نفرت انگیزترین سمبل‌های شهری جهان

رابطه بین مردم یک شهر و نمادهای آن شهر گاهی پیچیده است ، اما وقتی گردشگران به منطقه ای می روند و یک مجسمه یا ‏نماد بزرگ و زیبا را می بینند فکر می کنند این بنا مهم بوده و مورد علاقه مردم آن منطقه نیز است. اما جالب است بدانید که ‏برخی از بناهایی که در سفرهایتان ممکن است با آنها روبه رو شوید و عکس بگیرید ، نمادهایی هستند که مردم شهر از آنها ‏متنفرند ، برخی از آنها در زمان دیکتاتورها ساخته شده و برخی ممکن است نماد نژادپرستی بوده باشد یا حتی برخی از آن افراد ‏از منفورین تاریخ باشند. ‏ اگر رو به روی یکی از این هفت نماد شهری قرار گرفتید این داستان ها را به یاد بیاورید. ‏ ‏‏ ‏‏‏‏ ‏‏

‏۱-‏ دره سقوط (‏Valley of the Fallen‏ ) – مادرید – اسپانیا

‏ چهارمین مکان پربازدید در شهر مادرید اسپانیا صومعه ایست که در آن ژنرال فرانسیسکو فرانکو دفن شده است. برفراز این ‏صومعه در میان کوهها ، یک صلیب به ارتفاع ۱۵۲ متر قرار گرفته است که از جنس سنگ می باشد و بر پایه آن بنای یادبود ‏‏۴۰۰۰۰ نفریست که در جنگ داخلی اسپانیا در سالهای ۱۹۳۰ کشته شدند. این بنای تاریخی بسیار پربازدید است اما برای محلی ها ‏داستان آن خیلی خوشایند نیست چرا که ژنرال فرانسیسکو فرانکو حکمران دیکتاتور اسپانیایی ها بوده ، او زندانیان سیاسی را ‏برای به تصویر کشیدن این بنا در میان کوهها به کار می گرفته است و این مساله اسپانیایی ها را بسیار خشمگین می کند چرا که ‏بسیاری از زندانیان حین ساختن این بنا جانشان را از دست دادند. تا به امروز محلی های این منطقه بارها سعی کرده اند تا این ‏بنای یادبود را از بین ببرند.

دره سقوط اسپانیا

۲-‏ کاخ پارلمان – بخارست – رومانی ‏

ساختمان مجلس یا پارلمان بخارست از بزرگترین ساختمان های جهان به شمار می رود که در شب همانند جواهری می درخشد و ‏همیشه جمعیت زیادی را به سوی خود می خواند. اما وقتی خیلی ها میفهمند که دیکتاتور کمونیست آن دوره این کاخ را برای خود ‏ساخته بود از اطراف آن متفرق می شوند. هر چند رژیم کمونیست رومانی از سال ۱۹۸۹ برکنار شد اما ساکنین بخارست همچنان ‏با دیدن این کاخ هر روز آن را به یاد می آورند و خیلی دوست ندارند از این ساختمان بازدید شود.

کاح پارلمان بخارست

‏۳- مجسمه رنسانس آفریقایی (‏African Renaissance Monument) – داکار – سنگال

‏‏‏ مجسمه رنسانس آفریقایی یک بنای ۴۹ متری از جنس برنز است که به روی یکی از تپه های دوقلویی که با نام ‏Collines des ‎Mmelles‏ شناخته شده هستند در خارج از داکار سنگال ساخته شده است و بعنوان نماد روز ملی سنگال در ۴ آوریل ۲۰۱۰ ‏رونمایی شده است. این نماد مخالفت های زیادی را بهمراه داشت چرا که بسیاری از مردم سنگال از هزینه های هنگفتی که برای ‏ساخت این مجسمه صرف شده بود ناراضی بودند ، این بنا ۲۷ میلیون دلار هزینه در بر داشت . عده ای دیگر نیز به شکل این ‏مجسمه معترض بودند و معتقد بودند که این مجسمه نمایش ضعیفی از یک زن در جامعه دارد ( مجسمه مردی تنومند را به ‏تصویر کشیده است که کودکی را در دست دارد و زنی با اندامی ضعیف در پشت او قرار گرفته است)

‏۴- فانوس کلمبوس (‏Columbus Lighthouse) – سانتو دومینگو استه – جمهوری دومینیکن ‏ ‏‏‏‎

این فانوس به منظور یادبود کریستف کلمب در سال ۱۹۸۶ – در پانصدمین سالگرد کشف آمریکا – ساخته شد. داستان های زیادی ‏از قرار گرفتن استخونهای کریستف کلمب در کلیسای داخل این بنای یادبود گفته می شود که خشم برخی را در بر داشته است. در ‏شب این فانوس نورهایی را از خود به بیرون ساتع می کند که شدت آن به قدری زیاد است که تا دوردست ها دیده می شود اما ‏مردم محلی این منطقه از وجود این نور ناراضی هستند و زمانی که برای اولین بار این نورپردازی صورت می گرفت تمامی ‏خانه های اطراف با بی برقی مواجه بودند.

‏۵- مجسمه ناتان بدفورد فارست (‏Nathan Bedford Forrest Statue‏) – ممفیس

شاید بتوان گفت این مجسمه در بین بقیه موارد لیست منفورترین است چرا که یادبود شخصیست که در تاریخ بعنوان یکی از ظالم ‏ترین افراد و شخصی که پایه گزار گروههای نژادپرستی بوده است از او یاد می شود. او پشتیبان برتری نژاد سفید نسبت به بقیه ‏نژادها بوده است و بیش از صدها سیاه پوست را قتل عام کرده است. بنابراین عجیب نیست کسی از مجسمه این فرد در شهرش ‏استقبال نکند. این مجسمه بارها به اشکال مختلف مورد اعتراض قرار گرفته است و برخی شعارهایی را به روی آن می نویسند. ‏سال گذشته شهردار ممفیس تصمیم گرفت تا این مجسمه را به فروش برساند اما همچنان در جای خود پابرجاست.

‏۶- مجسمه پیتر کبیر (‏Peter the Great Statue) – مسکو ، روسیه ‏‏

این مجسمه یکی از ده مجسمه جهان می باشد که عنوان زشت ترین نماد را به خودشان اختصاص داده اند. این مجسمه ۹۸ متری ‏در رودخانه مسکو و به منظور یادبود سیصد سالگی نیروی دریایی روسیه ساخته شده است. این مجسمه علاوه بر اینکه دهمین ‏مجسمه زشت جهان است بلکه هشتمین مجسمه بلند جهان نیز می باشد. مردم شهر مسکو نه تنها از این مجسمه بخاطر شمایل ‏زشتش بدشان می آید بلکه بخاطر اینکه پیتر کبیر پایتخت را از مسکو به سن پترزبورگ منتقل کرده بود نیز ناراحتند. در اکتبر سال ۲۰۱۰ ، مقامات شهر مسکو تصمیم گرفتند تا از شر این مجسمه خلاص شوند و پیشنهاد دادند تا این مجسمه به سن ‏پترزبورگ منتقل شود اما با مخالفت مواجه شد.

۷- کوه راشمور (‏Mount Rushmore) – کیستوون – داکوتای جنوبی ‏‏‏‏‎‎

یادبود ملی کوه راش‌مُر یک پارک و یادبود ملی در ایالت داکوتای جنوبی در ایالات متحده آمریکا است. بر روی کوهی در این ‏مکان، چهره چهار تن از مشهورترین رئیسان جمهور آمریکا بر روی سنگ کوه در مقیاس بزرگ کنده کاری شده است. از راست ‏به چپ: آبراهام لینکلن، تئودور روزولت، توماس جفرسون، و جرج واشینگتن هستند. این یادبود که در سال ۱۹۲۵ میلادی ‏تأسیس گردید، بر روی زمین‌های سرخ‌پوستان قبیلهٔ لاکوتا قرار دارد و اعضای این قبیله از اینکه این یادبود در زمین هایی که ‏دولت از آنها گرفته است ساخته شده است ناراضی هستند. علاوه بر آن ، سرخ پوستانی که خود را اولین ساکنین آمریکا می دانند ‏نمی توانند مجسمه های یادبود اشخاصی از نژاد اروپایی را در منطقه خود ببینند و همیشه نسبت به آن معترضند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search