تغییر رنگ پاسپورت بریتانیا

تغییر رنگ پاسپورت بریتانیا

حتما به یاد دارید که در سال ۲۰۱۶، پس برگزاری یک همه‌پرسی، انگلستان از اتحادیه اروپا خارج شد. پس از این اتفاق، قرار بر این شده است که رنگ پاسپورت‌‌های این کشور از رنگ صورتی به رنگ آبی تغییر پیدا کند. با آسان بگرد همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

بر اساس خبری که سی‌ان‌ان منتشر کرده است، دولت انگلستان روز جمعه اعلام کرد که طبق این طرح، پس خروج انگلستان از اروپا، گذرنامه‌های این کشور به رنگ آبی تغییر می‌کند. این تغییر رنگ پاسپورت از اکتبر ۲۰۱۹ (مهرماه ۱۳۹۸) اعمال خواهد شد. دلوییس ضمن اعلام این خبر و نمادین خواندن آن اعلام کرد: “خروج از اتحادیه اروپا این فرصت را به ما می‌دهد که هویت ملی‌مان برگردانیم و مسیری جدید را در جهان برای خود بسازیم.”

او در ادامه اضافه کرد که پاسپورت‌های جدید ویژگی‌های منحصربه‌فردی خواهند داشت که فناوری پیشرفته ضدکلاهبرداری از جمله آن‌ها است. طرح جایگزینی پاسپورت‌های انگلیسی به آرامی وارد فاز اجرایی خواهند شد و دارندگان پاسپورت‌های فعلی تا زمان پایان تاریخ انقضای آن می‌توانند از همین پاسپورت‌ها استفاده کنند.

همانطور که گفته شد طرح پاسپورت‌های جدید انگلیسی که از اکتبر ۲۰۱۹ اجرا می‌شود، در رنگ‌های آبی و طلایی چاپ می‌شود که دقیقا شبیه پاسپورت‌های اصیل بریتانیایی خواهد بود که از سال ۱۹۲۱ قدمت دارد. بسیاری بر این باورند که این طرح نشانه جدایی گسترده‌تری از برکسیت است.

تغییر رنگ پاسپورت بریتانیا

افراد زیادی واکنش‌های متفاوتی به این طرح نشان دادند. برای مثال سیمون بلکول، کمدین معروف به این خبر این‌طور واکنش نشان داد:

“چرا ما به رنگ دیگری برای پاسپورت‌هایمان نیاز داریم؟ ما فقط باید بگوییم «بریتیش»! نیازی به این کارهای بی‌معنی نیست.”

گوردون مککی، افسر مطبوعاتی حزب کارگر اسکاتلند هم در مورد این اجرای این طرح گفت:

“این موضوع فقط نمونه کوچکی از جدایی تاسف‌بار نسل‌ها به‌خاطر برکسیت است. من پاسپورت اصیل گذشته را نمی‌خواهم. من هیچ وقت پاسپورت آبی نداشتم. من فکر می‌کردم در تمام عمرم پاسپورتی خواهم داشت که به من اجازه سفر به کل اروپا را بدهد.

البته اجرای این طرح موافقان بسیاری هم داشت. برای مثال راسیندل، نماینده محافظه‌کار انگلیس، در این زمینه گفته است:

“پاسپورت‌های صورتی به نوعی حقارت بود که به زودی تمام می‌شود و ملت انگلستان بار دیگر می‌توانند احساس غرور کنند و به ملیت خود اعتماد به نفس داشته باشند؛ همانند امریکایی‌ها و سوییسی‌ها. بهترین راه نشان دادن هویت ملی همین برگرداندن سمبل دوست داشتنی (رنگ آبی و طلایی) است. از این پس در سفرهایمان می‌توانیم به هویتمان افتخار کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search