تحصیل در نیوزلند؛ بررسی شرایط و مدارک

راهنمای تحصیل در نیوزلند

با توجه به شرایط نسبتا آسان‌تر نیوزلند در پذیرش دانشجویان ایرانی نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی، شاهد انتخاب تحصیل در نیوزلند توسط بسیاری از دانشجویان هستیم. نیوزلند جزو کشورهای پیشرفته شناخته می‌شود و دانشگاه‌های این کشور نیز رتبه ۶۴ علمی را در جهان کسب کرده‌اند.

یکی از دلایل مهم رشد طرفداران تحصیل در نیوزلند، زبان انگلیسی رسمی این کشور است. از دیگر دلایل مهم، توانایی اخذ اقامت دائم نیوزلند توسط دانشجویان خارجی این کشور پس از گذراندن شرایط تعیین شده است که در نهایت به پاسپورت نیوزلند ختم خواهد شد.

بررسی مقاطع تحصیل در نیوزلند

۶ سالگی سنی است که تحصیل در نیوزلند آغاز میشود و ۸ سال زمان نیاز است تا دانش‌آموز به مقطع دبیرستان برسد. پس از آن ۵ سال تا پایان این مقطع زمان نیاز است و بعد از آن ۲ راه پیش روی خود خواهید داشت، یا می‌توانید با گذراندن دوره ۶ تا ۱۸ ماهه رشته فنی مورد علاقه خود را دنبال کنید و پس از آن وارد بازار کار شوید و یا پس از گذراندن دوره حدودا ۲ ساله دیپلم خود را دریافت کنید.

شرایط و مقاطع تحصیل در نیوزلند

پس از اخذ دیپلم میتوانید برای دانشگاه اقدام نمایید و در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهید. از جمله پیش‌نیازهای تحصیل در دانشگاه های نیوزلند داشتن مدرک پیش دانشگاهی و البته کسب نمره ۶ در امتحان آیلتس است.

تحصیل در مقطع کارشناسی

مدت زمان لازم برای کسب مدرک کارشناسی در نیوزلند معمولا بین ۳ تا ۴ سال است که دانشجو در این مدت، بیشتر وقت خود را صرف امور تحقیقاتی و پژوهشی می‌کند. شهریه سالانه این دوره تحصیلی با توجه به رشته‌ای که انتخاب کرده‌اید متفاوت است اما اگر بخواهیم میانگینی را در نظر بگیریم ۲۸۰۰۰ دلار در سال گزینه مناسبی است.

البته در شرایطی شانس تحصیل رایگان در نیوزلند را نیز خواهید داشت که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. با این حال این دسته از دانشجویان اجازه ۱۰ ساعت کار در هفته را دارند که درآمد حدودی ۱۵۰ دلاری در هفته را برای وی در بر خواهد داشت که این مبلغ قسمت اعظمی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اخذ پذیرش از دانشگاه های نیوزلند چندان کار مشکلی نخواهد بود به شرط آنکه سوابق تحصیلی ضعیف نداشته باشید و البته بیش از ۲ سال از اتمام مقطع کارشناسی نگذشته باشد و داشتن مدرک زبان الزامی است.

برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند، امکان تحصیل رایگان در نیوزلند وجود دارد. دانشجو باید در مقطع کارشناسی سوابق تحصیلی عالی داشته باشد و حداقل یک مقاله در ISI به ثبت رسانده باشد.

راهنمای تحصیل در نیوزلند

تحصیل در مقطع دکتری

اگر خواهان بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری یا PHD در نیوزلند هستید باید بدانید که شرایط سختی برای پذیرش وجود دارد و دانشجو می‌بایست مقاله چاپ شده در ISI و معدل کل مقطع قبلی نیز حداقل ۱۷ باشد.

چنانچه در امر کسب بورسیه موفق نبودید، چندان جای نگرانی نیست، چراکه می‌توان با اجازه ۳۰ ساعت کار در هفته‌ای که دارید حداقل ۴۵۰ دلار را طی ۷ روز بدست آورید که این مبلغ تمامی هزینه‌های مربوط به زندگی و تحصیل‌تان را پوشش میدهد.

لیست دانشگاه های معتبر نیوزلند کدام‌ها هستند؟

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های نیوزلند از رتبه علمی خوبی در دنیا برخوردارند و همین امر باعث ازدیاد دانشجویان بین‌المللی در این کشور شده است. دانشگاه‌های بسیاری با رتبه‌های مختلف علمی در این کشور وجود دارد اما مواردی که در ادامه بازگو خواهیم کرد، به عنوان برترین دانشگاه‌های این کشور شناخته می‌شوند.

دانشگاه آکلند: معتبرترین دانشگاه نیوزلند با قدمتی حدودا ۱۵۰ ساله با نام آکلند شناخته می‌شود که نام آن در بین ۹۰ دانشگاه برتر دنیا است. سالانه بیش از ۴۰۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول می‌شوند که دلیل آن تعدد بسیار زیاد رشته‌های تحصیلی است.

دانشگاه اوتاگو: این دانشگاه مقصد نهایی تمام افرادی است که قصد تحصیل در رشته‌های داروسازی، دندانپزشکی و یا فیزیوتراپی را دارند چراکه تنها اوتاگو است که چنین رشته‌هایی را ارائه می‌دهد. قدیمی‌ترین دانشگاه نیوزلند سالانه شاهد ثبت نام بیش از ۲۱۰۰۰ دانشجو است.

معرفی دانشگاه های نیوزلند

دانشگاه کانتربری: دومین دانشگاه قدیمی نیوزلند در سال ۱۸۷۳ تاسیس شده و در رشته‌های علوم‌انسانی، هنر، جنگلداری، علوم بهداشت، علوم اجتماعی و.. دانشجو می‌پذیرد. سالانه بیش از ۱۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه کانتربری تحصیل می‌کنند.

دانشگاه مسی: این دانشگاه عنوان‌دار بزرگترین برنامه آموزشی از راه دور است که سالانه پذیرای بیش از ۳۰۰۰ دانشجو است. جالب است بدانید که این دانشگاه بیش از ۱۰۰ نمایندگی در سراسر جهان داراست.

بررسی شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی نیوزلند

خوشبختانه در حال حاضر اخذ ویزای تحصیلی نیوزلند برای آن دسته افرادی که مدارک کامل ارائه می‌دهند مشکل نیست و سختگیری که در کشورهای اروپایی عضو اتحادیه شینگن و کانادا است دیده نمی‌شود. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه موردنظر باید مدارکی که در ادامه، یک به یک آن‌ها را بررسی خواهیم کرد را در اختیار سفارت نیوزلند در تهران قرار دهید تا ویزایتان صادر گردد.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی

  • اسکن پاسپورت
  • اصل مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات با ترجمه رسمی
  • رزومه شغلی و تحصیلی
  • نامه انگیزه تحصیلی
  • مدرک آیلتس یا تافل (هنگام ثبت‌نام ارائه آن الزام ندارد)

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

  • دریافت پیشنهاد تحصیلی از سوی یک موسسه علمی نیوزلند که دارای مجوز صلاحیت باشد.
  • اصل و ترجمه شناسنامه متقاضی و همراهان
  • تکمیل فرم‌های درخواست ویزای تحصیلی
  • ترجمه کارت پایان خدمت (در صورت وجود)
  • اصل و ترجمه مدارک تحصیلی به همراه کلیه ریزنمرات
  • رزومه شغلی در صورت وجود
  • نامه انگیزه تحصیلی
  • اصل مدارک آیلتس
  • عکس پاسپورتی متقاضی
  • اصل و ترجمه گواهی عدم سوء‌پیشینه
  • اصل و ترجمه کارت پایان خدمت
  • مدارک ضمانت‌های مالی و ترجمه آن

هزینه‌های معمول زندگی در نیوزلند چقدر است؟

به طبع هزینه‌ای که باید برای زندگی در این کشور پرداخت کنید با شیوه زندگی‌تان رابطه مستقیمی دارد. اما با توجه به قرار گرفتن پایتخت آکلند و کلینتون در رتبه‌های بین ۵۰ تا ۷۰ می‌توان نتیجه گرفت هزینه‌های زندگی در نیوزلند متوسط است و از شهرهایی مانند لندن، نیویورک، پکن و سیدنی بسیار پایین‌تر است.

خودمان شروع کنیم یا کار را به شرکت‌های مهاجرتی بسپاریم؟

اینکه کدام مسیر را برای رسیدن به تحصیل در نیوزلند انتخاب کنید کاملا به خودتان بستگی دارد. ممکن است دوستانی داشته باشید که در پیشتر برای تحصیل به این کشور مهاجرت کرده‌اند و با تجربه‌ای که در اختیار دارند بتوانند شما را در مسیر درست قرار دهند. یا آنکه خودتان پیگیر هستید و با تحقیقاتی که انجام می‌دهید می‌توانید امور مربوطه را پیش ببرید.

راه دوم مراجعه به دفاتر مهاجرتی و پیش رفتن با مشاوره‌های آن‌هاست. به طبع مشاورین با تجربیات چند ساله‌ای که دارند می‌توانند نکاتی بسیار کارآمد را با شما در میان بگذارند که جلوگیری از اتلاف وقت و موقعیت‌ها شود. در نهایت این خودتان هستید که باید یکی از این دو را برگزینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search