راهنمای سفر به مسکو

کاخ کرملین مسکو

مسکو شهری است که حتی نامش برای انسان‌ها هیجان زیادی به ارمغان می‌آورد؛ پایتخت پر رمز و راز امپراتوری تزارها، شهر استالین و ایوان مخوف، شهر نویسندگانی چون چخوف و داستایوفسکی و شهر اپرا و باله و تئاتر. با آسان بگرد همراه باشید تا مقاله راهنمای سفر به مسکو را آغاز کنیم.

راهنمای سفر به مسکو

اگر قرار بر این باشد که از بین مکان‌های تفریحی مسکو فقط یکی را انتخاب و از آن‌جا دیدن کنید بی‌درنگ آنجا ارگ باشکوه کرملین است؛ جایی که با برج‌های چندین ساله، قصرها و کلیساهایش نشانی از روسیه به حساب می‌آید.

در فضای بیرونی ارگ، میدان سرخ و کلیسای سنت باسیل با نقش و نگارهایش خودنمایی می‌کند. آرامگاه لنین، موزه‌ها، تئاتر بلشوی، گالری هنری نیز ازجمله دیگر مکان‌های دیدنی این شهر هستند. بوتیک‌ها و فروشگاه‌های بزرگ خیابان پتروسکا مکان بسیار مناسبی برای خرید است، بخصوص که پیاده راه آن خیابان، یعنی استلسنیکف، شبی پرهیجان و نورانی را در خاطرات سفر شما ثبت می‌کند.

راهنمای سفر به مسکو

غذا خوردن نیز یکی دیگر از تفریحات سفر به مسکو است. کافه پوشکین خوراک سنتی مسکو و بهترین پلمنی شهر را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای صرف غذاهای سرپایی و لذیذ روسی می‌توان از رستوران‌های زنجیره‌ای استلوایا استفاده کرد. ضمن این که غذاهای قفقازی و اروپای شرقی نیز اینجا پرطرفدار است.

کافه پوشکین

مسکو بیشتر از ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد. جاذبه‌های شهری در این‌ جا کم نیست، مانند مراکز خرید بزرگ که در خیابان‌های هیجان‌انگیز و نورانی آن شهر واقع شده است. مقاله راهنمای سفر به مسکو قرار است درباره این شهر زیبا توریستی و جاذبه‌های آن در اختیارتان قرار دهد.

وضع آب و هوایی

براساس طبقه بندی KOPPPEN مسکو دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب است. تابستان‌های این شهر گرم و مرطوب و زمستان‌هایش طولانی و سرد است؛ به طوری که دمای هوا به طور معمول تا ۱۰- درجه سانتیگراد می‌رسد. در بعضی مواقع زمستان‌هایش هوای گرم‌تر هم دارد که درجه هوا تا صفر درجه بالا می‌آید.

بهترین زمان سفر به مسکو

بهترین زمان برای سفر به مسکو با درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی آن ‌جا، اوایل ماه ژوئن یا به بیان دیگر اواخر بهار است. در این زمان، مسکو بهترین آب و هوا را برای بازدید از جاذبه‌ها برای گردشگران در اختیار می‌گذارد.

هنگامی که هوا زیاد گرم نشده است، از اوایل ماه مه تا اواسط ماه جولای، می‌توانید برای مسافرتی به یادماندنی به مسکو برنامه خود را بچینید. اگر تمایل دارید تا از زمستان‌های دیدنی و معروف روسیه دیدن کنید، روزهای آخر سال نو بهترین زمان برای این بازدید است.

کریسمس در مسکو

هزینه سفر به مسکو

همان‌طور که می‌دانید مسکو از جمله گران‌ترین شهرهای معروف جهان است و آسان بگرد هم قصد دارید تا شما را قانع کند تا میتوان ارزان‌تر به هرجای دنیا سفر کرد. در ادامه مقاله راهنمای سفر به مسکو خواهیم گفت که شما این امکان را دارید تا با کم کردن هزینه‌های سفرتان از بودن در این شهر دیدنی لذت ببرید.

هزینه سفر ارزان به مسکو

چنانچه شما نیز آسان می‌گردید و توجه خاصی به بودجه ندارید و تنها هدفتان سفر کردن و دیدن اماکن جدید است، ‌می‌توانید با توجه به هزینه‌های زیر به مسکو سفر کنید.

اقامت در هاستل (هرشب) غذا در کافه‌تریا بلیط تک سفره مترو تور پیاده‌روی، دیدن پارک‌ها و کلیساها
۶۰۰ روبل <400 روبل ۵۵ روبل رایگان

هزینه سفر میان‌رده به مسکو

هتل یا هاستل دو تخته (هرشب) غذا وعده ناهار غذای شام ورودی موزه
۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ روبل ۴۰۰ تا ۶۰۰ روبل ۹۰۰ روبل ۳۰۰ تا ۷۰۰ روبل

هزینه سفر لوکس به مسکو

هتل دو تخته (هرشب) غذای کامل تورهای همراه با راهنما استفاده از تاکسی
۸۰۰۰ روبل ۱۰۰۰ روبل >1500 روبل >500 روبل

ترانسفر فرودگاهی

مسکو دارای سه فرودگاه بین المللی است که هرکدام از آن‌ها در جاهای مختلف و در خارج از شهرند. دارا بودن خدمات ریلی پر سرعت فرودگاهی، از جمله نقاط اشتراک این سه فرودگاه است. به‌طوری که با ۴۲۰ روبل شما می‌توانید خود را به وسایل حمل و نقل و مرکز شهر برسانید. با استفاده از این ایستگاه‌ها، دسترسی راحت از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به تمام نقاط شهر برایتان ممکن می‌شود.

گزینه‌ دیگری که دارید، اتوبوس‌های توریستی است با اندازه کوچک که طبق برنامه از پیش تعیین شده از فرودگاه‌ها حرکت می‌کنند و با کرایه‌های به‌صرفه و مناسب برای مسافران، آن‌ها را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو می‌رسانند.

محل اقامت

هزینه اقامت در مسکو از جمله مهمترین هزینه‌های است که شما در سرزمین تزارها با آن مواجه هستید. برای کاهش دادن هزینه‌های سفرتان، هاستل بهترین گزینه برای شماست (البته اگر عاشق سفر کردن هستید). به عنوان مثال، GoodMood Hostel از جمله بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین هاستل‌های مسکو است که هیجان در آن موج میزند و می‌تواند بهترین مکان اقامتی ارزان قیمت در این شهر تاریخی باشد.

هاستل در مسکو

هتل ارزان در مسکو

اکثر هاستل‌های موجود در مسکو دارای اقامتگاه‌های متنوعی با قیمت‌های مشابه و امکانات متفاوتی هستند. از جمله دیگر هاستل‌های مناسبی که در این شهر قرار دارد می‌توان به Netizen اشاره کرد. مسکو هتل‌های ارزان قیمت هم دارد که برای ماندن در آن‌ جا می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید. مثلا هتل‌های Izmailovo Beta, Andron Hotel on Ilyicha Square, Basilica Hotel Kitai Gorod, Matreshka از جمله هتل‌های ارزان قیمت این شهر هستند.

حمل و نقل عمومی

مسکو شهر بزرگ روسیه است که سردترین زمستان‌ها را دارد؛ درنتیجه، هرچند راه رفتن و قدم زدن یک روش ارزان و برای برخی افراد جذاب برای رفت و آمد است، اما گاهی لازم است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید (دقیقا زمانی که سرما در حال ترکاندن استخوان‌های شما است). با این همه، درنظر داشتته باشید که مسکو دارای بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی دنیا است؛ مثل متروی آن شهر که هرچه از زیبایی آن بگیم کم گفته‌ایم. این شانس برای مسافران مترو وجود دارد تا بلیط‌های تک سفره و دو سفره را با مناسب‌ترین قیمت بخرند.

مترو مسکو

بازدید از جاذبه‌های گردشگری

تورهای پیاده‌روی رایگان در مسکو برگزار می‌شود، به طوری که شما می‌توانید با استفاده از آن تور به گشت و گذار در منطقه‌های تاریخی شهر و آشنایی با آن‌ها بپردازید. این تورها به طور روزانه در یک ساعت مشخص، یعنی ساعت ۱۰:۴۵ از میدان Slavyanskaya که نزدیک ایستگاه متروی Kitai-Gorod است شروع می‌شوند. مدت زمان این تورها ۲:۳۰ است که در این زمان می‌توان از چندین جاذبه گردشگری مانند: کلیسای سنت باسیل، کرملین و تئاتر بولشوی دیدن کرد.

یکی دیگر از روش‌های ارزان برای رفت و آمد در شهر مسکو که قیمت مناسبی هم دارد، اتوبوس‌های توریستی مسکو است.

تور مسکو روسیه

گردشگری در جاذبه‌های فرهنگی

کسانی که به مسکو سفر می‌کنند معمولا علاقه دارند از موزه‌ها و گالری‌های جذاب و دیدنی آن‌ جا بازدید کنند. همان‌طور که می‌دانید مسکو موزه‌ها و گالری‌های متنوع و جذابی دارد آنچنان که اگر قصد دارید از آن‌ها لذت ببرید و سفری خوش در خاطراتتان ثبت کنید باید برای هرکدام از آن‌ها به تنهایی وقت بگذارید.

از بین تمام موزه‌ها و گالری‌های این شهر، بعضی از آن‌ها هستند که در زمان مشخصی از هر ماه، یعنی سومین پنجشنبه، هزینه ورودی ندارند؛ مثل موزه‌ دیدنی فضاپیمایی.

موزه هوا و فضا مسکو

غذا و رستوران

به نظرم غذا خوردن در هر سفری یک نوع تفریح به حساب میآید. غذا خوردن در این شهر در عین تفریح بودن یک امر بسیار گران نیز می‌تواند باشد، چراکه مسکو دارای رستوران‌های فوق العاده معروفی است. البته توجه کنید این به آن معنا نیست که شما هرگز نمی‌توانید غذا و رستوران ارزان در آن‌جا پیدا کنید.

یکی از رستوران‌های جالبی که در مسکو وجود دارد و در مقاله راهنمای سفر به مسکو راه پیدا کرده، رستوران‌های زنجیره‌ای Grabli است که در آن همیشه پیشنهادهای جذاب برای هر بودجه وجود دارد. برای یافتن رستوران‌های ارزان و خوب، باید از شهروندان مسکو سوال کنید که در کجا غذا می‌خورند. درضمن برای پیدا کردن رستوران ارزان بهتر است از مکان‌های توریستی فاصله بگیرید.

خورد و خوراک در مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو

بالاخره رسیدیم به اصلی‌ترین بخش مقاله راهنمای سفر به مسکو. قلب روسیه، وقایع تاریخی زیاد و گوناگونی را شاهد بوده است. همین تاریخ‌های موجود در مسکو بوده که مسبب تمامی جاذبه‌های گردشگری آن شهر، یعنی آثار معماری و موزه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی قابل توجه شده است.

تمامی کلیساهای موجود در مسکو، میدان‌ها قدیمی، بناهای تاریخی و قصرها، گالری‌های هنری، موزه‌ها و ایستگاه‌های مترو نمونه‌های اندک جاذبه‌های گردشگری آن‌جا هستند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو را برایتان در این مطلب می‌آوریم تا با آن‌ها آشنا شوید و هنگام سفر به این شهر زیبا برای رفتن به آن‌ها برنامه بچینید.

میدان سرخ

میدان سرخ بیشتر از ۵۰۰ سال است که در مسکو ساکن شده و یکی از مکان‌هایی است که حوادث و رویدادهای تاریخی بسیاری در آن‌جا رخ داده است. ساختمان‌های عظیم و باشکوه اطراف این میدان یادآور حوادث تاریخی آن شهرند. علاوه بر این‌، به دستور ایوان مخوف، کلیسای جامع سنت باسیل در این مکان ساخته و بعدها آرامگاه لنین به میدان سرخ اضافه شد.

میدان سرخ مسکو

دولت مسکو این میدان را به همان شکل تاریخی خود مرمت کرده است و با دقت و نظارت تمام از آن نگهداری می‌کند. یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و پر رفت و آمد این میدان، کاخ کرملین است. یکی از نکات جالب درباره این مکان این است که خیابان‌های زیادی از مسکو که اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها هستند، به این میدان منتهی می‌شود. میدان سرخ، غیر از اینکه جزو مکان‌های گردشگری مهم در شهر مسکو است، محل برگزاری کنسرت خواننده‌های مشهور نیز هست. این میدان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ کرملین

کلیسای جامع سنت باسیل

از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این کلیسای دیدنی و زیبا می‌توان به برج‌هایی با آجرهای قرمز گنبدهای پیازی شکل و پیچیده با نمای رنگارنگ اشاره کرد. این کلیسا نیز یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری مسکو است به طوری که گردشگران بسیاری مسکو را با این کلیسا و ظاهر رنگارنگش می‌شناسند.

همانطور در بالا نیز به آن اشاره شد این کلیسا به دستور ایوان مخوف بنا شده است. ساختار کلیسا به گونه‌ای است که از ابتدا هشت کلیسای کوچک داشته و بعدها دو کلیسای دیگر به آن اضافه شد. کلیسای سنت باسیل تا سال ۱۶۰۰ بلندترین بنای مسکو بود.

از سال ۱۹۹۰ سنت باسل، میدان سرخ و کرملین به عنوان میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شده‌اند. آمده است که ایوان مخوف به قدری از معماری این کلیسا متاثر شده بود که دستور داده بود چشم‌های معمار آن، یعنی پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا او نتواند تا ابد بنایی به آن قشنگی طراحی کند.

کلیسای سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع دورمیشن

این کلیسا در سال ۱۳۲۶ پایه‌ریزی شد و در سال ۱۴۷۰ معمار ایتالیایی به نام Aristotle Fioravanti به سبک رنسانس آن را باز طراحی کرد. این کلیسا قرن‌ها مکان برگزاری مهم‌ترین مراسم‌های مذهبی و رسمی روسیه بوده است؛ مثل تاج گذاری ایوان مخوف در سال ۱۵۴۷ و یا خاکسپاری کشته‌ها و پیروان کلیسای ارتدکس.

حتی پس از اینکه در سال ۱۷۱۳ پایتخت روسیه به سن پترزبورگ انتقال یافت، کلیسا اهمیت خود را از دست نداد. در سال ۱۹۰۰ مراسم‌های مذهبی دوباره در کلیسا برگزار شد اما در سال ۱۹۱۸ کمونیست‌ها آن را بستند. این کلیسا به دلیل داشتن ستون‌های سفید، گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبا و دیدنی، به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو تبدیل شده است. اگر شخصی به تاریخ معماری علاقه داشته باشد در سفر به مسکو نباید بازدید از این کلیسا را تحت هیچ شرایط از دست بدهد.

کلیسای جامع دورمیشن

موزه‌ هنرهای پوشکین

این موزه دولتی در سال ۱۹۱۲ به طور رسمی بازگشایی شده است و در آن جمعی ارزشمند از ۵۰۰ هزار اثر هنری، از همان زمان بازگشایی تا به حال گردآوری شده است. این مجموعه اول حکم مجموعه آموزشی را داشت، به مرور زمان گسترش پیدا کرد و به یک موزه ارزشمند جهانی تبدیل شد. یکی از گالری‌های هنر این موزه، گالری هنر اروپایی و آمریکایی قرن ۱۹ و ۲۰ نام دارد که آثار ارزشمند امپرسیونیست، پست امپرسیونیست و مدرنیست را شامل می‌شود.

در ابتدای تاسیس و بازگشایی، به افتخار تزار روسیه، الکساندر سوم، نام این موزه الکساندر سوم بود، اما با انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷ و سقوط دودمان رومانوف نام این موزه به نام موزه هنر غربی تغییر کرد و در آخر دولت روسیه در سال ۱۹۳۷ نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی‌اش یعنی The Pushkin State Museum of Fine Arts تغییر داد.

این موزه با ارزش‌ترین آثار هنری از نقاش‌هایی مانند ساندرو بوتیچی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن، پیر آگوست رنوآر، تئودور روسو، آنری دو تولوز- لوترک، آندره دورن، کامی پیسارو، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو را در خود جای داده است.

موزه‌ هنرهای پوشکین

تالار نمایش بولشوی

در ادامه مقاله راهنمای سفر به مسکو به یکی از جاذبه‌های منحصربفرد آن میرسیم. تالار نمایش بولشوی، سالنی بزرگ، زیبا و مجلل و مخصوص سالن‌های موسیقی و نمایش تالار مسکو است و از افتخارات فرهنگ و هنر کشور روسیه به شمار میرود. این تالار مشهور جهان خاص هنرهای باله و اپرا است.

باله بولشوی از معتبرترین سازمان‌های ملی باله‌ جهان است که بخشی از بزرگ‌ترین آثار باله‌ کلاسیک و نوکلاسیک در این مکان به وجود آمده است. آن چیزی که باعث محبوبیت این تالار باشکوه شده است، نمایش‌های باله و اپرا است که بخش وسیعی از آثار روسی و خارجی به واسطه آن اجرا شده است.

بهتر است بدانید، در سال ۱۸۷۷ باله‌ دریاچه قو، اثر چایکوفسکی برای اولین بار در این تالار اجرا شده بود. بنای باشکوه این تالار، از معماری کلاسیک روسیه خبر می‌دهد و حدود ۲۳۵ سال است که موسیقی‌های فاخر و رقص کم نظیر باله را در خود زنده نگه داشته است. طراحی سالن تماشاگران، که به شکل یک سازه بزرگ موزیکال و زیبا است کار دست معمار معروف، آلبرت کاووس است.

تالار نمایش بولشوی

نگارخانه ترتیاکوف

زمانی که در سال ۱۸۵۶ پاول ترتیاکوف مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت، این گالری شکل گرفت. اکنون این گالری دارای بزرگترین گنجینه با ارزش هنرهای جهان است به طوری که بیشتر از۱۳۰ هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می‌شود.

کسانی که به بازدید این گالری می‌روند، برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از ۵۲ تالار موزه که هرکدام به دوره زمانی خاصی مربوط می‌شود، عبور کنند. تابلوهای موجود در این گالری نه تنها از دید هنری بلکه از دید اجتماعی هم قابل توجه است. جالب است بدانید که از روی تابلوهای آن‌جا می‌توان به آداب و رسوم زندگی مردم روسیه پی برد.

این نگارخانه زیبا، ابتدا با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته بود. آثار هنری که به اوایل قرن بیستم به بعد مربوط می‌شود در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف، که در حوالی همین گالری است، نگهداری می‌شود.

نگارخانه ترتیاکوف

ایستگاه‌های مترو

در ابتدای همین مقاله راهنمای سفر به مسکو گفتیم که یکی از زیباترین جاذبه‌های مسکو مترو است! شاید شما هم آوازه زیبایی‌های ایستگاه‌های متروی مسکو را شنیده باشید. این ایستگاه‌ها به قدری زیبا هستند که به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده‌اند. امروز ایستگاه‌های متروی مسکو شبیه به موزه‌ای است که هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می‌کند.

ایستگاه‌های متروی مسکو طوری ساخته شدند که شکوه و جلال شوروی را به رخ جهانیان بکشد. در ابتدا از وسایل ساده‌ای برای ساخت تونل‌های مترو استفاده می‌شد و هزاران کارگر دست به‌کار شدند تا برنامه دولت برای تبدیل مسکو به پایتختت کمونیسم جهان عملی شود.

این ایستگاه‌ها با مجسمه‌های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه‌های رنگی تزئین شده است. بسیاری از آن‌ها تزئینات و ستون‌های و چلچراغ‌های مجللی دارند؛ اینقدر مجلل که بیشتر شبیه قصر هستند تا ایستگاه قطار! شاید برایتان عجیب باشد ولی متروی مسکو روزانه ۹ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و ۲۰۶ ایستگاه و ۱۴ خط مترو دارد.

مترو مسکو

صومعه نوودویچی

این صومعه در سال ۱۵۲۵ ساخته شده و در سال ۲۰۰۴ نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در سال ۱۸۱۲ سربازان ناپلئون بناپارت این صومعه را تسخیر کردند و بعدها در دوران کمونیسم به زندان زنان تبدیل شد. برخلاف سایر صومعه‌ها، این صومعه از قرن هفدهم تا به حال دست نخورده باقی مانده است. در نزدیکی این صومعه گورستان مشهوری به نام نوودویچی وجود دارد که آرامگاه افراد مشهوری چون نیکولای گوگول و آنتوان چخوف است.

صومعه نوودویچی

اقامتگاه کولومنسکو

اقامتگاه تابستانی مورد علاقه ایوان مخوف و سزار میخائیل در نزدیکی رودخانه واقع شده است. سزار الکسیس بعدها تصمیم گرفت یک کرملین روستایی در این منطقه برای خود بسازد. این بنای چوبی مجلل در سال ۱۶۶۷ ساخته شد، اما پس از مرگ او، کاترین کبیر آن را ویران کرد. امروزه درهای این مکان برای جشن‌ها و جشنواره‌‌های مختلف مردم روسیه باز است.

اقامتگاه کولومنسکو

کرملین مسکو

کرملین مجموعه‌ای تاریخی در قلب مسکو است که به رود مسکوا مشرف است. این مجموعه از کرملین‌های شناخته شده (دژهای روسی) است که ۵ کاخ و ۴ کلیسا دارد. از بناهای مهم و تاریخی این مجموعه کاخ کرملین است و در حال حاضر به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه استفاده می‌شود.

کاخ کرملین مسکو

پارک گورکی

پارک گورکی در مرکز مسکو واقع شده و نام آن برگرفته از نام ماکسیم گورکی است. این پارک نزدیک به رود مسکوا است و نزدیک به ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. این پارک در سال ۱۹۲۸ بنا شده است.

پارک گورکی

باغ الکساندر

این پارک از اولین پارک‌های عمومی مسکو است و در کنار دیواره‌های غربی کرملین به طول ۸۶۵ متر واقع شده است. این پارک سه بخش یا باغ دارد که در هر کدام از آن‌ها بناهای تاریخی و یادبودهای متعددی وحود دارد که هرکدام بیانگر گوشه‌ای از تاریخ شهر است. این پارک در سال ۱۸۲۳ بنا شد و درهای آن در تمام طول سال برای مردم باز است.

باغ الکساندر

کلیسای جامع مسیح منجی

این کلیسای ارتدکس روسی در کرانه‌های شمالی رود موسکوا قرار دارد و با ۱۰۳ متر ارتفاع بلندترین کلیسای ارتدکس در دنیا است. این دومین کلیسایی که در این منطقه ساخته است. کلیسای اول به دستور ژورف استالین ویران شد و پس از آن قرار شد کاخی مجلل در این مکان بسازند تا محل مجلس قانوگذاری روسیه شود. در سال ۱۹۳۷ ساخت این کلیسا آغاز شود، اما به دلیل حمله نازی‌ها در سال ۱۹۴۱، ساخت آن متوقف شد و هیچگاه به سرانجام نرسید. پس از تجزیه شوروی، کلیسای فعلی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ساخته شد.

کلیسای جامع مسیح منجی

کاخ بزرگ کرملین

ساخت این کاخ از سال ۱۸۳۵ آغاز شد و در سال ۱۹۴۹ به اتمام رسید. معمار این بنای باشکوه Konstantin Thon بود که علاوه‌بر این بنا، زرادخانه کرملین و کلیسای مسیح منجی را هم طراحی کرده است.

این کاخ در گذشته اقامتگاه تزارهای روسیه بود و برای ساختش کاخ باروک را ویران کردند. این کاخ ۹ کلیسا متعلق به قرن‌های چهاردهم تا هفدهم و بیش از هفت هزار اتاق دارد. کاخ کرملین به ظاهر سه طبقه است، اما در اصل دو طبقه دارد. ساختمان غربی مخصوص ملاقات‌های دولتی و اتاق‌های خصوصی خانواده امپراطور بوده است.

کاخ کرملین پنج تالار پذیرایی دارد که به نام امپراتورهای پیشین روسیه نام‌گذاری شده است. تالار Georgievsky مخصوص ملاقات‌های دولتی و سیاسی است، درحالی‌که در تالار Vladimirsky قراردادها و پیمان‌نامه‌های مختلف امضا می‌شوند.

راهنمای سفر به مسکو روسیه

کلیسای جامع عید تبشیر

این کلیسا یکی دیگر از کلیساهای ارتدکس روسی است که در جنوب غربی میدان کلیسای کرملین قرار دارد. این میدان ساختمان‌های اصلی مجموعه کرملین را به هم متصل می‌کند.

کلیسای جامع عید تبشیر

موزه‌ هنرهای مدرن مسکو

در این موزه که در سال ۱۹۹۹ افتتاح شد، که آثار مدرن در آن نگه‌داری می‌شود و نزدیکی مرکز مسکو قرار دارد. رئیس آکادمی هنر روسیه ایده ساخت این بنا را داد. سبک این بنا نئوکلاسیک و شبیه به ساختمان‌های قرن هجدهم روسیه است و Matvei Kazakov معمار مشهور آن را طراحی کرده است.

در این موزه آثار ارزشمند زیادی نگه‌داری می‌شود و امروزه نیز از آن به عنوان یک مرکز آموزشی نیز استفاده می‌شود.

موزه‌ هنرهای مدرن مسکو

باغ وحش مسکو

در ادامه راهنمای سفر به مسکو به یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های مسکو میرسیم. جالب است بدانید که یک دانشمند بیولوژیست این باغ وحش ۱۸ هکتاری را بنا کرد. این باغ وحش در سال ۱۹۱۹ ملی شد و به مالکیت مسکو درآمد. بنای اصلی چوبی بود و در سال ۱۹۹۰ بازسازی شد و به مرور قسمت‌های مختلفی به آن اضافه شد.

باغ وحش مسکو

رژیم غذایی

آشپزی در روسیه یک سنت است و سبک‌های متفاوت آشپزی در مناطق مختلف روسیه است. به بیان دیگر آشپزی در این کشور پر تنوع است و علت این تنوع، گستردگی و وسعت جغرافیایی و تنوع فرهنگی این کشور است. آشپزی شمال اروپا، خاورمیانه و اروپای مرکزی تاثیر زیادی بر آشپزی روسیه گذاشته است.

تجارت روسیه با سایر مناطق سبب شده تا مواد غذایی جدید و سبک‌های آشپزی به آن کشور راه پیدا کند. درنتیحه، آشپزی در روسیه، امروزه یک آشپزی غنی است و تقریبا با ذائقه ایرانی‌ها سازگار است. در ادامه راهنمای سفر به مسکو چند غذای روسی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در سفر به روسیه آن‌ها را تست کنید، البته درنظر داشته باشید که امکان دارد بسیاری از غذاها ریشه روسی نداشته باشد ولی امروزه در مسکو طرفداران زیادی دارد.

به هرحال اگر شما قصد دارید به این شهر سفر کنید و میل دارید از غذاهای محلی آن‌جا بخورید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که درباره غذاها و مواد اولیه آن‌ها اطلاعاتی کسب کنید تا به راحتی غذای متناسب با ذائقه و علاقه‌تان را بیابید.

از اصلی‌ترین مواد اولیه غذاها در آشپزی روسیه می‌توان به نان و غلات، خامه ترش، سیب زمینی و انواع گوشت و ماهی اشاره کرد. در پخت بعضی از غذاهایشان ماهی‌های دودی و انوع خاویار نیز مصرف می‌شود.

رستوران‌های مسکو معمولا ارزان نیستند، اما برای یافتن رستوران خوب و ارزان، بهتر است به مناطقی که توریستی نیستند یا کمتر توریستی هستند بروید. برای خوردن غذاهای کلاسیک روسی، غذاهای خیابانی بهترین گزینه است. پیشنهاد ما این است که در سفر به مسکو این غذاها را امتحان کنید:

سوپ ترش

باید نام این غذا را شنیده باشید و شاید حتی آن را در استان‌های شمالی ایران نیز امتحان کرده باشید. سوپی خوشمزه که در روزهای سرد زمستان بسیار می‌چسبد. علت این که این سوپ قرمز رنگ است این است که این سوپ از کلم و چغندر درست می‌شود. شاید بعضی‌ها در آن گوشت هم بریزند. از دیگر مواد تشکیل دهنده آن همچنین می‌توان به سیب زمینی، سبزیجات و خامه ترش روسی اشاره کرد.

سوپ ترش را معمولا با نان سیر یا نان چاودار سرو می‌کنند و بعضی اوقات روی آن پنیر آب شده می‌ریزند. این سوپ به عنوان پیش غذا سرو می‌شود، اما آنقدر قوی و سنگین است که می‌توان به عنوان وعده غذایی کامل آن را سرو کرد. اگر به مسکو سفر کردید این سوپ را از دست ندهید.

سوپ ترش روسی

بلینی، پنکیک روسی

بلینی همان کرپ فرانسوی است که به روش روسی تهیه می‌شود و جزو مهم‌ترین غذاهای مصرفی شهرواندان روسی است. مردم آنجا معمولا این کرپ را با تاپینگ شیرین سرو می‌کنند و یا ممکن است برای کامل کردن، از مواد مختلفی مثل سالمون دودی، قارچ خامه‌ای، خامه ترش، مربا و… استفاده شود. لوکس‌ترین تاپینگی که با کرپ سرو می‌کنند خاویار است.

نوع دیگری از پنکیک در آن‌جا وجود دارد که Syiniki نام دارد و از آن به عنوان صبحانه یا دسر استفاده می‌شود و برای بهتر شدن مزه آن بهتر است آن را با مربای خانگی، عسل یا خامه ترش نوش جان کنید.

پنکیک روسی

سالاد روسی

سالاد روسی طرفداران زیادی دارد و در تمام دنیا شناخته شده است. حتما در ایران این سالاد را خورده‌اید و حتی ممکن است جزو غذاهای اصلی منوی غذا خانوادگی شما باشد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر حتی خودتان در درست کردن سالاد روسی ماهر هستید، در مسکو حتما سالاد روسی اصیل را با خوشمزه‌ترین مایونز ممکن امتحان کنید.

یکی از دلایلی که این سالاد را خوشمزه می‌کند این است که برای درست کردن این غذا از باکیفیت‌ترین مواد غذایی استفاده می‌شود.

نام دیگر این سالاد در مسکو سالاد الیویه است که علت نام آن این است که مبدع این سالاد، سرآشپزی به نام لوسین الیویه بود که در اواسط دهه ۱۸۰۰ با ساده‌ترین مواد غذایی سالاد را تهیه کرد و به مرور زمان مردم دنیا هرکدام مطابق ذائقه و سلیقه خود، ماده‌ای به آن اضافه کردند و دستور تخصصی خود را برای تهیه این سالاد دارند.

سالاد روسی

سالمون دودی یا شاه ماهی نمکی

در روسیه انواع ماهی‌های رودخانه یا آب شور به اشکال مختلف مثلا دودی، نمکی یا مارینه شده به وفور در تهیه غذاهای مختلف استفاده می‌شود. در مراحل آماده سازی، آن‌ها تمام دقت خود را به کار می‌گیرند تا طعم غذا خوشمزه شود. در منوی رستوران‌ها، ماهی‌های دودی یا مارینه شده به عنوان یک وعده غذایی کامل یا همراه با پنکیک دیده می‌شود.

شاه ماهی نمکی معمولا در نوعی سالاد مخصوص به نام Shuba مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی ماهی با لایه‌هایی از سبزیجات آب پز، چغندر، پیاز و مایونز پوشانده می‌شود. معمولا در منوی رستوران‌های روسیه، غذاهای متنوعی با انواع ماهی‌ها به چشم می‌خورد.

اگر به غذاهای دریایی علاقه‌مندید، در سفر به مسکو این نوع غذاهایی را که با انواع و اقسام ماهی‌ها همراه است و کیفیت بسیاری دارد، از دست ندهید.

سالمون دودی روسی

شیشلیک

بعید میدانم که چنین غذایی را تا کنون امتحان نکرده باشید. اگر ماهی نیمه پخته دوست ندارید، حتما از شیشلیک خوشتان می‌آید. شیشلیک غذای لذیذی است که در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران وجود دارد و در هر کشوری با نام اختصاصی و مختلفی شناخته می‌شود. برای تهیه این غذا، گوشت را که معمولا گوشت بره است، به سیخ می‌کشند و بر روی آتش می‌پزند.

شیشلیک غذای واقعا لذیذی است که به راحتی نمی‌توان از آن عبور کرد. معمولا هنگام سیخ کردن کباب، در بین تکه‌های گوشت از سبزیجاتی مانند گوجه و فلفل یا تکه‌های چربی و در روسیه از گوشت ماهی استفاده می‌کنند.

در روسیه همچنین گاهی این کباب را با سالمون، گوشت گاو و یا حتی مرغ هم می‌پزند و با نان و ترشی و سس گوجه پرادویه میل می‌کنند. اگر در سفرتان به بازارچه محلی Izmailovsky رفتید، در آنجا می‌توانید از غرفه‌های داخل خیابان، شیشلیک تازه را تهیه و نوش جان کنید.

پلمنی یا دامپلینگ روسی

سبزیجات معطر و محلی که به دامپلینگ اضافه می‌کنند، این غذا را از دیگر غذاهای روسی جدا می‌کند. با گوشت‌هایی مثل گوشت بره یا گاو، دامپلینگ را پر می‌کنند به این صورت که مخلوط گوشت و سبزیجات و بعضی اوقات سالمون و قارچ خامه‌ای را در خمیرهای نازک می‌پیچانند. وقتی در رستوران این غذا را سفارش می‌دهید از شما می‌پرسند میل دارید غذا را پخته نوش جان کنید یا آبپز.

دامپلینگ روسی

مینی پای یا پیراشکی

مواد غذایی مینی پای همان مواد دامپلینگ است با این تفاوت که معمولا در ماهیتابه سرخ می‌شود یا آن را در فر می‌پزند. به جز پیراشکی‌های پر شده با گوشت‌های معمولی یا ماهی سالمون، امکان دارد پیراشکی‌هایی هم ببینید که با موادی چون کلم، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر و یا مواد شیرین پر شده باشد. پیراشکی در مسکو به عنوان پیش غذا مصرف می‌شود، اما شما می‌توانید آن را در نانوایی‌ها و غرفه‌های موجود در خیابان‌ها هم خریداری کنید و به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو کنید.

پیراشکی روسی

مدوویک، کیک عسلی

ظاهر کیک عسلی بسیار خوشمزه و هوس‌انگیز است. برای درست کردن لایه‌های این کیک از ۵ تا ۱۵ لایه نازک کیک استفاده می‌شود و برای پر کردن لایه‌ها از شربت و انواع مغزها استفاده می‌کنند که البته پیشنهاد ما به شما این است که بین لایه‌ها را خامه شیرین بریزید تا خوشمزه‌تر از همیشه بشود. سپس صبر می‌کنند کیک چند ساعتی بماند، تا شربت تماما به خورد کیک برود. در نتیجه کیک لطیف و سبک و درضمن بسیار شیرین آماده می‌شود که طرفداران شیرینی، واقعا می‌توانند از خوردن آن لذت ببرند.

کیک عسلی روسی

استروگانوف

در ادامه راهنمای سفر به مسکو به یکی از لذیذترین غذاها با ریشه روسی میرسیم. استروگانوف یکی دیگر از غذاهای روسیه است که تقریبا به یک غذای بین المللی تبدیل شده و ممکن است آن را در سفره‌ شام شهرها و کشورهای زیادی ببینید. شما می‌توانید این غذا را در ابتدا سرو کنید تا طعم و لذت دیگری را تجربه کنید. استروگانوف‌های روسی با آنچه قبلا در جاهای دیگر خورده‌اید بسیار تفاوت دارد، چرا که استروگانوف‌های اصیل، دلچسب‌تر و خامه‌ای‌تر است.

کیفیت خوب قارچ‌های روسی و خامه ترش از موادی هستند که استروگانوف را متمایز از بقیه می‌کند. درضمن اگر غذا با گوشت شکار طبخ شود دلچسبی آن چند برابر می‌شود.

استروگانوف روسی

ژولین قارچ

طعم این غذا شبیه به استروگانوف است، با این تفاوت که ژولین قارچ را بدون گوشت درست می‌کنند. این غذا با قارچ خامه‌ای، قارچ خرد شده، خامه و خامه ترش تهیه می‌شود و در منوی رستوران‌های روسیه به عنوان پیش غذا پیشنهاد می‌شود. این غذا را برای ترد و طلایی شدن گریل می‌کنند و در بشقاب یا کراستی با جنس نان، نوش جان می‌کنند.

این غذا ظاهر خیره کننده‌ای ندارد و معمولا توجه گردشگران خارجی را جلب نمی‌کند، اما در واقع یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه‌ روسی است چرا که قارچ در روسیه، مهم‌ترین مواد غذایی به شمار می‌رود. این امکان برای شما وجود دارد که ترشی قارچ را در بازارچه‌ها و رستوران‌های روسی امتحان کنید.

ژولین قارچ روسی

نوشیدنی‌های روسی

نوشیدنی‌ها در روسیه بسیار متنوع است. معمولا به خاطر آب و هوای خنک و سردی که دارد، نوشیدنی‌های گرم تنوع بیشتری دارد. برای مثال، چای از آن دسته نوشیدنی‌های محبوب و رایج در آن منطقه است که با سماور آن را تهیه می‌کنند. جالب است بدانید که سماور هنوز هم می‌تواند در رستوران‌های سنتی مسکو پیدا شود.

رستوران‌های مسکو

از آن‌جا که مسکو شهری بزرگ و توریستی است، رستوران‌های فوق العاده زیادی در آنجا موجود است. اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم به بهترین رستوران‌های شهر بروید و با سرو باکیفیت‌ترین و لذیذترین غذاهای روسی، در محیطی به یادماندنی، شبی دلنشین را برای خود در خاطراتتان رقم بزنید. در ادامه مقاله راهنمای سفر به مسکو شما را با چند کافه و رستوران مشهور در مسکو آشنا می‌کنیم.

کافه پوشکین

کافه پوشکین را می‌توان جزو مهم‌ترین مقاصد گردشگران خارجی مسکو به حساب ‌آورد، طراحی این کافه به گونه‌ای است که حال و هوا و فضای خانه‌های قدیمی قرن نوزده مسکو را زنده ‌می‌کند. شهرت و پرطرفدار بودن این رستوران به این دلیل است که کیفیت و سرویس‌دهی در آن‌جا فوق العاده است.

اگر میل دارید همانند طبقه اشراف روسیه غذا بخورید، این مکان برایتان بهترین انتخاب است. به دلیل شهرت و محبوبیت این کافه، اگر قصد دارید به آنجا بروید فراموش نکنید که حتما از قبل میز را رزرو کنید.

گفتنی است که برای رزرو میز نیز می‌توانید به وبسایت این کافه به آدرس cafe-pushkin.ru مراجعه نمایید.

کافه پوشکین مسکو

کافه Buono

شرکت Ginza Project مالک تعدادی از بهترین رستوران‌های مسکو است و به گفته این شرکت، آن‌ها قصد دارند رستوران‌های جدیدی را در طبقه بیست و نهم هتل Radisson Royal افتتاح کنند. این خبری بود که به موجب آن قشر مرفه مسکو را خوشحال کرد. در اصل شهرت این شرکت، به‌خاطر رستوران‌های باکیفیتی است که دارد، مخصوصا رستوران Buono که چشم اندازی فوق العاده دارد.

فضای داخلی رستوران مجلل و غذاهای کلاسیک ایتالیایی که در آن‌جا آماده می‌شود، زیرنظر سرآشپز ویلیام لامبرتی است. لامبرتی سرآشپز مشهوری است که در این رستوران منویی فوق العاده دارد و شهرت و نام او در سراسر اروپا نیز بر سر زبان هاست. توجه داشته باشید که برای رفتن به این رستوران حتما باید از قبل میز رزرو کنید، مخصوصا میزهای کنار پنجره که از چشم انداز فوق العاده‌ای برخوردارند.

کافه Buono

کافه پیکولینو

این رستوران فضایی گرم و آرام و خانوادگی دارد و غذای سنتی ایتالیا در این فضا سرو می‌شود. طراحی فضای داخلی این رستوران به گونه‌ای است که یادآور یک خانه روستایی قدیمی است. اگر رستوران دنج با کیفیت غذای خوب را به رستوران مشهور ترجیح می‌دهید، این رستوران به شما پیشنهاد می‌شود.

کافه پیکولینو

رستوران CDL

این رستوران مجلل، در بنایی قرن نوزدهمی قرار دارد و جزو بهترین رستوران‌های مسکو است. طراحی داخلی این رستوران، دوران شکوه فرهنگی روسیه را به یاد می‌اندازد. شاهکار طراحی رستوران، از پلکان گرفته تا تالار اصلی، از زیبایی خاصی برخوردار است و جزئیات آن را به دقت درنظر گرفته‌اند.

سرآشپز Alexander Popov که بهترین سرآشپز مسکو است، منویی از غذاهای اصیل روسی را که بهترین کیفیت و مواد اولیه ارگانیک را دارند، به مهمانان عرضه می‌کند. جالب توجه است که بدانید، به دلیل با کیفیت و مجلل بودن این مکان، رئیس جمهور سابق آمریکا یعنی رونالد ریگان و جرج بوش، این رستوران را برای سرو کردن غذا برگزیده بودند. این رستوران در مرکز شهر مسکو قرار دارد و برای غذا خوردن در آن نیز باید از قبل میز رزرو کنید.

رستوران CDL

گالری کافه

در سال‌های اخیر، این رستوران جزو محبوب‌ترین رستوران‌های مسکو انتخاب شده و بسیار قابل توجه همگان است. نمایشگاه‌های هنر معاصر، کنسرت‌ها و اجراهای فوق العاده نیز در این رستوران برگزار می‌شود. فضای داخلی رستوران مجلل و زیباست و بهترین غذاهای بین المللی توسط سرآشپز معروف رستوران به نام Sergey Markin به مهمانان عرضه می‌شود و به همین دلیل است که این رستوران توانسته به این سرعت محبوبیت و شهرت خود را به دست آورد.

آب‌های این رستوران به دلیل نورپردازی‌های زیبای که دارد، فضایی رمانتیک را در اختیار مهمانان قرار می‌دهد.

گالری کافه مسکو

کافه VARVARY

این رستوران ترکیبی از غذاهای سنتی و بین المللی را با تکنیک مدرن در اختیار شما قرار می‌دهد. طراحی فضای داخلی زیبای رستوران با رنگ‌های قرمز و مشکی و نقره‌ای، بر جذابیت آن‌جا افزوده است. این رستوران در سال ۲۰۱۱ جزو ۵۰ رستوران برتر دنیا بوده است.

کافه VARVARY

رستوران ۰۲ LOUNGE

این رستوران مجموعه‌ای از غذاهای ژاپنی را در اختیار افراد قرار می‌دهد، بنابراین اگر دوست دارید غذاهای ژاپنی را امتحان کنید، در سفر به مسکو این رستوران را از دست ندهید. در این رستوران جمعی از بهترین سرآشپزها به رهبری نیکولا کورتوا، انواع و اقسام سوشی‌های ژاپنی را به مهمانان عرضه می‌کند. این رستوران در طبقه دوازدهم هتل Ritz Carlton واقع شده است. اگر به این رستوران بروید می‌توانید از این مکان، چشم انداز زیبا و ۳۶۰ درجه از میدان سرخ و کرملین را ببینید.

رستوران 02 LOUNGE

امیدواریم تا با خواندن راهنمای سفر به مسکو بتوانید با آگاهی بیشتر و عمیق‌تر به روسیه و شهر مسکو سفر کنید و خاطراتی خوش را برای خودتان رقم بزنید.

سخن نهایی اینکه اگر روزی رهسپار مسکو شدید یا اینکه در گذشته شانس سفر به این شهر زیبا را داشتید دوست داریم تا تجربیات خود را از سفرتان در پایین همین مقاله با سایر سفردوستان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search