تحصیل در قطر

تحصیل در قطر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

تحصیل در ثروتمندترین کشور دنیا می‌تواند آینده شغلی بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد. به همین دلیل دانشجویان بسیاری از سراسر دنیا ادامه تحصیل در قطر را انتخاب می‌کنند. نه تنها آینده شغلی مناسب، بلکه کیفیت بالای آموزش و همسو بودن با دانشگاه‌های برتر اروپا و آمریکا از جمله دلایل مهم تحصیل در قطر می‌باشد.

همانطور که گفته شد دانشگاه‌های قطر از کیفیت آموزشی بالایی برخوردارند و باتوجه به شعبات دانشگاه‌های برتر جهان در این کشور، تحصیل به زبان انگلیسی صورت می‌پذیرد، به همین دلیل برای تحصیل در قطر داشتن مدرک زبان انگلیسی و تسلط به آن از جمله شرایط لازم برای ثبت‌نام در این دانشگاه‌ها می‌باشد.

تحصیل در قطر

از طرفی بسیاری برای اخذ اقامت قطر و حق شهروندی، تحصیل در این کشور را انتخاب می‌کنند که در نهایت منجر به اخذ تابعیت قطری خواهد شد. البته اگر هدف شما از تحصیل در قطر اقامت در این کشور می‌باشد، در مقاله‌ای جداگانه به بررسی تمامی روش‌های مهاجرت به قطر پرداخته‌ایم که می‌توانید با مراجعه به “روش‌های مهاجرت قانونی به قطر” آن را مطالعه نمایید.

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی حدود ۳ تا ۴ سال زمان خواهد برد که به عواملی چون پاس کردن واحدهای بیشتر و تحصیل به صورت پاره وقت و تمام وقت بستگی دارد. دانشجویان موظفند که در پایان دوره تحصیلی کارشناسی و ارشد از پایان نامه خود دفاع کنند که ممکن است قسمتی از آن مربوط به دوره کارآموزی شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی حدود ۲ سال زمان خواهد برد که می‌تواند با توجه به پشتکار دانشجو کمتر نیز باشد. از آنجایی که دانشگاه‌های قطر معمولا زیر نظر دانشگاه‌های اروپایی هستند به این معتقدند که کلاس‌های درس باید با کار عملی آمیخته شود تا تاثیر آموزشی بیشتری داشته باشد. پس از پایان این دوره دانشجو موظف است که یک پایان نامه حرفه‌ای به همراه کار عملی ارائه دهد تا بتواند مدارک خود را دریافت و وارد بازار کار شود.

هزینه تحصیل در قطر

تحصیل در مقطع دکتری

برای ادامه تحصیل دکتری در قطر با توجه به رشته تحصیلی باید ۳ تا ۶ سال را مشغول درس خواندن شوید. بیشتر هدف دانشگاه‌های قطر در مقطع دکتری بالا بردن سطح علمی و آموزش تکنیک‌های مربوط به رشته تحصیلی است تا دانشجویان با سطح علمی بالاتری وارد بازار کار شوند.

هزینه تحصیل در قطر

به طور کلی هزینه تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی در قطر بالا می‌باشد. به طور معمول هزینه تحصیل در قطر برای هر ترم ۳۶,۰۰۰ دلار می‌باشد که این رقم حدودی بوده و با توجه به رشته‌های تحصیلی تغییر می‌کند.

هزینه اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی برای هر ماه حدود ۲۵۰ دلار می‌باشد که هزینه‌های صبحانه، ناهار و شام را نیز پوشش می‌دهد. اگر بخواهید یک آپارتمان شخصی در شهر دوحه اجاره کنید باید مبلغی در حدود ۲۰۰۰ دلار را ماهانه پرداخت کنید.

اقامت تحصیلی قطر

بورسیه تحصیلی قطر

کسانی که قصد تحصیل در قطر به صورت رایگان را دارند، در صورتی که به زبان عربی تسلط داشته باشند می‌توانند به دانشگاه تقاضای بورسیه تحصیلی یکساله دهند که در صورت تایید درخواست می‌توانند از خدمات رایگانی همچون هزینه خوابگاه، اینترنت، کتابخانه، شهریه دانشگاه، رفت و آمد، کتاب، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و… بهره‌مند شوند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی قطر

  • گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • ۶ قطعه عکس سایز ۴×۶
  • آخرین مدرک تحصیلی با ریز نمرات
  • ارائه قباله ازدواج اگر متاهل هستید
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک زبان
  • تایید مدارک توسط سفارت قطر در تهران

دانشگاه‌های قطر

قطر و به خصوص شهر دوحه میزبان بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات اروپایی و آمریکایی است و تمامی آن‌ها در “شهر آموزش” قرار گرفته‌اند. از جمله دانشگاه‌های معروف این کشور می‌توان به Weill Cornell، کالج پزشکی George، مدرسه روزنامه‌نگاری و دانشگاه Medill، دانشگاه Carnegie Mellon، دانشگاه Virginia و دانشگاه تگزاس A&M می‌باشند.

دانشگاه های قطر

شهریه برخی دانشگاه‌های قطری

نام دانشگاه تاسیس شهریه
Carnegie Mellon ۲۰۰۴ ۵۳۰۷۶-۷۸۹۰۶ دلار
Weill Cornell Medical College ۲۰۰۱ ۵۰۷۱۲-۵۲۵۰۰ دلار
Northwestern ۲۰۰۸ ۵۲۰۰۴-۶۷۲۹۹ دلار
Academic Bridge Program ۲۰۰۱ ۵۷۴۷۵-۶۹۵۷۵ ریال قطر
Doha Film Institute ۲۰۱۰ ۲۰۰۰-۴۵۰۰ ریال قطر
Qatar University ۱۹۷۳ ۶۰۰۰۰-۱۰۰۰۰۰ ریال قطر
Texas A&M University ۲۰۰۳ ۳۰۲۵۸-۱۰۸۱۵۰ ریال قطر

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

28 پاسخ

  1. سلام من لیسانس و فوق‌لیسانس مهندسی گاز دارم. ۳۶ سال سن دارم و ۶ سال سابقه کاری در پالایشگاه. میتونم برای ارشد مجدد با توجه به گپ تحصیلی که دارم و سنم اقدام کنم تا بعد از اون بتونم اونجا کار کنم؟ بابت هزینه‌ها هم مشکلی ندارم.

  2. سلام. مرسی از سایت خوبتون. ۲۴ سالمه، ترم آخر ارشد معماری هستم (سراسری) با معدل بالای ۱۷ و لیسانس ۱۹.۵. مدرک زبان هنوز ندارم. دارم میخونم. بودجم هم کم است. یک مقاله علمی پژوهشی دارم. چه دانشگاه‌هایی با این شرایط مناسب من هست برای دکتری؟ ممنون میشم سایت‌هایش را برایم بفرستید اگر امکانش هست.

    1. با شرایطی که گفتید شاید تحصیل در قطر انتخاب خوبی نباشه. نه برای اینکه صرفا دانشگاه‌های بسیار پرهزینه‌ای داره، بلکه انتخاب بهتری مثل تحصیل در اروپا برایتان هست.

  3. سلام. من دختری ۱۸ ساله هستم؛ امسال کنکور دادم مهندسی نفت شریف قبول شدم. بسیار تمایل دارم دانشگاه A&M قطر مهندسی نفت بخونم. ممنون میشم راهنمایی کنید برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه. ممنون

    1. سلام. برای اخذ پذیرش می‌توانید از طریق ایمیل با دانشگاه مدنظرتان در ارتباط باشید و از کم و کیف باخبر بشید. البته می‌توانید از کمک یک مشاور متخصص امور مهاجرت نیز بهره بگیرید.

  4. سلام. من کارشناسی مدیریت علوم تربیتی دارم، آیلتس ۷ و مدارک بین المللی آرایش و پیرایش دارم و ۳۳ سال سن دارم و تمایل دارم برای ادامه تحصیل و کار به قطر سفر کنم. فقط مطمئن نیستم که میتونم ویزا بگیرم و شرایط‌شو دارم یا نه؟! و مهمتر از همه در قطر امکان چند ساعت کار در هفته دارم و حداقل حقوق در آنجا چه مبلغی هست؟ ممنون از شما.

    1. سلام. برای تحصیل در قطر باید ویزای تحصیلی دریافت کنید که پیش از آن ملزم به دریافت دعوتنامه از یکی از دانشگاه‌های این کشور هستید. البته توجه داشته باشید که تمام هزینه‌های مربوط به تحصیل به عهده خودتان است که چندان کم هم نیست. در مورد شرایط کار در قطر هم باید بدانید که بدون داشتن دعوتنامه کاری به هیچ عنوان قادر به دریافت ویزای کاری نخواهید بود. جزئیات مربوط مانند حقوق، مزایا و.. نیز باید با طوافق طرفین باشد و استاندارد خاصی وجود ندارد.

  5. سلام وقت بخیر. من ۱۸ سالمه و دیپلم رشته تجربی با معدل ۲۰ را دارم به علاوه آیلتس ۷ زبان انگلیسی و تافل زبان عربی را نیز دارم و کاملا از لحاظ گفتاری به زبان آلمانی نیز مسلطم. میخواستم بدونم با این شرایط میتونم در رشته داروسازی در دانشگاه های قطر به طور رایگان تحصیل کنم یا خیر؟ ممنون میشم جواب بدین

  6. سلام وقت بخیر
    من و همسرم هردو دانشجوی کارشناسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم و تسلط به زبان عربی و انگلیسی داریم.میتونیم بورسیه برای دانشگاه قطر بگیریم؟تشکر

  7. با عرض سلام و خسته نباشید. بنده با تسلط به زبان عربی و عدم تسلط به زبان انگلیسی میتوانم در قطر در رشته کارشناسی ارشد علوم سیاسی بورسیه بگیرم یا خیر؟خیلی ممنون

  8. سلام خسته نباشید
    چقدر زمان میبره برای گرفتن ویزای تحصیلی در قطر؟
    پذیرش دانشجو چه شرایطی رو میخواد؟
    بعد از تحصیل برای گرفتن اقامت چه اقداماتی باید انجام داد ؟
    راهی برای منه ۲۶ ساله هست که برم از ایران

    1. سلام. برای ادامه تحصیل توصیه می‌کنم مقاله “تحصیل در قطر” را مطالعه فرمایید. برای اقامت در قطر هم باید بدونید که این کشور به راحتی به کسی اقامت نمیده (شهروندی هم که کلا نمیده به جز ازدواج با فرد قطری). یا باید در این کشور مشغول بکار شوید یا ملکی خریداری نمایید.

  9. سلام خسته نباشین، من فارغ التحصیل رشته تجربی هستم و تازه کنکور دادم، اگه بخوام تو قطر در رشته داروسازی تحصیل کنم باید چی کار کنم و چه چیزایی لازمه؟ شرایط اش در این مرحله برای پذیرش من به چه صورتی هستش؟

    1. سلام. اخذ پذیرش در دانشگاه‌های قطر کار سختی نیست و شما می‌توانید به راحتی در این کشور به تحصیل مشغول شوید. اما گفتنی است که هزینه‌های مربوط به تحصیل در این کشور بسیار بالاست و اگر می‌توانید از پس آن برآیید مشکلی برایتان وجود نخواهد داشت.

  10. با سلام من فاغ التحصیل رشته حفاری نفت (تازه فاغ التحصیل شده ام) با معدل کل ۱۸ زبانم خوبه ولی هنوز مدرک نگرفتم تصیمیم به مهاجرت دارم برای کار به کانادا یا یک کشورعربی (واسه من کشور عربی بهتر هست) سوالم این هست که آیا با معدل بالا بازم سابقه کار میخواد؟؟ حداقل چقدر؟؟ شرایط چطور هست؟؟ مشکل سربازی هم ندارم ( معافیت کامل) آیا میشه بعد از مهاجرت دیگه به خانواده‌ام تو ایران وابستگی نداشته باشم؟؟

    1. سلام.
      مهمترین کاری که شما باید انجام بدید پیدا کردن یک کارفرمای قطری است. معمولا اوضاع کار در حوزه شرکت‌های نفتی خیلی خوبه و اگر پیگیر باشید می‌تونید در این زمینه فعالیت کنید. حتما مقاله “کار در قطر” را که تدوین کرده‌ایم را بخوانید تا با سایت‌های استخدام قطری آشنا شوید.

      1. باتشکر از مقاله بسیار مفید شما من سایت هارو دیدم ولی تو هر کدوم از شرکتها کلی ادم تقاضا داده بود وفکر کنم شانس واسه من که نسبت به اکثرشون مبتدی هستم( منظور تجربه هست) خیلی کم باشه راه دیگه ای وجود نداره ؟؟ ودیگه اینکه بعد از پیدا کردن کار از این طریق اگر درست شد قدم بعدی با شماست دوست عزیز؟؟

        1. راه دیگه‌ای نیست و باید در وهله اول باید یک کارفرمای قطری پیدا کنید تا بتوانید اقامت کاری قطر دریافت کنید.
          قدمی بعدی با ماست؟ نه، اینطور نیست! آسان بگرد تنها یک مجله گردشگری است و نه بیشتر و هیچ فعالیتی در زمینه کاریابی، ویزا، اقامت و… ندارد.

          1. بله با سپاس از شما فقط یه سوال دیگه ببخشید ممکنه حضوری بری واسه کاریابی (پیدا کردن کارفرما مثلا یه ویزای یک ماه داشته باشی) بعد اقدام کنی واسه ویزای کار قطر؟؟ باز هم تشکر از شما

          2. اینکه می‌خواهید برای پیداکردن کار به قطر سفر کنید اصلا پیشنهاد نمی‌شود؛ نه اینکه نشدنی باشه، چرا اگر خوش شانس باشید می‌توانید در خود قطر کار پیدا کنید ولی اگر پیدا نکنید تمام هزینه‌هایی که متقل شدید سوخت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search