تمایل روسیه برای جذب بیشتر گردشگران ایرانی

رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه، به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است جریان گردشگران ایرانی در روسیه در سال ۲۰۱۶ از سطح ثبت شده در سال گذشته فراتر رفته است.

به گفته اولگ سافانوف، آژانس فدرال گردشگری و سفارت روسیه در ایران از وزارت خارجه این کشور تقاضا کرده اند پرسنل بیشتری برای کنسولگری در تهران اختصاص دهد. علاوه بر اینکه ۵ جای خالی جدید در این کنسولگری باز شده اند، اما باز هم این میزان ناکافی به نظر می رسد.

وی در مصاحبه با ریا نووستی اظهار کرد: «در ماه فوریه، ما یک دفتر بازدید از روسیه در ایران باز کردیم. در سال ۲۰۱۵، تعداد ویزاهای صادر شده در روسیه دو برابر شده و به ۴۹۰ هزار عدد رسیده بود. در سال جاری، ما می بینیم که حتی رشد بیشتری نیز داشته ایم.»سافانوف همچنین یادآور شد: «رشد گردشگران نشان می دهد روسیه بین ایرانیان بسیار محبوب است و از سوی دیگر، روشن است که لازم داریم اقدامات خاصی برای فراهم آوردن اصول نوین ویزا صورت دهیم.» این مقام رسمی خاطر نشان کرد: «بنابراین، پیشنهاد می کنیم مکانیزمی برای ایران فراهم شود تا سفرهای گروهی بدون ویزا صورت گیرد. این کار توسط وزارت خارجه در همکاری با طرف ایرانی در حال انجام است.»

رئیس اداره فدرال گردشگری روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» نیز از آغاز کار برای لغو روادید برای تردد گروه های گردشگران با ایران و هند خبر داد و اعلام کرد: «در حال حاضر وزارت خارجه و اداره فدرال گردشگری روسیه در حال فعالیت شدید برای نیل به این هدف هستند.» پیش تر پیشنهاد اداره فدرال گردشگری روسیه برای بدون روادید کردن تردد گردشگران با هند، ویتنام وایران در همایش اقتصادی شرقی در روسیه مطرح شده بود. در ماه فوریه نیز، روسیه و ایران یک برنامه اقدام مشترک سال های ۲۰۱۸-۲۰۱۶ در زمینه اجرای توافق موجود بین دولت های ایران و روسیه در حیطه همکاری های گردشگری، امضا کردند.

افزایش ۳ درصدی صدور روادید روسیه در ایران

در همین حال سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت نیز از افزایش ۳ درصدی صدور روادید گردشگری ایرانیان به روسیه در سال جاری خبر داد. کنستانتین آلکسیف در این باره به خبرگزاری فارس گفت: «در کنسولگری روسیه در تهران و اصفهان ده ها هزار روادید گردشگری صادر شده است.» وی با اشاره به علاقه گردشگران ایرانی به شهرهای مسکو و سن پترزبورگ، این دو شهر را شهرهای اصلی دانست که ایرانی ها به آنجا سفر می کنند.آلکسیف با بیان اینکه آینده خوبی برای گردشگری روسیه پیش بینی می شود، تصریح کرد: «شرکت های خدمات گردشگری ایران برای جذب توریست روسی در ایران باید فعالیت بیشتری داشته باشند. گردشگران روسیه علاقه زیادی برای سفر به ایران دارند و شرکت های توریستی و سازمان میراث فرهنگی برای شناساندن جاذبه های ایران و جذب گردشگر باید تبلیغات وسیع و مداوم انجام دهند.»

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مشاهده کنید : جاذبه های دیدنی آمستردام هلند

او به علایق گردشگران روسی نیز اشاره و ابراز کرد: «گردشگران روسی برای بازی اسکی به منطقه دیزین بسیار علاقه مند هستند و به این مکان سفر می کنند.» سرکنسول فدراسیون روسیه در رشت تاکید کرد: «ایران ظرفیت پذیرش گردشگر بسیار زیادی دارد و نیاز به تبلیغات و همکاری دو جانبه است تا جذب گردشگر صورت گیرد.» آلکسیف با بیان اینکه نمایندگی تجارت روسیه در ایران فعال است، خاطرنشان کرد: «در مسکو نیز سفارتخانه ایران در حوزه اقتصادی می تواند کمک موثری کند و باید از ظرفیت هر دو کشور برای امر تجاری و گردشگری استفاده شود.»

همه اینها درحالی است که پس از تحریم سفر به ترکیه از سوی روسیه، ایران درنظر داشت گردشگران روسی ترکیه را به خود جذب کند اما به گفته فعالان گردشگری این اتفاق هنوز نیفتاده است. حالا با از سرگیری سفرهای روس ها به ترکیه، این موضوع سخت تر نیز خواهد شد و ایران باید راه های دیگری را برای جذب گردشگران روسی امتحان کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search