روستای مائین دول

روستای مائین دول

روستای مائین دول یکی از روستاهای استان کردستان است که در ۳۰ کیلومتری شهر سنندج قرار گرفته است. روستاهای هانه گلان، زلکه، قروزه، معین آباد، کتان، خاکوری، حجت آباد همسایگان این روستا می‌باشند. اطراف روستا را کوه‌های بسیاری فرا گرفته است و زیبایی آن منطقه را دو چندان کرده است. از کوه‌های اطراف این روستا میتوان به توکلان، کاعیسی و سیاچمه اشاره کرد. با آسان بگرد همراه شوید تا به معرفی بیشتر این روستا بپردازیم.

روستای مائین دول

روستای مائین دول دارای امکاناتی همچون آب، برق، گاز و تلفن است که علاوه بر آن مدرسه تا مقطع ابتدایی نیز وجود دارد. روستای مائین دول در ابتدا با نام مالیان دول شناخته میشده که در مکان دیگری واقع بوده و جایگاه ماده بوده است اما حدود ۲۵۰ سال پیش تغییر مکان داده و به مکان فعلی منتقل شده است. مکان قبلی روستا که در حال حاضر متروکه و خالی از سکنه است به دیاکون معروف بوده است.

دو چشمه با نام‌های کانی به رمال و کانی سه عبدالکریم درون روستا وجود دارند که بسیار زیبا و مشهور هستند. در اطراف روستا نیز میتوانید چشمه‌های زیبای دیگری همچون چاوکه، کانی کوله سر، کاریز، قاخان سی سی و کانی توکلان را مشاهده کنید. مقبره سید احمد همسانی مقبره‌ای زیارتی در روستا است و زائران زیادی را از روستاهای اطراف به خود جذب میکند. در روستای مائین دول مردم در اوقات فراغت خود به بازی‌های محلی همچون گوروابازی، هه لوکان و چالان می‌پردازند.

اهالی روستای مائین دول

شغل اکثر مردم روستا مائین دول کشاورزی و دامپروری است و روستاییان غالبا به کشت عدس، گندم و جو می‌پردازند. زنان روستا نیز معمولا به کار قالی بافی، خیاطی و گلدوزی می‌پردازند. با استناد به سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ جمعیتی معادل ۳۰۰ نفر را دارد که در ۵۰ خانواده تقسیم شده‌اند.

روستای مائین دول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search