در یک لحظه چند جا باشید!

در یک لحظه چند جا باشید

در این روزها مشاهده می‌کنیم که مرز بین آمریکا و مکزیک از توجه زیادی برخوردار است، اما جالبه بدانید که Derby Line ورمونت با اینکه در مرز آمریکا و کانادا قرار گرفته (شهر نیوانگلند را از کبک جدا میکند)، کاری کرده تا شهروندان کانادایی به راحتی در آن قدم زده و از آن همچون کتابخانه‌های عمومی و خانه اپرا استفاده نمایند. نکته جالب توجه این است که علاقه‌مندان به کتاب خوانی که از در قسمت آمریکا وارد این کتابخانه می‌شوند و می‌خواهند به سمت مخزن کتاب‌ها که بیشتر در قسمت کانادایی قرار دارند بروند، نیازی به ارائه پاسپورت ندارند. البته کتاب خوان‌ها پس از آنکه در این کتابخانه به گشت و گذار پرداختند و مطالعه نمودند، موظف هستند تا به خاک کشور خود بازگردند در غیر اینصورت احتمال جریمه و بازداشت آنان وجود دارد. این ساختمان تنها نمونه این چنینی نیست که آنقدر جالب است، بلکه چنین مکا‌ن‌هایی در سایر نقاط دنیا وجود دارد که سالانه پذیرای گردشگران زیادی هستند.

۱- مرکز شهر بریستول، ویرجینیا و تنسی

شهرهای بریستول، ویرجینیا و تنسی دارای مرز مشترک و همچنین یک منطقه واحد به عنوان مرکز شهر هستند که شهروندان آن برای روادید مختلف مانند جشنواره موسیقی پاییزی که هر سال برگزار میشود و… در آنجا گرد هم جمع می‌شوند. هنگامی که دوستداران موسیقی در خیابان ایالتی حرکت می‌کنند در یک سمت جاده در ویرجینیا و سمت دیگر آن در ایالت تنسی را در دسترس خود دارند.

شهر بریستول

۲- یادبود ۴ گوشه (یوتا، کلرادو، نیومکزیکو و آریزونا)

این یادبود ۴ گوشه تنها نقطه‌ای در ایالات متحده است که در آن لبه‌های ۴ ایالت مختلف یوتا، کلرادو، نیو مکزیکو و آریزونا در یک مکان به هم میرسند. این یادبود توسط گروه ملی پارک‌ها و مراکز تفریحی ناواجو ساخته شده که آن را به فضایی جالب توجه برای عکاسی تبدیل نموده است گرچه محیط پیرامونی این یادبود آنچنان تعریفی ندارد. در این مکان هیچگونه امکانات رفاهی مانند آب، برق و تلفن وجود نداشته و تنها چند مغازه و پمپ بنزین در شعاع ۳۰ مایلی قرار گرفته‌اند.

۳- Baarle-Hertog در بلژیک و Baarle Nassau در هلند

این شهر که بین هلند و بلژیک تقسیم شده، دارای پیچیده‌ترین مرزبندی در جهان بوده و در حقیقت از ۲۰ قسمت جداگانه تشکیل شده که برخی از آنها به اندازه یک زمین کوچک بیس بال هستند. (در این منطقه همچنین مناطق محصوری متعلق به هلند وجود دارد که توسط بخش‌هایی از بلژیک احاطه شده‌اند و همین بخش‌ها نیز توسط قسمت‌های بزرگتری از هلند محصور هستند)

اولین نسخه از شرح و توصیفات عجیب و غریب در این زمینه مربوط به یک سری مبادلات زمین بین دوک‌هایی در زمان قرون وسطی میشود که نتیجه آن خطوط مرزی است که گاهی مستقیم از میان خانه‌ها و ساختمان‌ها میگذرند. هر بخش شهر دارای افسر پلیس، بخش آتش نشانی و شهردار بوده و ملزم به رعایت قوانین ملی خود میباشد. البته این وضعیت عجیب و پیچیده مزایایی نیز دارد. به عنوان مثال هنگامی که بنا به قانون هلندی رستوران‌ها ناگزیر از تعطیل کردن در زمان مشخصی از شب باشند، صاحبان آنها از مشتریان خود میخواهند که به میزی در سمت بلژیک تغییر مکان دهند.

Baarle-Hertog در بلژیک و Baarle Nassau در هلند

۴- Lloydminster در آلبرتا و ساسکاچوآن

سال ۱۹۰۵ یعنی دو سال پس از پایه گذاری شهر Lloydminster توسط مهاجران انگلیسی، استان‌های آلبرتا و ساسکاچوآن ایجاد شده و این منطقه را به دو بخش تقسیم کردند. (خط نصف النهار چهارم طول جغرافیایی به عنوان مرز تقسیم بندی در نظر گرفته شد.) در ربع قرن آتی، شهر Lloydminster در ساسکاچوآن و روستای Lloydminster در آلبرتا قرار داشت تا اینکه عاقبت در سال ۱۹۳۰ این مناطق در غالب یک واحد به هم پیوستند.

Lloydminster در آلبرتا و ساسکاچوآن

۵- تفرجگاه Bay Resort در West Wendover نوادا و یوتا

آدرس رسمی این تفرجگاه ۵۵۲ اتاقه در West Wendover نوادا میباشد، اما این مکان دقیقا در مرز یوتا و نوادا قرار گرفته است. در حالیکه باقی ایالت نوادا در منطقه زمانی اقیانوس آرام به سر میبرند، این شهر کوچک ساحلی که در فاصله ی ۱۲۰ مایلی شهر Salt Lake واقع شده از ساعت یوتا پیروی میکند.

تفرجگاه Bay Resort

۶- New Pine Creek در کالیفرنیا و ارگون

مرز کالیفرنیا و ارگون این شهر کوچک را که جمعیت آن به زحمت به ۲۵۰ نفر میرسد به دو نیمه تقسیم نموده که تمام این مسئله به اشتباه نقشه برداری به نام Daniel Major در سال ۱۸۶۸ باز میگردد. از آنجا صندوق‌های پستی این شهر در بخش ارگون شهر واقع شده، ساکنان این محدوده گواهینامه رانندگی کالیفرنیا دارند که در آنها آدرس‌های ارگون ثبت گشته است! لازم به ذکر است که تنها مدرسه این شهر نیز در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. یکی از تجار محلی اینگونه میگوید: آنچه در اینجا با آن روبرو هستیم داستان دو شهر است! البته نباید فراموش کنیم که ما در یک شهر کوچک هستیم و از این نظر اینجا به طور حتم مکانی بسیار عجیب برای زندگی کردن است.

New Pine Creek در کالیفرنیا و ارگون

۷- کوه اورست در نپال و چین

با توجه به اینکه بیش از ۲۰۰ نفر در راه صعود به اورست جان خود را از دست داده‌اند میتوان گفت که قدم گذاشتن بر قله اورست که یکی از مرتفع‌ترین کوهستان‌های جهان است کار آسانی نیست. اما اگر به قله رسیدید دستاورد دیگری نیز داشته‌اید و آن ایستادن در دو کشور در آن واحد است چرا که مرز بین المللی چین و نپال از قله این کوه میگذرد.

یکی از نکاتی که قبل از صعود باید به آن توجه کنید بحث هزینه‌ها میباشد. لازم است بدانید که تنها جواز کوهنوردی از قسمت جنوبی واقع شده در نپال که بسیاری از کوهنوردان مسیر خود را از آنجا شروع میکنند ۱۱ هزار دلار است (که این تنها بخش کوچکی از هزینه‌ها محسوب میشود) اما در قسمت شمالی که در چین قرار گرفته این هزینه یک سوم خواهد بود. اما این بدان معنا نیست که مسیر شمالی از تبت آسان‌تر است! مجوزهای کوهنوردی توسط بنیاد کوهنوردی چین – تبت صادر میشود که زمانی که پای اورست به میان میآید، به ناهماهنگ بودن معروف است.

کوه اورست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search