روستای ویند کلخوران

روستای ویند کلخوران

استان اردبیل همواره بدلیل وجود جاذبه‌های طبیعی فوق العاده زیبا مورد پسند گردشگران بوده است. روستای ویند کلخوران یکی از همین جاذبه‌های گردشگری است که طبیعت سرسبز و زیبای آن در کنار هوای خنک تابستانی بسیاری از گردشگران را برای برای سفر این روستا ترغیب میکند.

روستای کلخوران در قسمت غربی استان اردبیل و چهار کیلومتری شهر توریستی و خوش آب و هوای سرعین و در کنار جاده اردبیل واقع شده است.

روستای ویند کلخوران

در دل این روستای ویند کلخوران جاذبه‌های بسیاری از نوع تاریخی، طبیعی و تفریحی قرار گرفته است که از بارزترین آن‌ها میتوان به خانه‌های سنگی که قدمت آن‌ها هزاران سال میباشد اشاره کرد. در کنار آن نیز میتوان به آثار باستانی دهکده صخره، جاذبه و مناظر طبیعی امتداد دره ورنیاب و وجود سنگ قبرهای بسیار قدیمی در گورستان این روستا اشاره کرد.

جالب است بدانید که در کنار روستای ویند کلخوران دره‌ای طولانی و بسیار زیبا به نام دره ورنیاب قرار گرفته است که از دامنه‌های تپه‌های این روستا تا انتهای مزارع آن ادامه دارد.

بازدید از روستای کلخوران به گردشگرانی پیشنهاد میشود که قصد سفر به استان اردبیل به خصوص شهر سرعین را دارند. نزدیکی این روستا به سرعین و دسترسی خوب، کار شما را در بازدید از این روستا راحت کرده است. تمامی این شرایط باعث شده تا بتوانید در یک گشت نیمروزی از این روستا دیدن کنید و با مردم آن به گپ و گفت بپردازید.

جاذبه های دیدنی روستای ویند کلخوران

  • غارهای سنگی متعدد که به احتمال زیاد خانه اهالی در دوران گذشته بوده است.
  • ۴۰ دخمه که چله خانه نیز شناخته می‌شود بر روی کوهی قرار گرفته.
  • قرارگیری تعدادی خانه سنگی منحصربفرد که به عنوان یک پدیده معماری تاریخی و باستانی شناخته میشود.
  • سفال‌های قدیمی مربوط به زمان اشکانیان و قوس‌های جناغی در کنده‌های صخره‌ای شبیه به آثار ساسانیان.
  • وجود آثار و علائمی مربوط به دوران اسلامی مانند سلجوقی، تیموری و صوفی که حکایت از استفاده مکرر در این خانه‌های سنگی می‌باشد.

تپه چله خانه یا ۴۰ دخمه

همانطور که گفته شد تپه چله خانه روستای ویندکلخوران خانه‌های سنگی هستند که در زیر آن‌ها ساخته شده است. گرچه تعدادی از آن‌ها در طول دوران و بر اثر عوامل طبیعی ریخته است اما بازدید از برخی آن‌ها امکان‌پذیر است.

دو مورد از خانه‌هایی که سالم مانده است در فاصله ۱۰۰ متری از جاده شنی منتهی به ویند کلخوران از سمت جاده اردبیل – نیز بعد از شروع راه شنی به روستا است که درب ورودی آن در سمت غرب جاده از دور دیده می‌شود.

این خانه دربی به ارتفاع ۳ متر دارد که در داخل کنده روبروی در ورودی سکوئی از سنگ به ارتفاع ۶۰ سانتی‌متر از کف می‌باشد که ۲ ستون به شکل استوانه به قطر ۵۰ الی ۶۰ سانتی‌متر در دو طرف تخت سنگ قرار گرفته است.

روستای ویند کلخوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search