اخذ مالیات از سفرهای خارجی تکذیب شد!

تکذیب اخذ مالیات خروج از کشور

همین چند روز پیش بود که خبری مبنی بر اخذ مالیات برای مسافران خروجی علاوه بر عوارض خروج از کشور برای سال ۹۹ در خبرگزاری‌ها منتشر شد که حالا پس از گذشت تقریبا یک هفته و شفافیت ماجرا این موضوع تکذیب شد.

در پیرو انتشار این خبر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی ضمن اعلام خبر تصویب قانون «بیمه راهنمایان گردشگری» در مجلس، تصویب مالیات اضافه بر سفرهای خارجی ایرانی‌ها را نیز منتفی دانست و گفت: مالیات اضافه‌ای بر سفرهای خروجی بسته نشده و آنچه تصویب شده طبق توضیحات سازمان امور مالیاتی، همان عوارض خروج است.

تکذیب اخذ مالیات خروج از کشور

ماجرای مالیات برای خروج از کشور چه بود؟

تیموری به مصوبه پر سر و صدای اخیر مجلس درباره مالیات بر سفرهای خارجی اشاره کرد و گفت: «این موضوع را پیگیری کردیم، حتی نماینده سازمان امور مالیاتی را دعوت کردیم تا در اینباره توضیح دهد که اعلام کردند مالیات جدیدی برای خروج از کشور وضع نشده و این مصوبه همان عوارض خروج است.» وی ادامه داد: «ما از قانونگذاران انتظار داریم حالا که خودشان خواسته‌اند جایگاه گردشگری ارتقاء یابد، رویکرد ملی در وضع قوانین مربوط به گردشگری داشته باشند.»

او با بیان این که امید صنعت گردشگری ایران با اتفاقات اخیر دچار تلاطم جدی نخواهد شد، بر لزوم توجه و توسعه به گردشگری داخلی تاکید کرد و افزود: «جمعیت این کشور ۸۰ میلیون نفر است، نباید از گردش مالی که این جمعیت ایجاد می‌کند غافل شویم. اگر روی این ظرفیت توجه شود، توزیع عادلانه ثروت و درآمد حتما محقق خواهد شد.»

ولی تیموری در مراسم رونمایی از پوستر و تندیس سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که از ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد، بیان کرد: «مصوبه بیمه راهنمایان گردشگری پس از پیگیری‌های طولانی، دستاورد بزرگی به حساب می‌آید، مخصوصا در شرایط اقتصادی دولت که باید از کمک مجلس برای تصویب این لایحه تشکر کرد.»

وی ادامه داد: «مجلس روز یکشنبه به قانون معافیت مالیاتی آژانس‌های وارد کننده گردشگر خارجی نیز رأی داد. پیش از این معافیت مالیات بر درآمد این آژانس‌ها تصویب شده بود.» او با اشاره به ادغام صنایع دستی در نمایشگاه گردشگری تهران، اظهار کرد: «اینطور نیست که غرفه‌ای اختصاصی برای صنایع دستی و یا گردشگری باشد. از سال گذشته این برنامه اتحاذ شد که هر استان با تمام ظرفیت در این نمایشگاه شرکت کند.»

تیموری به حضور پررنگ استان‌ها در نمایشگاه گردشگری امسال همانند گذشته اشاره کرد و افزود: «طیف عظیمی از گردشگران که به ایران سفر می‌کنند انگیزه دیدار با مردم را دارند. در تحقیقات و نظرسنجی که برای طراحی برند ملی گردشگری ایران انجام شد، این نتیجه به دست آمد که نخستین عامل جذب گردشگران خارجی به ایران خونگرمی و مهمان‌نوازی مردم کشورمان است. برای همین تاکید نمایشگاه گردشگری تهران بر مردم است.»

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به تحولات سیاسی که گردشگری ایران را در وضعیت بحرانی قرار داده است، گفت: «استرالیا چند ماه گذشته درگیر آتش‌سوزی گسترده‌ای بود که صنعت گردشگری آن را به شکل وحشتناکی دچار تلاطم کرد. این اتفاقات نشان می‌دهد بحران از گردشگری دور نیست، به اضافه اینکه وقوع آن خارج از اراده ما است و در هر مقصدی این تلاطم می‌تواند اتفاق بیافتد، اما آنچه اهمیت دارد این است که اینک کنار هم ایستاده‌ایم و می‌خواهیم به شرایط عادی برگردیم، این نخستین گام است.»

وی اضافه کرد: «در برنامه ریکاوری تصویر یک کشور، سریع‌ترین تصمیم، بازگشت به شرایط عادی است؛ چرا که اگر دچار سکوت، رکود و کسالت شویم، برگشت‌پذیری سخت خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search