بدون ویزای شینگن به اروپا سفر کنید

مجمع الجزایر سوالبارد (اسوالبارد – Svalbard)، به عنوان بخشی از کشور نروژ که در شمال آن قرار دارد، منطقه ای است که بدون نیاز به ویزا و بدون محدودیت در زمان اقامت، به آن می توانید سفر کنید.

گرفتن ویزای شینگن، مختص بیشتر کشورهای محدوده ی اتحادیه ی اروپا، برای شهروندان کشورهایی چون ایران آن قدر دشوار و زمانبر است، که شنیدن امکان سفر بدون ویزا، آن هم مکرر و بدون محدودیت زمان اقامت، در بخشی از کشور عضو این پیمان، خودبه خود جذاب و کنجکاوی برانگیز است.

البته در قاره ی اروپا حتا کشورهایی چون کوزوو، ترکیه، گرجستان و ارمنستان وجود دارند که سفر به آن ها برای شهروندان ایرانی، مستلزم تهیه ی ویزا نیست. سفر به کشورهای دیگری از این قاره، از آذربایجان و روسیه گرفته تا قبرس و بلغارستان که عضو اتحادیه ی اروپا یا پیمان شینگن نیستند هم چندان دشوار نیست. اما وقتی پای محدوده ی اتحادیه پیش می آید، وضع متفاوت می شود.

در این میان، کشورهایی چون ایرلند و کرواسی نیز حضور دارند که عضو اتحادیه هستند اما عضو پیمان شینگن نیستند. انگلیس هم در زمره ی این کشورها بود که کلا از اتحادیه خارج شد. با این حال، کشورهایی چون سوییس، ایسلند و نروژ، با آن که عضو اتحادیه ی اروپا نشده اند اما عضو پیمان شینگن هستند و سفر به این کشورها برای افرادی چون شهروندان ما، با ویزای مسافرتی شینگن ممکن است.

حال بد نیست بدانید مجمع الجزایر سوالبارد (اسوالبارد – Svalbard)، به عنوان بخشی از کشور نروژ که در شمال آن قرار دارد، منطقه ای است که بدون نیاز به ویزا و بدون محدودیت در زمان اقامت، به آن می توانید سفر کنید و از تجربه کردن آخرین نقطه ی مسکونی قبل از قطب شمال لذت ببرید. این منطقه ی مجمع الجزایری که از چند شهر در تقسیمات خود تشکیل شده است، برای گردشگران طبیعت، ماجراجویان و گردشگران علمی و پژوهشگران، به عنوان یک مسیر ویژه توصیه می شود.

در منابع تاریخی از سوالبارد با نام هلندی اسپیتسبرگن هم یاد شده است؛ مجموعه جزیره هایی که بین قاره ی اروپا و قطب شمال، در شمال کشور نروژ و دانمارک و در شرق کشور ایسلند واقع شده است. البته درجه حرارت سوالبارد از مناطق قطبی با همان عرض جغرافیایی، بیشتر است و به همین دلیل زندگی و حضور در آن، ممکن تر. از این رو، پرندگان دریایی (حدود ۳۰ گونه)، خرس های قطبی، گوزن شمالی، روباه قطبی و پستانداران دریایی، حیاط وحش آن را تشکیل می دهند که در بسیاری از نواحی، حفاظت شده است. خرس قطبی درواقع نماد سوالبارد و مهمترین جاذبه ی گردشگری آن محسوب می شود. هرچند از اسکیموها و خانه های معروفشان در آن نشانی دیده نمی شود.

پس از چند قرن تلاطم میان کشورهایی چون هلند، فرانسه، انگلستان و آمریکا، پس از جنگ جهانی اول، با پیمانی که در پاریس به امضاء رسید، سوالبارد رسما جزئی از کشور نروژ شد. سوالبارد البته جنگ جهانی دوم را هم تجربه کرد و در سال ۱۹۴۱، تمام شهر نروژی تخلیه شد و حضور آلمان با یک پایگاه هواشناسی به زور در این منطقه و درواقع به عنوان جزئی از آرایش نظامی در برابر شوروی، تا پایان جنگ تثبیت شد.

در طول جنگ سرد هم اتحاد جماهیر شوروی سعی کرد با اشغال ترکیب جمعیتی منطقه، حضور خود را در آن عملا به رسمیت بشناساند. اما در دهه ۱۹۹۰ شرایط به کل تغییر کرد و از همین زمان بود که گردشگری به عنوان جایگزینی برای استخراج معدنی، به پایه ی اقتصادی منطقه تبدیل شد. جالب است بدانید که در آمار جمعیتی ثبت شده برای سوالبارد در سال های پس از ۲۰۰۰ بیشترین جمعیت غیرنروژی ثبت شده، از کشورهای روسیه، سوئد، آلمان، تایلند و ایران بوده اند.

در مقطع کنونی، سوالبارد را فرماندار یا شهرداری که توسط دولت نروژ تعیین می شود اداره می کند. البته در نقشه ی این مجموعه، شهرهای برنتسبورگ، ایستگاه تحقیقات السوند، لانگییربین و پاسگاه استخراج سویگرووا تعریف شده اند. این منطقه در قرن های ۱۷ و ۱۸ به عنوان شکارگاه نهنگ و نیز پس از آن به عنوان معدن استخراج ذغال سنگ استفاده شده و در کل رها بوده است. اما از سال ۱۹۲۰ تحت حاکمیت نروژ درآمده، درواقع یک بخش از پادشاهی نروژ شده است. زبان رسمی سوالبارد نروژی و واحد پولی آن هم کرون نروژ است. دامنه ی اینترنتی و کد تلفن مجزا هم دارد؛ یک منطقه ی نظامی که بیشتر کاربرد آن تحقیقاتی و گردشگری است. درواقع بخشی از ساکنان منطقه را همواره پژوهشگرانی تشکیل می دهند که روی قطب شمال کار می کنند و از سوالبارد به عنوان پایگاه استفاده می کنند. بخشی دیگر هم گردشگرانی هستند که جاذبه های سرزمین های شمالی آن ها را به این منطقه ی سردسیر می کشاند. اینان در کنار معدودی بومیانِ چندنسل ساکن شده در منطقه، ساکنان سوالبارد را تشکیل می دهند. جمعیت ساکن ثابت سوالبارد حدود سه هزار نفر و مساحت آن بیش از ۶۰ کیلومتر مربع است که ۶۰ درصد آن را یخچال های طبیعی تشکیل می دهند. با این حال حدود ۱۵۰ گونه ی گیاهی در ناحیه هایی که در تابستان یخ زدایی می شوند، در سوالبارد دیده می شوند.

از آنجا که سوالبارد در شمال دایره قطب شمال واقع شده، آفتاب نیمه شب ۹۹ روز و شب قطبی ۸۴ روز در آن طول می کشد. در واقع فصل زمستان در این ناحیه، ترکیبی از ماه کامل و برف است و تابستان آن هم آفتاب های نیمه شب را تجربه می کند. از این رو سوالبارد، منطقه ی مناسبی برای تحقیقات ستاره شناسی و هواشناسی است. ضمن آن که این منطقه را از نظر هوا، پاک ترین نقطه ی زمین هم لقب داده اند.

لانگیربین به عنوان جدی ترین منطقه ی شهری یوالبارد یک بیمارستان، مدرسه ابتدایی و متوسطه، دانشگاه، مرکز ورزشی با استخر شنا، کتابخانه، مرکز فرهنگی، سینما، آتلیه نقاشی، حمل و نقل اتوبوسی، چند هتل، چند بانک و چند موزه دارد. البته بیشتر حمل و نقل در منطقه با وسیله ی سورتمه که توسط سگ ها کشیده می شوند، انجام می شود. همچنین در سوالبارد هیچ مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و این منطقه ی آزاد از نظر تجاری، توسط بودجه ی دولتی و درآمدهای شناور اداره می شود.

اگرچه نروژ بخشی از منطقه اقتصادی اروپا و موافقتنامه شنگن است، ساکنان غیر اتحادیه اروپا و غیر نروژی سوالبارد به ویزای شینگن نیاز ندارد، اما با وجود امکان عزیمت ترانزیتی از فرودگاه اسلو (پایتخت نروژ)، سفر از سوالبارد به سرزمین اصلی نروژ بدون ویزای شینگن یا گذرنامه های مجاز، مقدور نیست.

پیاده روی، کوهنوردی قایقرانی، پیاده روی در غاریخچال های طبیعی، اتومبیل برفی و سگ سورتمه های حمل و نقلی، از جاذبه ها و مشغولیت های گردشگران طبیعت است که به سوالبارد سفر می کنند. یک منبع درآمد جدی برای این منطقه هم کشتی های کروز هستند که مسافرانِ تشویق شده را از کشورهای دارای مرز دریای، به این منطقه می رسانند؛ البته با قیمت های گران.

تنها فرودگاه حمل و نقل هوایی، فرودگاه لانگیر سوالبارد است که از مبداءهایی چون اسلو (نروژ)، هلسینکی (فنلاند) و مسکو (روسیه) هرکدام هفته ای سه، چهار پرواز در هفته به آن انجام می شود.

تعطیلات عمومی طبق سنت نروژی و روسی در سوالبارد اعمال می شود اما چند جشنواره محلی جذاب و مورد علاقه در آن وجود دارد: فستیوال جاز قطبی در پایان ماه ژانویه به مدت ۴-۵ روز، هفته جشن پایان شب قطبی حدود ۸ مارس، جشنواره بلوز در پایان ماه اکتبر و جشنواره هنر در حدود ۱۴ نوامبر با آغاز شب های قطبی.

بدون ویزای شینگن به اروپا سفر کنید

بدون ویزای شینگن به اروپا سفر کنید

بدون ویزای شینگن به اروپا سفر کنید

بدون ویزای شینگن به اروپا سفر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search