آثار موزه لوور در تهران؛ قسمت اول

آثار موزه لوور در تهران

همانطور که می‌دانید چند وقتی است که موزه لوور در تهران و در ساختمان موزه ملی ایران آغاز بکار کرده است که در این مکان آثاری ارزشمند از موزه لوور فرانسه به آورده شده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی آثار موزه لوور در تهران بپردازیم تا قبل از بازدید از آن بدانید که چه چیز انتظار شما را می‌کشد.

آثار موزه لوور در تهران

همانطور که می‌دانید این موزه با حضور مدیر موزه لوور، وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر نوکنده و برخی دیگر از مقامات افتتاح شد. این موزه که تا خرداد ۱۳۹۷ پابرجا خواهد بود میزبان ۶۰ اثر تاریخی از تمدن چهارگوشه جهان خواهد بود. در قسمت اول این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی برخی از آثار موزه لوور در تهران بپردازیم.

همانطور که می‌بینید مردم از افتتاح چنین موزه‌ای در ایران بسیار خرسند هستند و با دقت به اشیاء تاریخی می‌نگرند. به نظر من برگزاری چنین موزه‌هایی می‌تواند در رشد دانش آثار تاریخی می‌تواند موثر باشد.

نقاش اتیوپی

نام این اثر «نقاش اتیوپی» می‌باشد که در آن دیونیسوس در حال نبرد با غول می‌باشد قدمت ان اثر حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ سال پیش از میلاد بوده که در نولا ایتالیا کشف شده است.

مجسمه ابوالهول

مجسمه ابوالهول را می‌توان گل سرسبد موزه لوور در تهران دانست. این مجسمه فرعون هاکور نام دارد که در مقام نگهبان حافظ نظم هان شناخته میشد. قدمت آن نیز به دوره حکمرانی آخوریس در ۳۷۹ الی ۳۹۳ سال پیش از میلاد باز می‌گردد.

گروه لئاگروس

این اثر گروه لئاگروس، آمفورا نام دارد که در آن نبردهای جنگجویان پیاده یونانی نمایش می‌دهد. این اثر به دست هنرمندان یونانی و در حدود ۵۱۰ الی ۵۲۰ سال قبل از میلاد و با خاک رس ساخته شده است.

مجسمه نشور

مجسمه نشور به عنوان مردی که مرزبان و رئیس گمرک بوده است شناخته می‌شود. نشور نیز در این اثر در حال معرفی سه ایزد اصلی پرستشگاه می‌باشد. این اثر در سال ۵۷۰ الی ۵۸۹ سال پیش از میلاد و در الفانتین مصر یافت شد. جنس این مجسمه از سنگ بازالت می‌باشد که از مجموعه آلبانی در موزه لوور به ایران آورده شده است.

فرمین روسل

این اثر توسط فرمین روسل، مجسمه‌ساز فعال در ۱۵۶۳ الی ۱۵۷۰ ساخته شده است. وی نام این اثر را فرشته نگهبان آرامگاه قلب فرانسیس دوم نامیده است. جنس آن نیز سنگ مرمر است که در دوران انقلاب فرانسه در سال ۱۷۹۴ مصادره شده است و در سال ۱۸۱۸ نیز به موزه لوور واگذار شده است.

مجسمه مینرو مشهور به اورسه

مجسمه مینرو که به اورسه مشهور بوده و جزو هنرهای رومی به شمار میرود. جنس این اثر از سنگ رخام، سنگ عقیق، مرمر و سنگ سماق می‌باشد که در حدود سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلادی ساخته شده.

مجسمه نیم تنه امپراتور مارکوس اورلیوس

مجسمه نیم تنه امپراطور مارکوس اورلیوس، ساخته شده در حدود سال ۱۷۰ میلادی با سنگ مرمر که در نزدیکی رم ایتالیا و در سال ۱۶۷۴ کشف شد. تاریخ الحاق این اثر به لوور فرانسه نیز ۱۸۰۷ میلادی می‌باشد.

پرتره ویکتور ریکتی

تابلوی پرتره ویکتور ریکتی اثر ژوزف آود سال ۱۷۴۳ با رنگ روغن بر روی بوم

گل و گلدان و مجسمه نیم تنه پادشاه فرانسه

نقاشی گل و گلدان به همراه مجسمه نیم تنه پادشاه فرانسه (لویی چهاردهم) اثر ژان باتیست بلن دوفونتنه سال ۱۶۸۷ با رنگ روغن

تبر منقوش با نام پادشاه عیلامی

تبر منقوش با درج نام پادشاه عیلامی، که توسط اونتاش ناپیریشا در چغازنبیل ایران یافت شده است. با افتخار این اثر مربوط به ۱۳۰۰ الی ۱۳۴۰ سال پیش از میلاد تخمین زده شده است.

سر ایزدبانو

مجسمه سر ایزدبانو معروف به نیوبه مربوط به قرن یک یا دو پیش از میلاد

سر خراج گزارمادی

نقش برجسته سر خراج گزارمادی که محل کشف آن خوروس‌آباد، دور شاروکین باستانی بوده است. این اثر متعلق به دوره آشوری و ۸ قرن پیش از میلاد می‌باشد.

فتح پورتو

نقاشی فتح پورتودر سال ۱۵۵۵ که توسط یوهانس استرادانوس خلق شده است.

منظره تخیلی ویرانه‌های گراندگالری

منظره تخیلی از ویرانه‌های گراند گالری موزه لوور که نقاش آن اوبر روبر در حدود سال ۱۷۶۹ الی ۱۸۰۰ میلادی می‌باشد.

تسلط زمان بر جهان

نقش برجسته تسلط زمان بر جهان که عمر آن بین سال‌های ۱۵۵۰ الی ۱۶۰۰ میلادی تخمین زده می‌شود.

پیاله با نقش ترنج

پیاله‌ای با نقش ترنج مربوط به قرن ۱۵ میلادی که در ترکیه کشف شده است. در ساخت این اثر از سنگ یشم، طلا و یاقوت استفاده شده است.

مجسمه گودآ

مجسمه گودآ که مربوط به ایران باستان (عراق کنونی) می‌باشد. این اثر مربوط به دوره حکمرانی گودآ و در حدود ۲۱۲۰ سال پیش از میلاد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search