روستای وصی علیا

روستای وصی علیا

روستای وصی علیا یکی از روستاهای استان کردستان است که جزو بخش سیروان از توابع شهرستان سنندج می‌باشد. فاصله این روستا با سنندج ۴۲ کیلومتر و فاصله آن با بخشداری سیروان حدودا ۲۰ کیلومتر است. روستاهای گلین، نییر، دول آباد، وصی سفلی، تنگی سر، محراب و درکه کوله همسایگان روستای وصی علیا هستند. با آسان بگرد همراه شوید تا به معرفی بیشتر این روستا بپردازیم.

روستای وصی علیا

روستای وصی علیا به دلیل اینکه در منطقه‌ای کوهستانی است اطراف آن را کوه‌های بسیاری فرا گرفته است و زیبایی آن منطقه را دو چندان کرده است. از کوه‌های اطراف روستا میتوان به هانه کلانه، هانی ویس، قلای هه وار، قه لای ویرانه و لوتکه شمشیره اشاره کرد. همچنین دشت‌های زیبایی به نام‌های دشت ویرانه، کوچکه هاله، رزو شیری و رزوزردی نیز در دامنه این کوه ها وجود دارند. چشمه‌های کانی کمره توله، کانی قربانی، کانی همروله، خراتان و میرگه هروله نیز چشمه‌های زیبای این روستا هستند. هر چند اطلاعات دقیقی از تاریخ روستای وصی علیا در دسترس نیست اما بنا به گفته‌ها این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای سنندج می‌باشد.

اهالی روستای وصی علیا

مردم روستای وصی علیا به زبان محلی اورامی صحبت می‌کنند که این زبان شاخه‌ای از زبان کردی می‌باشد. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دام پروری است و روستاییان غالبا به کشت سبزیجات، خیار، گردو و توت فرنگی می‌پردازند. در این روستا در کارهای کشاورزی و دامداری خانم‌های روستا نقش بسزایی دارند و در کشت و زراعت نیز به همسرانشان کمک می‌کنند. بانوان علاوه بر این در اوقات فراغت خود به قالی بافی، خیاطی و گیوه بافی نیز مشغول هستند. با استناد به سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیتی معادل ۲۸۰ نفر را دارد که در ۷۵ خانواده تقسیم شده‌اند.

روستای وصی علیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search