کدام کشور رکورددار بیشترین تعطیلی در جهان کجاست ؟

روزهای کاری و تعطیلات با توجه به شغل افراد و فرهنگ حاکم بر کشورهای مختلف، متفاوت است. در اغلب کشورهای اروپایی و آمریکایی، روزهای کاری هفته از دوشنبه تا پنجشنبه یا شنبه است و روز پایانی هفته یا دو روز پایانی هفته به اوقات فراغت و انجام کارهای شخصی اختصاص پیدا می کند.
افزایش تعطیلات می تواند در برخی موارد از هزینه های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره وری نیروی کار در سایر روزهای هفته، میزان کارایی روزهای دیگر را بالا ببرد. به عنوان مثال، برآورد شده است که تعطیلی یک روز می تواند از برخی هزینه های غیرمستقیم مثل آلودگی در کلانشهرها نیز بکاهد. ‏

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز، برخی پایگاه های خبری سازمان جهانی کار مباحثی را پیرامون لزوم کم کردن روزهای کاری هفته مطرح کرده اند. آنها لزوم کاهش روزهای کاری هفته را با طرح چند دلیل توجیه کردند از جمله اینکه کار زیاد باعث بیماری های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می شود. ‏

در بسیاری از کشورها، ساعات کار طولانی با بهره وری بالاتر مقایسه می شود، اما در مقابل، برخی کشورها معتقدند ساعات کار طولانی کارگران باعث افت بهره وری خواهد شد. بنابراین کاهش ساعات حضور در محیط های کاری می تواند منجر به افزایش انگیزه کارگران، غیبت کمتر نیروی کار، کاهش اشتباهات و مسائلی از این دست شود.

تعطیلات بسیاری از مردم به پایان رسیده، در حالی که برای افرادی دیگر آغاز شده است. در هر صورت، نکته مورد اتفاق همه شهروندان این است که تعطیلات همیشه کم به نظر می رسد.

در حالی که مردم اسپانیا به خوش گذرانی معروف هستند و مشهورند که زمان زیادی را صرف اوقات فراغت خود می کنند، اما کارگران این کشور مرخصی و تعطیلات بسیاری در سال ندارند. اما برخی از همسایگان این کشور از جمله فرانسه، انگلیس یا آلمان، به عنوان مثال به ترتیب هشت، شش و دو روز تعطیلات بیشتری نسبت به این کشور در سال دارند.

در اسپانیا بر خلاف آنچه در سایر کشورهای جهان اتفاق می افتد، کارکنان صرف نظر از مدت زمان خدمت، ۲۲ روز مرخصی با حقوق در سال دارند. براساس قوانین اتحادیه اروپا، کشورهای عضو باید حداقل چهار هفته مرخصی با حقوق به کارکنان خود بدهند، اما هر کشور، از طریق قانون و توافق جمعی، مجموعه قوانینی را برای تعطیلات و مرخصی ها تنظیم می کند که می تواند آن را گسترش دهد

به گزارش بانک جهانی، فنلاند و فرانسه در بین کشورهای اروپایی (و البته در جهان) با حداقل ۳۰ روز در سال رکورد بیشترین تعطیلات در سال را به خود اختصاص داده اند و به صورت مشترک رده نخست لیست را اشغال کرده اند و در میان سایر کشور های اروپایی و البته در جهان بیشترین میزان دست ودلبازی را در تعطیل کردن به خرج داده اند.

تعطیلات

بحرین، جیبوتی، گینه، کویت، لیبی، مالدیو، نیکاراگوئه، توگو و یمن نیز همان میزان تعطیلات در سال را دارند و همراه با دو کشور فنلاند و فرانسه در رده نخست این فهرست قرار دارند. بریتانیا با ۲۸ روز تعطیلات در سال رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. از آوریل ۲۰۰۹، انگلیسی ها از ۲۸ روز مرخصی با حقوق برخوردار شده اند. ایتالیا با ۲۶ روز تعطیلات در سال پس از بریتانیا در رده سوم این فهرست قرار دارد. در ایتالیا تمام کارمندان به ازای ۱۲ ماه کاری، حق استفاده از ۲۶ روز مرخصی با حقوق را دارند.

کارگران و کارمندان کشور های اتریش، دانمارک، لوکزامبورگ، اسلواکی و سوئد با یک روز تعطیلی کمتر نسبت به کشور ایتالیا یعنی با ۲۵ روز تعطیلی در سال پس از ایتالیا به صورت مشترک رده چهارم این فهرست را به خود اختصاص داده اند و کارمندان این کشور ها با ۲۵ روز تعطیلی از خوشحال ترین مردم دنیا هستند. آلمان نیز به همراه کشورهای استونی، ایسلند و مالت با ۲۴ روز تعطیلی در سال رده پنجم را به خود اختصاص داده اند. اهالی مالت با وجود اینکه ۲۴ روز مرخصی با حقوق دارند اما نباید فراموش کرد که آنها ۴۰ ساعت در هفته کار می کنند. در کشور آلمان نیز تعداد روزهای تعطیل در سال در بین ایالت های مختلف متغیر است.

در یونان مطابق با مدت زمان خدمت میزان تعطیلات کارکنان و کار گران این کشور متغیر است و با افزایش طول مدت زمان خدمت افزایش می یابد. میزان تعطیلات در این کشور با حداقل ۲۰ روز در سال آغاز می شود و پس از ۱۰ سال سابقه این مقدار به ۲۵ روز تعطیلی در سال افزایش می یابد. درست مشابه آنچه در سایر کشورهای اتحادیه اروپا، مانند لهستان و اسلوونی اتفاق می افتد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را نیز مشاهده کنید : سنگاپور را این بار از زاویه ای متفاوت ببینید !

تنها کشور اروپایی که میزان تعطیلات آن با کشور اسپانیا برابر است و شرایطی مشابه با این کشور دارد، کشور پرتغال است. میزان تعطیلات در سال در این دو کشور ۲۲ روز است. البته در کشور پرتغال این رقم برای کارکنانی که غیبت ناموجه نداشته باشند از یک تا سه روز هم افزایش می یابد.

خارج از اروپا، کشورهایی مانند روسیه، عراق، پاناما، زیمبابوه نیز همانند دو کشور اسپانیا و پرتغال ۲۲ روز از سال را در تعطیلات به سر می برند و مرخصی با حقوق دارند. از سوی دیگر در اروپا، کارگران و کارمندان کشور های بلژیک، هلند و ایرلند نیز ۲۰ روز در سال را در تعطیلات به سر می برند.

اما تنها کشوری که کمترین تعطیلات در سال را دارد کشور ایالات متحده آمریکا است. قوانین کار در این کشور این حق را به طور مستقیم به رسمیت نمی شناسد. بنابراین این کشور با هیچ تعطیلی با حقوق در سال در پایین ترین سطح آمار بانک جهانی قرار دارد. علاوه بر کشورآمریکا مناطقی مانند تونگا (کشوری واقع در قاره اقیانوسیه که در حدود یک سوم راه از نیوزیلند به هاوایی قرار گرفته است)، پالائو (کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام در قاره اقیانوسیه، واقع در ۸۰۰ کیلومتری شرق فیلیپین است.)، میکرونزی (یکی از سه مجمع الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه است.)، جزایر مارشال (کشوری است جزیره ای در اقیانوس آرام) نیزهمانند آمریکا تقریبا هیچ مرخصی با حقوقی در سال ندارند.

اما جالب است بدانید که کشور های آسیایی گاهی به اندازه انگشت های دست تعطیلی رسمی دارند! که دراین میان کشورهایی مانند چین، فیلیپین و تایلند که طبق قوانین کشور خود با حداقل تعطیلات که حدود ۵ الی ۱۰ روز است در پایین ترین سطح این لیست قرار دارند. در فیلیپین و تایلند کارمندان حق پنج الی شش روز تعطیلی در سال را دارند. این رقم در چین به ۱۰ روز می رسد. مسئله تعجب برانگیز دیگر این است که کانادا نیز با ۱۰ روز تعطیلی برای کارمندان، هم ردیف کشور های آسیایی در این لیست قرارگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search