سد شهر چای

سد شهر چای

سد شهر چای یکی از سدهای استان آذربایجان غربی است که در ۱۲ کیلومتری شهر ارومیه احداث شده است. این سد با حضور معاون رئیس جهور در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ به بهره برداری رسید. سد شهر چای ۸۴ متر از سطح رودخانه ارتفاع داشته و قابلیت ذخیره سازی ۲۲۰ میلیون متر مکعب آب را در خود دارد. به وسیله این سد آب ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی مناطق پایین دست ارومیه تامین می‌شود. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر این سد بپردازیم.

سد شهر چای

آب این سد که از رودخانه شهر چای تامین می‌شود برای تامین آب شرب مردم منطقه و همچنین مصارف صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع سد شهر چای خاکی سنگ ریزهای می‌باشد. پس از ساخت این سد، جاده آسفالته‌ای با مسافت ۲۵ کیلومتر در مسیر سد شهر چای-راژان نیز ساخته شد که نسبت به جاده قبلی مسافت کمتری دارد.

سد شهر چای به دلیل نزدیک بودن به تفرجگاه بند ارومیه و همچنین جاذبه‌های منطقه سیلوانه در کنار زیبایی سد باعث به وجود آمدن منطقه‌ای گردشگری در این منطقه شده است که باعث جذب مسافران و ماهیگیران بسیاری به این منطقه می‌شود. آب رودخانه شهر چای از ارتفاعات شهیدان، خلیل، زینه تا بوتان سرچشمه می‌گیرد و باعث به وجود آمدن زیبایی‌های طبیعی در این منطقه شده است. علاوه بر این این رودخانه در مسیر خود آبادی‌های زیادی را سیراب میکند.

سد شهر چای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search