ژئو پارک جهانی قشم

ژئو پارک جهانی قشم

ژئو پارک جهانی قشم وسعتی معادل ۳۰ هزار هکتار دارد که در غرب این جزیره بسیار زیبا واقع شده است و سالانه گردشگران بسیار زیادی از آن دیدن میکنند. ژئوپارک قشم منطقه‌ای است طولی که در شرق آن با روستای طبل و سلخ، در غرب با روستای گوری و کانی، در شمال با ساحل شمالی و از جنوب با ساحل جنوبی خلیج فارس همسایه است.

ژئو پارک جهانی قشم استان هرمزگان به عنوان اولین و تنها ژئو پارک خاورمیانه محسوب میشود که در سال ۲۰۰۶ در یوسنکو به ثبت رسید و عضو شبکه جهانی ژئو پارک‌ها شد و ایران نیز به واسطه آن یکی از شش کشور صاحب ژئوپارک در قاره آسیا بعد از چین، مالزی، کره، ژاپن و ویتنام شناخته شد و همچنین به عنوان یکی از ۱۹ کشور جهان بطور رسمی کاندیدای بهره مندی از این امتیاز شده است.

ژئو پارک قشم به عنوان نخستین ژئوپارک ایران یکى از منحصربفردترین ژئوپارک‌هاى جهان است که به واسطه قرار گرفتن در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس و جنگل دریایى حرا، چندین پدیده بارز زمین شناسى را در خود جای داده و به پارک زمین شناسی ایران تبدیل شده است.

وجود مجسمه‌هاى طبیعى و نقش برجسته‌هاى پراکنده، چین خوردگى‌ها و کوه‌هاى شگفت آور، سطوح تخت و صفه‌ها در ارتفاعات، ستون‌هاى حاصل از عوامل فرسایش، برجستگى‌ها و فرو رفتگى‌هاى به وجود آمده از هوا زدگى، مخروط افکنه‌ها و قطعه‌هاى فرو افتاده در پاى ارتفاعات، کوهسرها و هیکل‌هاى که دست هنرمند طبیعت به تازیانه باد و باران پدید آورده، تندیس‌هاى اعجاب آورى که در شکل‌هاى مختلف همچون لاک پشت، سگ، مارمولک، اسب آبى و یا حتى چهره‌ آدمى در حالت خشم و فریاد، پدیده‌هاى زمین شناسى نادر و چشمگیری هستند که هریک به تنهایى جذابیت، زیبایى و داستان‌های خاص خود را دارند.

ژئو پارک جهانی قشم

ژئو پارک قشم

ژئوپارک قشم

ژئو پارک جهانی قشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search