برخی از آثار باستانی ایذه به دستان نگهبان تخریب شد

تخریب آثار باستانی شهرستان ایذه

متاسفانه با خبر شدیم که در اقدامی بسیار عجیب نگهبان پایگاه میراث فرهنگی ایذه برخی از اشیای باستانی این پایگاه را خراب کرد.

تخریب آثار باستانی شهرستان ایذه

ایوب سلطانی رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه درباره این واقعه چنین گفت:

در شامگاه هفتم بهمن ماه در نهایت تعجب باخبر شدیم که در پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه، واقع در استان خوزستان، تعدادی از آثار سنگی پایگاه دچار آسیب شده‌اند.

طبق اظهارات این مقام مسئول این فرد خاطی نگهبان شیفت شب پایگاه بوده و رئیس پایگاه مطابق عادت همیشگی برای بررسی اوضاع پایگاه، با این فرد تماس گرفته که طی همان تماس تلفنی نگهبان اعتراف به تخریب آثار با چکش کرده است. سلطانی افزود:

بلافاصله با پلیس برای پیگیری ماجرا تماس گرفته شد و در حال حاضر، موضوع توسط مراجع قضایی در حال پیگیری است، ولی انگیزه اصلی وی برای این کار مشخص نشده است.

رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه در رابطه با میزان خسارت و تعداد آثار آسیب دیده چنین اذعان کرد که:

موارد آسیب‌دیده شامل آثار منقول و سنگی بوده که تعدادی سنگ قبرهای متاخر اسلامی، هاون سنگی، بام غلطان، پایه ستون و سنگ آسیاب را شامل می‌شود. البته برای ترمیم آثار تخریب شده از تعدادی از کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای همکاری دعوت به عمل آمده است.

در این رابطه، رئیس پایگاه میراث فرهنگی روز گذشته از مقام خود استعفا کرده است، هر چند می‌گوید این استعفا ربطی به تخریب آثار به دست نگهبان آن‌ها ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search