بلیط هواپیمای جعلی برای دریافت ارز مسافرتی

بلیط هواپیمای جعلی برای دریافت ارز مسافرتی

طبق اعلام بانک مرکزی مسافرانی که قصد دارند به خارج از کشور سفر کنند می‌توانند از ابتدای آذرماه می‌توانند با ارائه کپی بلیط هواپیما، ویزا (در صورتی که کشور مقصد نیاز به ویزا داشته باشد)، پاسپورت و عوارض خروج از کشور سهمیه ارز ۲۲۰۰ دلاری دریافت کنند.

این در حالی است که با توجه به اختلاف سه هزار تومانی دلار آزاد و صرافی اگر کسی اقدام به خرید دلار سهیمه‌ای خود کند، در جا شش میلیون تومان سود می‌کند.

شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر بلیط هواپیما به ترکیه را بین دو نیم تا سه میلیون به فروش می‌رسانند. همچنین هزینه کنسلی آن در بیشتر شرکت‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد است که با احتساب خرید بلیط سه میلیونی مشتری باید فقط ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنسلی بلیط را بپردازد.

به‌واسطه عدم توانایی صرافی‌ها در تشخیص بلیط اصل از بلیط‌های جعلی یا صوری، این امر سبب آشفتگی بازار ارز می‌شود. در همین راستا احمد لواسانی، رئیس کانون صرافان ایران، اظهار داشت:

بانک مرکزی توسط شرکت‌های صرافی ارز را توزیع می‌کند؛ اما صرافی‌ها فاقد ابراز راستی‌آزمایی و تشخیص مسافر از غیرمسافر هستند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که سامانه‌ای طراحی شود و اسم و مشخصات هموطنانی که به‌صورت قطعی قصد خروج از کشور را دارند، در آن ثبت شود. شرکت‌های صرافی با دسترسی به این سامانه قادر خواهند بود که پس از مسجل شدن مشخصات مسافر، ارز موردنیاز را ارائه کنند.

تا قبل از اعمال شرایط جدید برای دریافت دلار سهمیه‌ای بازار اجاره کارت ملی هم داغ شده بود به طوری که در صف‌های طولانی صرافی‌های میدان فردوسی، افرادی دیده می‌شدند که صرفا برای اجاره کارت ملی خود اقدام کرده بودند. همچنین قیمتی که دلالان برای هر کارت ملی اعلام کرده‌اند در حال حاضر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search