سد زاینده رود

سد زاینده رود

سد زاینده رود یکی از سدهای استان اصفهان است که در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان و در نزدیکی شهر چادگان واقع شده است. دریاچه سد زاینده رود ۴۵ کیلومتر مربع مساحت داشته و حدود ۲۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر دریاچه سد زاینده رود بپردازیم.

سد زاینده رود

در سال ۱۳۴۹ سد زاینده رود در استان اصفهان و بر روی رودخانه زاینده رود ساخته شد که هدف از ساخت آن تامین مقداری از آب آشامیدنی استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری بوده است. علاوه بر این تولید برق، تامین آب کشاورزی برای حوضه زاینده رود و کنترل سیلاب‌های فصلی دلایل دیگری برای ساخت این سد بودند.

در بیشترین مقدار حجم مخزن این سد ۱۴۷۰ میلیون متر مکعب بوده که البته ۱۰۹۰ میلیون متر مکعب آن حجم مفید بوده. متاسفانه در سال‌های اخیر با وجود خشکسالی‌های متعدد آب سد زاینده رود که به عنوان تنها منبع تامین کننده آب آشامیدنی برای ساکنان استان اصفهان و استان‌های اطراف آن بود حجم آب ذخیره شده به شدت کم شده است.

در دریاچه سد زاینده رود انواع مختلفی از ماهی مانند انواع قزل ‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد زیست می‌کنند و ماهیگیران و گردشگران بسیاری به این منطقه مراجعه می‌کنند.

سد زاینده رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search