی توی ذوقتان بخورد؛ دقیقا مثل آذربایجان! مسافران زیادی را دیدم که از سفر به این کشور پشیمان بودند، چراکه معتقدند بهتر از این‌ها در ایران را تجربه کردند و البته بسیاری را دیدم که خاطرات بسیار خوشی از سفرشان به یادگار مانده بود.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

به نظر میرسد دو کشور ارمنستان و آذربایجان با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که در صنعت گردشگری کرده‌اند، آنطور که باید نتیجه نگرفته‌اند و دلیل آن عدم توانایی رقابت به خصوص از نظر منابع طبیعی با کشورهای همسایه مانند ترکیه، روسیه و ایران است.

از سوی دیگر سفردوستان معتقند کسانی که به دو استان آذربایجان شرقی و غربی و خصوصا شهر تبریز سفر کرده باشند نباید در باکو و ایروان به دنبال تجربه جدیدی باشند.

در کل نمی‌توان نظر قطعی راجع به این موضوع داد و اینکه چه حسی در مقصد انتظار شما را می‌کشد کاملا بستگی به علایق و سبک سفر شما دارد.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

با کمی جستجو متوجه خواهید شد که جاذبه های گردشگری ایروان چندان زیاد نیست و بعید است که گشت و گذار در این کشور بیش از ۳ روز از شما زمان بخواهد. گفتنی است که عمده مکان های دیدنی ارمنستان از معابد و کلیساها تشکیل شده که یک بار سفر و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

میدان جمهوری (Republic Square)

میدان جمهوری شلوغ‌ترین جاذبه گردشگری ایروان شناخته می‌شود که در قلب این شهر واقع شده است و با سبک معماری زمان شوروی خودنمایی می‌کند. معمار آن تامانیان از جمله بزرگان معماران ارمنی است. از جمله بناهای تاریخی این میدان می‌توان به ساختمان وزارت امور خارجه، گالری هنر، وزارت ارتباطات و هتل ماریوت اشاره کرد.

میدان جمهوری ایروان

کلیسای جامع سارکیس مقدس (Saint Sarkis Cathedral Yerevan)

همانطور که گفتیم بخش اعظم جاذبه های گردشگری ارمنستان را کلیساها تشکیل می‌دهند اما سارکیس جزو جاذبه‌های محبوب گردشگران به شمار میرود. سال ساخت آن نیز به دهه ۱۸۴۰ برمیگردد که از نظر تاریخی برای مردمان ارمنستان بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید که برای ورود به این کلیسا نیازی به خرید بلیط نیست.

معرفی کلیسای جامع سارکیس مقدس ارمنستان

مسجد آبی (Blue Mosque)

مسجد کبود ایروان از جمله جاذبه های گردشگری ایروان است که از جذابیت بسیاری برای ایرانیان برخوردار است. چراکه در نمای اولیه سردر آن جمله‌ای فارسی با عنوان “مرمت و بازسازی مسجد توسط بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی ایران” به چشم میخورد.

معرفی و بررسی مسجد آبی ایروان

معبد گارنی (Temple of Garni)

بازدید از معبد گارنی را در ابتدای لیست مقاصد بزارید چراکه این معبد تنها بازمانده از بت پرستان ارمنستان است. این بنا مربوط به دورانی میشود که هنوز دین مسیحیت به طور رسمی در این کشور پایه‌گذاری نشده بود؛ بعد از پذیرش مسیحیت تمامی بتکده‌ها را ویران و به جای آن کلیسا ساختند که این تنها بازمانده از آن دوران است.

بررسی معبد گارنی

دریاچه سوان (Lake Sevan)

در سفرتان به ارمنستان بازدید از دریاچه سوان را فراموش نکنید. اگر ۶۰ کیلومتر به سمت شمال شرق ایروان حرکت کنید در استان گغارکونیک این دریاچه زیبا روبروی چشمانتان پدیدار خواهد شد. سوان شناخته شده به عنوان بزرگترین دریاچه حوزه قفقاز است که ۱۹۱۶ متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است.

معرفی دریاچه سوان

جنگل شیکاهوغ (Shikahogh)

همواره جنگل‌ها در تمامی نقاط دنیا جزو مناطق گردشگرپذیر محسوب میشود؛ از این رو منطقه جنگل شیکاهوغ ارمسنستان که به عنوان منطقه حفاظت شده نیز شناخته میشود جزو مناطق دیدنی ارمنستان به حساب میآید. اگرچه در طول سالیان شاهد تغییرات در این منطقه به دست انسان بودیم اما شیکاهوغ همچنان میزبان بسیاری از حیوانات مانند خرس، بز وحشی، گوزن و لئوپوردها (نژادی خاص از پلنگ‌ها) می‌باشد.

از جمله تغییرات عمده‌ای که در این منطقه به وجود آمد احداث بزرگراه در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت راه‌سازی ارمنستان بود که با وجود مخالفت‌های شدید سازمان‌های محیط زیستی کار خود را پیش بردند.

جنگل شیکاهوغ کجاست؟

رصدخانه زوراتس کارر (Zorats Karer)

فکر می‌کنید قدیمی‌ترین رصدخانه دنیا مربوط به چند صد سال یا هزار سال پیش میشود؟ حتما در تعطیلات تابستانی خود سری به رصدخانه زوراتس کارر در نزدیکی شهر سیسیان در استان سونیک کشور ارمنستان بزنید و به این اثر تاریخی که ۶ هزار سال پیش از میلاد مسیح بنا شده بنگرید.

در این مکان بیش از ۲۰۰ قطعه سنگ بزرگ قرار گرفته که ۴۰ سنگ دایره‌ای شکل در مرکز آن استوار است. از بررسی‌های تاریخی به نظر میرسد که زوراتس کارر را باید به عنوان قدیمی‌ترین رصدخانه ساخته شده توسط بشر دانست.

رصدخانه زوراتس کارر؛ قدیمی‌ترین رصدخانه دنیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search