آبشار برجی کلا چلاو

آبشار برجی کلا در استان مازندران واقع است. آبشار برجی کلا در شهرستان آمل، دره چلاو در روستای برجی کلا واقع شده است. در این منطقه چهار آبشار وجود دارد که آبشارهای اول تا سوم بصورت پله ای و عریض و با ارتفاعی در حدود ۷ متر و آبشار چهارم و در واقع آخرین آبشار حدود ۲۳ متر ارتفاع با حوضچه ای نسبتا بزرگ است. فیلبند و آبشار برجی کلا یکی از آن شگفتی‌های بی‌نظیر طبیعت است. بازدید از طبیعتی دست نخورده و دور از دست انسان‌های تخریبگر و ورود به مناطق امن و بکر و حفاظت شده طبیعت ایران و لذت از آرامش و مناظر بدیع طبیعتی وحشی و خاص و جذاب در فصل پاییز را می‌توانید در این سفر تجربه کنید. بازدید از این آبشار نیاز به پیاده روی سبکی دارد و افراد با توانایی بدنی پایین هم میتوانند از آن بازدید کنند.

چلاو نام دهستانی است در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی آمل و در شرق جاده هراز که شامل دهات پاریمه ، پاشاکلا – نجار محله – تیار – گنگرج کلا – چمه بن – زرخونی – سنگچال – لهاش –الیمستان و امامزاده قاسم (ع ) که منطقه میابندی و جنگلی است و بیشتر اوقات سال در این منطقه بارندگی است . علت کثرت باران، تجمع ابرهای سیاه در دره چلاو است و همین بارندگی این ناحیه را همواره زمردین و پر درخت وجنگلی نگهداشته است که منطقه تعلیف احشام و اغنای مردم چلاو بوده که همگی مالدار بوده اند. مردم مازندران به بارش شدید ( شلاو ) می گویند که احتمالاً نام این ناحیه از این کلمه مشتق شده است. ارتفاع منطقه به ویژه دهستان چلاو حدود ۸۰۰ تا ۳۲۰۰ متر از سطح دریا و فاصله آن از مرکز شهر ۴۰ کیلومتر می باشد. این منطقه اصولا یک منطقه ییلاقی نشین برای اهالی آمل و بابل محسوب می شود که عموما در فصل تابستان رونق بسیاری دارد. جمعیت بسیار کمی در تمام طول سال در منطقه چلاو سکونت دایمی دارند که شاید تعداد آنها به کمتر از صد خانوار در کل روستاهای منطقه نرسد.
به دلیل وجود روستای چلاو در دامنه رشته کوههای البرز و جمع شدن ابرهای بارور در دره چلاو، آب و هوای این روستا نسبتا سرد و بارانی و مه آلود است و در اکثر مواقع سال در آن منطقه بارندگی وجود دارد. بارندگی های پیاپی در روستای چلاو و روستاهای اطراف، آنجا را به مناطقی جنگلی و سرسبز با زمینهایی حاصلخیز تبدیل کرده که روح و جان را نوازش میدهد.
مسیر دسترسی به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز ( به سمت استان تهران) ۲۵ کیلومتر بوده که می توان پس از طیّ این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده ( که به پل منگل معروف است) با پشت سر گذاشتن ۱۵ کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو رسید.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مشاهده کنید : آبشار لاس پست

آبشار برجی کلا چلاو

آبشار برجی کلا چلاو

آبشار برجی کلا چلاو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search