موزه فرش ایران؛ فراش پایتخت

موزه فرش ایران

ارزشمندترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا امروز درمجموعه موزه فرش ایران گردآوری شده‌اند. موزه فرش در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد در ضلع شمالی پارک لاله در تقاطع خیابان های کارگر و فاطمی افتتاح گردید. هدف از افتتاح آن را میتوان تلاشی در جهت شناساندن پیشینه، کیفیت هنر و صنعت فرش بخصوص فرش ایرانی در طول تاریخ و همینطور برگزاری نمایشگاه‌های موقت دانست.

موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

طراح بنای این مجوعه عبدالعزیز فرمانفرماییان می‌باشد که به حقیقت شرط اوستایی را بجای آورده و معماری شیرین و درخشان این موزه را به ارمغان آورده‌ است. شایان ذکر است آذین ها در نمای بیرونی ساختمان، شبیه به دار قالی هستند.

ساختمان موزه دارای حدود ۱۳۵ تخته از درخشان‌ترین طرح‌ها از قالی‌های ایران است که از مراکز مهم قالی بافی مثل تبریز، اصفهان ،کردستان کرمان، خراسان و… جمع آوری شده‌اند و همچنین سایر محصولات مانند گلیم در سالن طبقه هم کف مجموعه، انتظار رویت بینندگان را میکشند.

مساحت سطح نمایشی موزه ۳۴۰۰ متر مربع است که در دو تالار، انواع قالی‌های دست بافت و گلیم‌ها مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار گرفته است. تالار همکف برای نمایش دایمی ۱۵۰ قطعه فرش و تالار طبقه دوم محل برگزاری نمایشگاه های دوره‌ای و فصلی است.

این موزه دارای کتابخانه و کتاب فروشی مخصوص به خود می‌باشد. در کتابخانه موزه، حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های مختلف از جمله فارسی، عربی آلمانی، انگلیسی و فرانسه وجود دارد تا هنر دوستان و محققان از آنها بهره کافی ببرند. همچنین مجموعه‌ای از برگزیده‌ترین کتاب‌ها و مقالات مرتبط با فرش و قالی‌های ایران و مشرق و البته کتاب‌هایی با عناوین مربوط به هنر و ادبیات ایران در این کتابخانه موجود است.

ساعت کاری موزه فرش تهران

متصدیان موزه برای اعتلای هنر فرش و آگاهی بخشیدن به بازدیدکنندگان، فیلم‌ها و اسلاید‌هایی در مورد قالی بافی، گلیم و هنرهای دستی ایران به نمایش میگذارند.

در این نمایشگاه فرش و تابلو فرش‌های نفیس تبریزی موجود است و استاد موسوی سیرت به کمک چند هنرمند جوان و با ذوق ایرانی و با تکیه بر توانایی خود و تکنولوژی کامپیوتری در کارگاه قالی بافی‌اش نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری را به نمایش درآورده، شاهنامه‌ای مملو از تاریخ، فرهنگ، مذهب، اسطوره و هنر ایرانی که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

اثر ویژه دست فرش بافان کاشان، قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی در ابعاد ۱۳۰ در ۲۲۰ سانتی متر، اثر یگانه و تافته جدا بافته موزه در نمایشگاه به حساب میآید که میرزای جنگلی لباس نظامی به تن کرده و مسلح به سلاح کمری است و در شمسه بالای سر میرزا عبارت و نام کارخانه ملامحمود درج شده. چنین بنظر میرسد که تاریخ بافت قالیچه مربوط به آخرین سال‌های حکومت قاجار است.

آدرس موزه فرش ایران

آدرس: تهران، خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله

تلفن: ۸۸۹۶۲۷۰۳-۰۲۱

سایت موزه ملی فرش ایران

ساعت بازدید از موزه فرش ایران

برای بازدید از این مجموعه می‌توانید همه روز از ساعت ۹ الی ۱۶ به این موزه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search