آفرودیسیاس، شهر باستانی یونانی عشق در ترکیه

افرودیسیاس ، نام شهری کوچک در کاریا ، جنوب غربی سواحل آناتولی ، در نزدیکی روستای گیره ترکیه می باشد. این شهر ‏کوچک که بافتی رومی دارد ۲۳۰ کیلومتر از ازمیر فاصله دارد و در ۳۰ کیلومتری غرب شهر دنیزلی قرار گرفته است. این ‏منطقه باستانی در بر دارنده یکی از جذاب ترین خرابه های رومی در ترکیه می باشد و برخی آن را از “افسوس” نیز زیباتر ‏دانسته اند. قدمت این شهر به عصر برنز ( ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد) باز می گردد. این شهر در نزدیکی یک معدن سنگ مرمر ساخته شده است که به طور گسترده در دوره هلنی و رومی به بهره برداری رسید ، ‏ساخت مجسمه مرمری در آن دوره بسیار محبوب بوده است که نمونه های آن را می توان در افرودیسیاس مشاهده کرد. نام ‏افرودیسیاس از خدای یونانی عشق که افرودیت نام دارد گرفته شده است که مجسمه ای از آن را نیز می توان در افرودیسیاس دید. از آنجایی که بسیاری از قطعات سنگی استخراج شده از این بنا در بازسازی دیواره های شهر استفاده شدند ، بسیاری از کتیبه های ‏آن همچنان به راحتی خوانده می شوند.این شهر از اوایل قرن ۱۸ بارها بازدید شده است و نوشته های روی کتیبه ها و دیواره های ‏آن بارها بررسی و یادداشت شده است تا تاریخ و داستان دقیقی از این شهر استخراج شود. اولین بار به طور رسمی حفاری در این شهر در سال ۱۹۰۴ توسط یک مهندس فرانسوی آغاز شد. برخی از آثار باستانی یافت شده ‏در این حفاری ها که بیشتر آنها شامل گچ بری های زینتی ، ستون های مستطیلی و سرستون ها می شده است امروزه در موزه ‏باستانی بریتانیا قرار دارد.

این منطقه به روی گسل قرار دارد و همیشه خطر تخریب آن توسط زلزله وجود دارد و بارها نیز این اتفاق افتاده و در قرن ۴ و ۷ ‏دوبار آسیب هایی در اثر زلزله دیده است. هرچند شواهد نشان می دهد ، افردویسیاس پس از زلزله قرن چهارم مجددا مورد استفاده ‏قرار گرفته و بازسازی شده است اما در زلزله قرن هفتم دیگر این شهر به صورت متروکه باقی مانده و تلاشی برای بازگرداندن ‏آن صورت نگرفته است.

اگر قصد بازدید از این سازه باستانی را دارید نزدیک ترین مسیر شهر دنیزلی است ، دلموش ها ( ون ها ) ساعت ۹:۳۰ از ‏پاموکاله به سمت افرودیسیاس حرکت می کنند و ساعت ۳:۳۰ باز می گردند ، این مسیر تقریبا یکساعت است و شما سه ساعت ‏برای گشتن در این منطقه باستانی فرصت دارید. هر چند باید در نظر داشته باشید در فصول سرد بخصوص زمستان ها این ‏دلموش ها هر روز حرکت نمی کنند و فقط روزهای خاصی ممکن است این مسیر را طی کنند. از مرکز شهر دنیزلی نیز می ‏توانید مینی بوس هایی را که به سمت نازیلی می روند سوار شوید و از آنجا اتوبوس هایی که به روستای گیره حرکت می کنند را ‏انتخاب کنید.

در فصل هایی پرتردد افرودیسیاس از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۷ شب برای بازدید باز است اما موزه های آن ساعت ۶:۳۰ بسته می ‏شوند. اگر بخواهید کل منطقه را ببینید شاید سه ساعت کافی باشد ، این محوطه شامل قسمت های زیر می شود :‏

موزه افرودیسیاس : ورودی این موزه با ورودی محوطه یکی است و نیازی نیست بلیط جداگانه برای آن تهیه کنید ، در این ‏موزه تعداد زیادی مجسمه ، نقش های برجسته و سایر مصنوعاتی که از این منطقه استخراج شده است برای بازدید قرار گرفته ‏است. معبد افرودیت : این معبد نقطه کانونی شهر بوده است اما پس از آنکه به دست مسیحیان افتاد به کلیسا تبدیل شد.

تابوت سنگ آهکی : این تابوت ها در قسمت های مختلفی از شهر کشف شده اند که بسیاری از آنها طراحی ها و حکاکی هایی ‏دارند.

‏ ‏Bouleuterion‏ : خانه شورا در قسمت شمالی محوطه قرار گرفته است که شامل یک سالن نیم دایره می شود که رو به روی ‏یک ساختار پلکانی کم عمق به عرض ۴۶ متر قرار گرفته است. قسمت پایینی سالن دست نخورده باقی مانده است که شامل نه ‏ردیف صندلی مرمری می شود که توسط پلکان به پنج قسمت تقسیم شده اند. بخش بالاتر آن دوازده ردیف داشته است که امروزه ‏چیزی از آن باقی نمانده و تخریب شده است. ظرفیت این سالن ۱۷۵۰ نفر برآورد شده است. ‏

استادیوم : شاید بتوان ادعا کرد در میان سازه های باستانی و استادیوم های حاشیه دریای مدیترانه ، بهترین محافظت از این ‏استادیوم صورت گرفته است. این سازه باستانی برای رویدادهای ورزشی استفاده می شده است تا زمانیکه زلزله بخش عظیمی از ‏تئاتر شهر را خراب کرد و از آن پس از این استادیوم برای نمایش نیز استفاده می شده است.

حمام : ساختمان حمام نیز به خوبی حافظت شده باقی مانده است که شامل اتاق های مختلفی برای حمام کردن و تعویض لباس می ‏شود.

کتیبه ها : کیفیت مرمرهای شهر افرودیسیاس موجب شده است تا بسیاری از نوشته ها و کتیبه های تاریخی آن بدون آسیب باقی ‏بمانند. در حفاری ها تقریبا ۲۰۰۰ کتیبه یافت شد که بسیاری از آنها برای بازسازی دیواره های شهر مورد استفاده قرار گرفت. ‏بیشتر این کتیبه ها به دوره امپریال باز می گردد که نوشته های ترحیمی و یا افتخاری هستند.

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس

آفرودیسیاس

[vc_row][vc_column][ultimate_modal btn_size=”block” btn_bg_color=”#e74c3c” btn_text=”کلیک کنید تا آدرس را بر روی نقشه مشاهده کنید” modal_size=”block” modal_style=”overlay-fade” overlay_bg_opacity=”80″ btn_txt_color=”#ffffff” button_text_font_size=”desktop:14px;”][/ultimate_modal][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search