شهر مردگان کلما

در جنوب سن فرانسیسکو و نزدیک شهر دالی Daly، شهر کوچک کلما قرار گرفته که در آن نسبت افراد زنده به مرده نسبت عجیب یک به هزار است. این شهر مساحتی کمتر از ۲ مایل مربع دارد اما با این وجود ۱۷ آرامستان را در خود جای داده که در آن ۱.۵ میلیون نفر دفن شده اند، تقریبا تمام مردگان چه در زمان حیات و چه پس از آن با افتخار شهروند سن فرانسیسکو بوده اند.

در پایان قرن گذشته، شهر فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه مردگان اجازه ی دفن شدن در شهر را ندارند. حرف دولت این بود که قبرستان ها باعث انتشار بیماری ها می گردند. اما در حقیقت انگیزه ی اصلی آنها به روند افزایشی ارزش املاک و مستغلات مربوط می شد؛ زمین در سن فرانسیسکو ارزشمند تر از آن بود که برای مردگان هدر رود! صدها هزار جسد مردگان از زیر خاک درآورده شده و به زمین های خالی جنوب شهر منتقل شدند و بدین شکل بود که شهر کلما شروع به شکل گرفتن کرد. برای سالهای مدید، شهروندان کلما را قبرکن ها، پرورش دهندگان گل و سازندگان مجسمه های یادبود تشکیل می دادند. تازه بعد از دهه ی ۱۹۸۰ بود که افراد و مشاغل دیگر نیز در کنار مردگان مستقر شدند. امروز، این شهر کوچک دارای کسب و کارهای پررونق متعدد از جمله نمایندگی های خودرو و مراکز خرید می باشد. در سال های اخیر بسیاری از مسابقات کشتی نیز در شهر کلما برگزار شده اند.

تاریخ شهر کلما در حقیقت به نیمه ی قرن نوزدهم بازگشته و با California gold rush در سال ۱۸۴۹ آغاز می شود. طمع ثروت بادآورده، هزاران نفر از جویندگان، بازرگانان و سایر مهاجران را از سراسر جهان به کالیفرنیا کشاند. ده ها هزار نفر سر از سن فرانسیسکو درآورند. اما به دنبال طلا بودن کسب و کار آسانی محسوب نمی شد. هزاران نفر به دلیل حوادث، جان خود را از دست داده و عده ای دیگر را نیز بیماری هایی همچون وبا از پای درآورد. در این حال بود که سن فرانسیسکو و پس از آن زیست گاه های کوچکی با ۲۰۰ نفر جمعیت، نیازمند آرامستان های جدید شدند. بیش از دو جین آرامستان تاسیس شده و ظرفیت آنها تکمیل گشت. صاحبان آرامستان ها پس از این امر نگاه خود را به کلما که اجتماعی کوچک از خانه ها و کسب و کارهای کوچک در امتداد مسیر رئال El Camino Real و راه آهن بود، دوختند. اولین آرامستان به نام صلیب مقدس the Holy Cross، در سال ۱۸۸۷ تاسیس شد.

در سال ۱۹۰۰، سن فرانسیسکو اعلام کرد که شهر جایی برای آرامستان های جدید نداشته و دیگر مجوزی برای دفن مردگان صادر نمی کند. در سال ۱۹۱۴ آنها به این نتیجه رسیدند که ممنوعیت دفن مردگان جدید به تنهایی کافی نیست و نیاز است که از فضای اشغال شده توسط مردگان مجدد استفاده شود. حکم تخلیه برای تمام آرامستان ها فرستاده شد تا اجساد را از آنجا جابجا کنند و به این ترتیب اجساد زیادی به شهر کلما منتقل شدند.

امروز شهر کلما ۱۸۰۰ نفر شهروند زنده و ۱.۵ میلیون نفر مرده را در خود جای داده است. مردگانی که در بین آنها نام مشهورترین شخصیت های آمریکایی مانند Levi Strauss پیشگام شلوار جین، William Randolph Hearst سرمایه دار روزنامه و سرمایه دار خیلی مهم Amadeo Giannini بنیان گذار بانک آمریکا به چشم می خورد.

شهر کلما

شهر کلما

شهر کلما

شهر کلما
شهر کلما

شهر کلما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search