راهنمای سفر به مالزی

هزینه غذا در مالزی

مالزی کشوری است که از نظر فرهنگ و سنت‌ها با کشورهای همسایه تفاوت دارد. قراره در مقاله راهنمای سفر به مالزی شما را بیشتر با این کشور اسرارآمیز آشنا کنیم. مالزی جاذبه‌های گردشگری متنوع و مختلفی، از جنگل‌های انبوه کوالالامپور تا سواحل بکر جزایر پرهنتیان، دارد. هنگام مسافرت به مالزی می‌توانید به پارک‌های ملی گونونگ مولو و تامان نگارا بروید و از ارتفاعات سرسبز آن‌جا بالا روید و از نزدیک حیات وحش را دیدن کنید.

اگر قصد سفر به مالزی بدون تور را دارید، بد نیست با آسان بگرد راهنمای سفر به مالزی را مطالعه کنید.

راهنمای سفر به مالزی

همچنین می‌توانید به قبیله‌های محلی بروید و مزارع چای را در ارتفاعات کامرون ببینید. سفر به بورنئو را نیز به برنامه‌های خود اضافه کنید و به گشت و گذار در جنگل‌های آن‌جا بپردازید. یکی دیگر از تفریحات مالزی غواصی است. سایت سیپادان که یکی از بهترین سایت‌های غواصی دنیاست در مالزی مقرر است. بنابراین افرادی که به غواصی و گشت و گذار در دنیای زیر آب علاقه دارند، بهتر است این فرصت استثنایی و فوق العاده را از دست ندهند.

راهنمای سفر به مالزی

مالزی جاذبه‌های متنوعی را برای هر سبک سلیقه‌ای در اختیار گردشگران قرار می‌دهد تا از لذت بردن در سفر محروم نشوند. در آن‌جا آداب و رسوم مختلف، رژیم غذایی خاص، مراکز خرید مدرن و چشم اندازهای طبیعی زیبا و آسمان خراش‌های بلند برای گردشگران سفری خاطره ساز را مهیا می‌کنند.

در این سفرنامه به مالزی که در اختیارتان گذاشته‌ایم، شما را با کشور مالزی، جاذبه‌های آن، رژیم غذایی و دیگر اطلاعات ضروری درباره هزینه‌های سفر به این کشور، بیشتر آشنا می‌کنیم.

آب و هوا در مالزی

به دلیل قرار گرفتن مالزی در نزدیکی خط استوا، آب و هوای آن‌جا استوایی است، یعنی در تمام فصول سال گرم و مرطوب است و میانگین بارش در آن‌جا سالانه ۲۵۰ سانتی‌متر و میانگین دمای هوا ۲۷ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به مالزی

در ادامه راهنمای سفر به مالزی به شرایط آب و هوای آن خواهیم رسید. به ندرت تغییری در آب و هوای مالزی اتفاق می‌افتد و به این صورت است که معمولا دمای هوای روز حدودا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. در تمام طول سال بارش باران اغلب بعدازظهرها است و رطوبت نیز در تمام طول سال بالا است.

نکته مهمی که درمورد بهترین زمان سفر به کوالالامپور از نظر آب و هوایی باید درنظر گرفت، آغاز مانسون یا فصل بارندگی است. در این فصل بارانی، سواحل شرقی و انتهای غربی ساراواک بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بیشترین و شدیدترین بارندگی‌ها از اواخر نوامبر تا اواسط فوریه است.

بهترین زمان سفر به مالزی

در مناطق غربی شبه جزیره و در منطقه صباح، سپتامبر و اکتبر، مرطوب‌ترین ماه‌های سال به شمار می‌آیند. بارندگی‌ها در این فصل بسیار زیاد است. در نواحی کوهستانی مثل ارتفاعات کامرون و ارتفاعات پارک‌های ملی بارندگی بیشتر است بارش اغلب تا دو سه ساعت ادامه دارد و در زمان بارندگی اکثر فعالیت‌ها متوقف می‌شوند و در زمان اوج بارش فصل، قایق‌هایی که حرکت به سمت جزایر مختلف را دارند، حرکت خود را متوقف می‌کنند.

بین ماه مارس و اوایل اکتبر، بهترین زمان مسافرت به مناطق مالزی است. درواقع در این مدت میزان بارندگی و رطوبت بسیار کمتر از بقیه ماه‌هاست. البته آلودگی هوای ناشی از آتش سوزی در جنگل‌های اندونزی، هوا را مه‌آلود و برخی پروازها را ممکن است کنسل کند.

درست است که بعد از پایان فصل بارندگی، سفر به مالزی و تماشای چشم‌اندازهای سرسبز، آبشارهای زیبا و هوای مطبوع بی‌نظیر است، اما سفر در ماه‌های ژانویه و فوریه هم با وجود بارندگی‌هایشان، به دلایلی مناسب است. مثلا به دلیل برگزاری فستیوال‌های متعدد در این فصول. مثل سال نوی چینی یا جشن هندوی تایپوسام.

هزینه های سفر به مالزی

به یکی از اصلی‌ترین موارد در راهنمای سفر به مالزی رسیدیم یعنی پول خرج کردن. طبیعتا هرچقدر که شهر مقصدتان در مالزی بزرگ‌تر باشد، این هزینه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

اغلب هاستل‌ها صبحانه و وای فای رایگان دارند اما معمولا آشپزخانه ندارند تا خودتان آشپزی کنید. هزینه اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی ۲۵ تا ۵۰ رینگیت مالزی است که به پول ایران ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان می‌شود. هزینه اتاق خصوصی در هاستل، شبی ۷۵ رینگیت تا ۶۰ هزار تومان است.

اگر هم چادر با خودتان ببرید می‌توانید در کمپ، اما فقط پارک‌ها و مناطق عمومی، اقامت کنید.

هزینه های اقامت در مالزی

هتل‌هایی که ارزان‌اند و وای فای رایگان و سیستم تهویه مطبوع دارند، از شبی ۶۰ تا ۷۵ رینگیت شروع می‌شود و هتل‌های خوب و برند شبی ۱۶۰ تا ۲۰۰ رینگیت هزینه دارند.

سایت Airbnb نیز برای پیدا کردن یک مکان اقامتی مناسب است، ناگفته نمایند که شما می‌توانید تمامی هتل‌ها، هاستل‌ها و… را در بخش معرفی هتل سایت آسان بگرد نیز یافت کنید. با استفاده از این سایت می‌توانید اقامتگاه‌های اشتراکی از شبی ۵۰ رینگیت را کرایه کنید و یا یک خانه یا آپارتمان کامل را کرایه کنید که حدودا شبی ۲۵۰ رینگیت برای شما خرج برمی‌دارد.

هزینه غذا

اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید، برای خرید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته، حدودا ۹۰ تا ۱۵۰ رینگیت باید خرج کنید و اگر می‌خواهید هزینه غذا را کم کنید، بهتر است از مواد غذایی محلی استفاده کنید.

هزینه غذا در مالزی

یک وعده غذای خیابانی از کم‌تر از ۵ رینگیت شروع و به نسبت قیمت آن بالا می رود و به ۱۵ رینگیت نیز می‌رسد. قیمت غذا در رستوران‌های ارزان بین ۱۰ تا ۲۰ رینگیت است که البته این موضوع را در نظر داشته باشید که غذاهای غربی، معمولا گران‌تر هستند. به عنوان مثال انوع فست فود ۱۴ رینگیت(۱۱ هزار تومان) هزینه خواهند داشت. سرو غذا در رستوران میان‌رده نیز نفری حدودا ۱۵ رینگیت است.

هزینه حمل و نقل عمومی در مالزی

یکی از مهمترین مسائلی که در راهنمای سفر به مالزی باید در نظر داشته باشید این است که هزینه رفت و آمد با تاکسی بسیار گران قیمت است. بخاطر اینکه به ازای هر نفر کرایه پرداخت می‌شود و اگر تنها باشید باید هزینه چهار نفر را پرداخت کنید چون کسی نبوده تا با او هزینه تاکسی را تقسیم کنید. بسیاری از تاکسی‌ها در کوالالامپور از دستگاه تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند که در این شرایط شما باید حتما از قبل درمورد هزینه به توافق برسید.

هزینه حمل و نقل عمومی در مالزی

رفت و آمد با اتوبوس ساعتی ۵ تا ۱۵ رینگیت، هزینه اتوبوس از پنانگ تا کوالالامپور حدود ۵۰ رینگیت و پرواز ۱۰۰ رینگیت است. هزینه قطار از کوالالامپور تا بانکوک ۱۷۵ رینگیت و پرواز برای همین مسیر ۳۰۰ رینگیت می‌باشد.

هزینه تفریح در مالزی

حاذبه‌های گردشگری مالزی ارزان است و میانگین هزینه روزانه معمولا بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ رینگیت است. البته درنظر بگیرید که این میانگین در صورتی است که در هاستل اقامت کنید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و غذای محلی بخورید و اگر به اقامتگاه‌های بهتری بروید، تاکسی بگیرید، در رستوران غذا بخورید، به طبع باید هزینه بیشتری نیز پرداخت نمایید.

تورهای پیاده‌گردی تورهای غواصی تورهای رودگری ورودی پارک‌های ملی
۳۵ تا ۷۵ رینگیت ۲۴۵ تا ۳۰۰ رینگیت ۲۰۰ رینگیت ۲۰ رینگیت
۳۶ تا ۷۶ هزار تومان ۲۴۷ تا ۳۰۰ هزار تومان ۲۰۲ هزار تومان ۲۰ هزار تومان

صرفه‌جویی در سفر به مالزی

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های سفرتان را به میزان قابل توجهی پایین آورید.

  • تاکسی‌ها: همانطور که در بالا گفتیم، تاکسی‌های مالزی عموما از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند و شما باید قبل از سوار شدن درمورد هزینه با راننده به توافق برسید.
  • اقامت در کمپ: مجددا همانطور که گفته شد، امکان چادر زدن در کمپ برخی پارک‌های ملی مانند پارک ملی تامان نگارا وجود دارد و هزینه آن حدودا شبی ۵ رینگیت است، برای اینکه هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید، می‌توانید در کمپ اقامت کنید.
  • غذای خیابانی محلی: بهترین جا برای غذا خوردن، غرفه‌های غذای خیابانی است. این غذاهای خیابانی محلی هم خوشمزه و هم ارزان قیمت هستند. در حقیقت بهترین و ارزان‌ترین غذاهایی که در مالزی می‌توان خورد، غذای خیابانی است.
  • تورهای پیاده‌روی رایگان: بهترین راه برای گشت و گذار در کوالالامپور، استفاده از تورهای پیاده روی شرکت Airotour است. این تورها از جاذبه‌های دیدنی بازدید می‌کنند و چیزهای زیادی درباره تاریخ و فرهنگ مالزی یاد می‌گیرند.

جاذبه‌های گردشگری مالزی

به جذاب‌ترین بخش مقاله راهنمای سفر به مالزی رسیدیم، یعنی معرفی دیدن‌های آن. گردشگری در مالزی طرفداران زیادی دارد. در سال ۲۰۱۰ حدود دو میلیون گردشگر خارجی به مالزی سفر کردند و بیشتر آن‌ها از ساکنین کشورهای همسایه مالزی بودند. سفر به مالزی یعنی تجربه‌ی گردشگری‌های متنوع و خاص و جذاب. یکی از عواملی که سفر به مالزی را جذاب می‌کند ترکیب فرهنگ‌های مالایی، چینی و هندی در کنار زندگی مدرن و شهری، کوالالامپور است.

جزیره بورنئو جاذبه‌های زیادی از کشور مالزی را داراست. همچنین اورانگوتان‌ها، جنگل‌های وحشی، قبیله‌های دورافتاده محلی، شهرهای استعماری، ریزورت‌های لوکس، قله‌های گرانیتی و جزیره‌های زیبا در جذابیت مالزی نقش بسزایی دارن.

منطقه حفاظت شده طبیعی (Semenggoh)

شهرت این منطقه حفاظت شده به خاطر برنامه حمایت از اورانگوتان‌ها است. در این برنامه، به اورانگوتان‌هایی والدین خود را از دست داده‌اند، نجات یافته‌اند و یا رها شده اند، زندگی در طبیعت را آموزش می‌دهند. به همین دلیل در جنگل‌های اطراف این منطقه اورانگوتان‌های زیادی را می‌بینید که در محیط طبیعی درحال پرورش‌اند.

صبح و بعدازظهرها، هنگام غذا دادن به آن‌ها، بهترین زمان برای دیدن اورانگوتان‌ها است. در این منطقه همچنین انواع و اقسام پرنده‌های رنگارنگی وجود دارند که توجه تمام گردشگران را به خود جلب می‌کنند. برخی از این پرنده‌ها بومی مالزی هستند و در جای دیگر دنیا نمی‌توان شبیه آن را دید.

منطقه حفاظت شده طبیعی مالزی

پارک ملی گونونگ گادینگ (Gunung Gading)

بزرگ‌ترین گل جهان در این پارک می‌روید. قطر گل رافلزیا گاه به یک متر هم می‌رسد و وزن آن حدود ۷ کیلوگرم است ولی بوی آن بسیار نامطبوع است. این گیاه در تمام طول سال گل می‌دهد و گل‌های آن تنها تا چند روز زنده می‌مانند. از ماه نوامبر تا ژانویه، بهترین زمان برای دیدن این گل است. به دلیل وجود گل‌ها و گیاهان مختلف، برای کسانی که به گیاه‌شناسی علاقه دارند، رفتن به این پارک پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر گل‌های زیبای دیدنی، این پارک جاذبه‌های دیگری از جمله، جنگل‌های ایده آل برای پیاده گردی، کوه‌های بلند و سواحل زیبا دارد.

در سال ۱۹۸۳ بخاطر نیاز به وجود یک محیط حفاظت شده برای رافلزیا، این پارک به عنوان پارک ملی درنظر گرفته شد. در سال ۱۹۹۴ پارک افتتاح شد و امروزه این امکان را برای گردشگران زیادی فراهم کردند تا بتوانند از یکی از شگفت‌انگیزترین گیاهان این سیاره که در پارک وجود دارد دیدن نمایند. با برنامه‌ریزی سفر یک روزه از کوچینک، می‌توانید به این پارک بروید.

پارک ملی گونونگ گادینگ

پارک ملی باکو (Bako)

پارک ملی باکو برای کسانی که طرفدار تفریح در دل طبیعت هستند، بهترین مکان گردشگری است. اگرچه پارک بزرگی نیست اما جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. این پارک در ایالت ساراواک در بونئو قرار دارد. شاهد آبشارهای زیبا، حیات وحش، سواحل دیدنی، تفریحات دریایی و جنگل‌های بارانی در این پارک هستیم.

یک گونه عجیب از میمون‌های بسیار نادر در پارک هست که به سختی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و این جزو مهم‌ترین جاذبه‌های پارک به حساب می‌آید. این پارک دارای مسیرهای مختلفی است که این مسیرها در طبیعت پارک ساخته شده و سطح تفاوت ‌آن‌ها با توجه به آمادگی‌های بدنی مختلف، متفاوت است. مسیرها از کوتاه و ساده تا بلند و یک روزه متنوع است و مسافران می‌توانند با توجه به توانایی و شرایط خود یکی را انتخاب کنند.

پارک ملی باکو مالزی

تامان نگارا (Taman Negara)

در زبان مالایی، تامان نگارا به معنای پارک ملی است. این پارک ملی، یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی جهان است. مسیرهای جنگلی زیبا، انبوه درختان بزرگ و آبشارها از دیدنی‌های این پارک است که توجه گردشگران را به خود جذب می‌کند. بعضی از مسیرهای پارک که برای گشت و گذار در جنگل است، بدون راهنما نیز امکان پذیر است.

در این پارک، گونه‌های کمیاب درحال انقراضی مثل ببر، کرگدن، فیل آسیایی و پلنگ وجود دارد که البته تعداد آن‌ها کم است و پیدا کردن آن‌ها برای گردشگران تقریبا ممکن نیست. انواع پرندگان و حیوانات نیز در این منطقه پیدا می‌شود. در نهایت اگر به حیات وحش علاقمند هستید سری به این پارک بزنید.

تامان نگارا مالزی

منطقه بوکیت بینتانگ کوالالامپور (Bukit Bintang)

در ادامه راهنمای سفر به مالزی به یکی از جذاب‌ترین تفریحات یعنی خرید کردن میرسیم. گردشگران و مسافرانی که به خرید کردن علاقه دارند بی شک از بودن در این منطقه لذت می‌برند، چرا که این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق خرید در کوالالامپور است. گفتنی است که در این منطقه هرچه بخواهید می‌توانید پیدا کنید.

چندین مراکز خرید در این منطقه وجود دارد که یکی از آن‌ها Benaya Times Square است و که به عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید دنیا نیز شناخته میشود. مراکز خرید این منطقه همه مدرن و اختصاص یافته به وسایل الکترونیکی هستند. این منطقه علاوه بر مرکز خرید بودن، یک منطقه تفریحی نیز به شمار میرود و دارای امکانات تفریحی زیادی است که گردشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، این‌جا همچنین یک پارک موضوعی سرپوشیده هم دارد. بعد از گشتن در مراکز خرید و تجاری، می‌توان با رفتن به کافه‌های کنار خیابان خستگی خود را در کرد.

منطقه بوکیت بینتانگ مالزی

جزیره مانوکان (Manukan Island)

پارک ملی Tunku Abdul اولین پارک ملی دریایی مالزی است و جزیره مانوکان دومین جزیره بزرگ این پارک به حساب میآید. از بین ۵ جزیره‌ی موجود در پارک، این جزیره پیشرفته‌ترین امکانات گردشگری و تفریح را داراست و بهترین تفریحات آبی نیز در این‌جا وجود دارد.

جزیره در شرق ایالت صباح مقرر است و شهرت آن به دلیل سواحل زیبا و خیره کننده‌اش است. بهترین ساحل جزیره در انتهای شرقی آن قرار دارد. صخره‌های مرجانی با کمی فاصله از ساحل در جزیره وجود دارد که برای غواصی اسکوبا و لذت بردن از فضای زیر آب، شرایط را به وجود آورده است. با استفاده از فرابر از کوه کینیالو می‌توانید به جزیره بروید و از بودن در آن‌جا لذت ببرید.

جزیره مانوکان مالزی

جزیره ردانگ (Redang)

این جزیره برای طرفداران ساحل، بهترین مکان تفریحی است. غواصی و تفریحات ساحلی، مهم‌ترین جاذبه‌های این جزیره است. وجود سواحل شنی سفید رنگ و آب‌های کریستالی اقیانوس در این جزیره، مقصدی را برای غواصان به وجود آورده است. اگرچه این جزیره یکی از بزرگ‌ترین جزایر دور از شبه جزیره مالزی است اما آنقدر کوچک است که می‌توان با پیاده‌روی به اطراف آن و یا در مسیرهای جنگلی با ماشین از رانندگی در جاده‌های آن لذت برد.

جزیره ردانگ مالزی

جزیره سیپادان (Sipadan)

این جزیره در دریای Celebes قرار دارد و مخصوص علاقه‌مندان به غواصی است. تنها جزیره اقیانوسی مالزی، از یک مخروط آتشفشانی خاموش شده تشکیل شده است. همانطور که گفته شد این منطقه جزو بهترین مقاصد غواصی در تمام دنیا است و علت آن تنوع زندگی دریایی در آن منطقه است.

در این منطقه بیشتر از سه هزارگونه ماهی و صدها نوع مرجان وجود دارد و غواصانی که برای غواصی خود، این منطقه را انتخاب می‌کنند از تنوع ماهی‌ها و مرجان‌ها لذت می‌برند و شگفت‌زده می‌شوند. علاوه بر امکانات و محیط مناسب برای غواصی، سواحل شنی بسیار زیبای این جزیره، دیدنی است.

جزیره سیپادان در مالزی

جزایر پرهنتیان (Perhentian)

پرهنتیان در شمال شرقی مالزی واقع شده است و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری است. سفر به این جزیره، ازجمله کم هزینه‌ترین سفرهاست. اقامتگاه‌های ارزان، بهترین سایت‌های غواصی و زیباترین سواحل دنیا در این جزیره برای گردشگران سفری خاطره‌انگیز را می‌سازد. بزرگ‌ترین جزایر این منطقه، پرهنتیان بزرگ و پرهنتیان کوچک است که هر دو دارای سواحل شنی و درختان نخل است و منظره زیبا و دل‌نشینی را در کنار آب‌های فیروزه‌ای به وجود آورده‌اند.

جزایر پرهنتیان در مالزی

جزیره تیومن (Tioman)

تیومن در نزدیکی سواحل شبه جزیره مالزی قرار دارد. تیومن جزیره‌ای کوچک است و در دهه ۱۹۷۰ این جزیره به عنوان زیباترین جزیره دنیا، توسط مجله تایم معرفی شده است. پس از آن گردشگران زیادی از تمام جهان به شوق گشت و گذار در قسمتی از بهشت به این جزیره سفر می‌کنند.

این جزیره با صخره‌های مرجانی سفید پوشیده شده و بهشتی است برای علاقه‌مندان به غواصی اسکوبا. خود جزیره پوشش گیاهی انبوه و سرسبزی دارد که خارج از فصول بارندگی، تعداد گردشگران از تعداد اهالی جزیره بیشتر می‌شود.

جزیره تیومن در مالزی

لنکاوی (Langkawi)

لنکاوی با تمام زیبایی‌هایش یکی از مشهورترین و پیشرفته‌ترین مقصدهای گردشگری در مالزی است. مجمع‌الجزایری با ۹۹ جزیره کوچک وجود دارد که بزرگ‌ترین جزیره آن‌جا، جزیره لنکاوی است و حدود ۵۶ هزار نفر جمعیت دارد. جذابیت‌های طبیعت این جزیره، سواحل شنی سفید زیبا و پوشش گیاهی جنگلی با قله‌های بلند سر به فلک کشیده صخره ای است.

همین زیبایی‌هاست که لنکاوی را به یکی از بهترین مقصد‌های گردشگری مالزی تبدیل کرده است. بهترین رستوران‌ها و ریزورت‌های تفریحی لنکاوی و دل‌نشین‌ترین ساحل این منطقه در بخش غربی جزیره قرار دارد.

لنکاوی در مالزی

رودخانه کیناباتانگان (Kinabatangan River)

این رود در ایالت صباح در بورنئو قرار دارد. این رود از کوهستان تا دریای سولو به طول ۵۵۰ کیلومتر کشیده شده است. این رود دومین رود بزرگ مالزی است و به ‌خاطر جنگل‌های بارانی، تنوع حیات وحش و پوشش گیاهی، شهرت دارد. در نواحی این رود، کروکودیل‌ها، اورانگوتان‌ها و فیل‌های آسیایی به چشم می‌خورند و بیشتر از ۲۰۰ گونه متفاوتی از پرندگان در این ناحیه زندگی می‌کنند. درکل اگر بازدید از طبیعت و حیات وحش را دوست دارید، رفتن به این منطقه را جزو یکی از برنامه‌های سفرتان قرار دهید.

رودخانه کیناباتانگان در مالزی

کلیسای مسیح، ملاکا (Christ Church)

این کلیسا، ازجمله مهم‌ترین نمادهای شهر ملاکا است که در اواسط قرن هفدهم توسط هلندی‌ها به سبک معماری هلندی ساخته شده و جزو قدیمی‌ترین کلیساهای پروتستان مالزی به‌شمار می‌آید و همچنان هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مکان نه تنها به‌خاطر نمای رنگارنگ و زیبای بیرونی‌اش، بلکه به‌خاطر فضای داخلی زیبا نیز مورد توجه است.

کلیسای مسیح، ملاکا

معبد غارهای باتو (Batu Caves)

یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار دیدنی مالزی، معبد غارهای باتو است که یک هنر هندوی باشکوه است. این معبد، مهم‌ترین معبد هندویی است که خارج از هند قرار دارد. دو غار اصلی، مجموعه غارهای باتو را تشکیل می‌دهند. در جشن تایپوسام که یک فستیوال هندوی سالانه است، هزاران زائر در این معبد جمع می‌شوند.

مجسمه بسیار بزرگی از یکی از خدایان هندو در این معبد قرار دارد که جذاب‌ترین بخش در این مجموعه مذهبی به شمار می‌رود. ممکن است در اطراف معبد میمون‌های بامزه زیادی را که درحال ورجه وورجه خوردن هستند و بازی می‌کنند را ببینید.

معبد غارهای باتو مالزی

فستیوال تایپوسام (Thaipusam)

این فستیوال از جشن‌های مذهبی آیین هندو به شمار می‌رود و زمان برگزاری آن در ماه فوریه است، یعنی زمانی که ماه کامل است. هر سال جمعیت زیادی، تقریبا بیشتر از یک میلیون مردم محلی و هزاران گردشگر و مسافر به سمت معبد باتو می‌روند تا ظرف‌های شیر خود را به خدایان تقدیم کنند. اگر به آیین‌های سنتی و جشن‌های مذهبی علاقمند هستید، به شما توصیه می‌کنیم تا در این فستیوال شرکت کنید.

فستیوال تایپوسام در مالزی

معبد کک لوک سی (Kek Lok Si)

بنای این معبد در سال ۱۸۹۱ انجام گرفت و یکی از معابد نسبتا جدید مالزی و علاوه بر جدید بودنش، مهم‌ترین معبد بودای چینی در جنوب شرقی آسیا است. در این معبد باشکوه، عکس‌های متعددی از بودا و دیگر شخصیت‌های مهم و مذهبی قرار دارد. Supreme Bliss یکی دیگر از نام‌های این معبد زیبا است و آن را با این نام هم می‌شناسند.

به خاطر این که این معبد، بزرگترین معبد بودایی در مالزی است، از نواحی مختلف جنوب شرقی آسیا، زائرانی برای زیارت این معبد به مالزی سفر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این مجموعه مذهبی، معبد رامای چهارم با داشتن ۱۰ هزار حکاکی از بودا، است.

معبد کک لوک سی در مالزی

خط آهن شمالی برنئو (North Borneo Railway)

سوار شدن در قطارهای بخار دهه ۱۹۰۰، درواقع به این معناست که سفری به گذشته دارید. با سوار شدن در این قطار می توانید روستاها و مناطق اطراف یعنی جاهایی که خانه‌های اهالی، در کنار مزارع برنج ساخته شده است را تماشا کنید. این مناظر از دور تصاویر بسیار زیبا و دیدنی دارند. در طی سفر با این قطار، می‌توان از بهترین غذاهای آسیایی  لذت برد. البته این نکته را یادتان باشد که این قطار فقط روزهای شنبه و چهارشنبه حرکت می‌کند.

خط آهن شمالی برنئو در مالزی

شهر جرج تاون (Georgetown)

نام‌گذاری این شهر به افتخار پادشاه بریتانیا یعنی جرج سوم، صورت گرفت. این شهر در شمال شرقی جزیره پنانگ قرار دارد و بیشتر افرادی که در آن‌جا زندگی می‌کنند اصلیت چینی دارند. به دلیل کنترل‌های سخت‌گیرانه و قوانین آن‌جا، خیلی از بناهای این شهر به شکل اصلی خود باقی مانده است.

مثل معماری خاص مغازه‌ها و خانه‌های قدیمی. فرهنگ این منطقه با سایر نواحی جنوب شرقی آسیا متفاوت است. در شب، اکثر اهالی شهر از خانه‌های خود بیرون می‌آیند و به غذاخوری‌ها و کافه‌ها می‌روند و به گفتگو می‌پردازند. به همین خاطر شب‌های این شهر، یکی از پر جنب و جوش‌ترین شب‌های دنیا است.

شهر جرج تاون در مالزی

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور (Muzium Kesenian Islam Malaysia)

این موزه در محوطه پارک دریاچه با مساحت ۹۲۹۰ مترمربع بنا شده است در این موزه بیشتر از ۷۰۰۰ هزار اثر باستانی و کتابخانه‌ای وسیعی از متون و کتاب‌های اسلامی و هنر وجود دارد. این موزه ۱۲ گالری دارد و بخش‌هایی از آثار باستانی چینی و سرامیک و جنگ افزارها و تسلیحات فراوانی در آن‌جا دیده می‌شود. در فضای وسیع موزه، بزرگ‌ترین مدل ساخته شده از مسجدالحرام را می‌توان به چشم دید.

موزه هنرهای اسلامی کوالالامپور

کمرون هایلندز (Cameron Highlands)

این منطقه مسکونی، در دهه ۱۹۲۰ برای اولین بار توسط بریتانیایی‌ها توسعه یافت. در این منطقه جمعیتی حدود ۳۴ هزار نفر با قومیت‌های مختلفی چون مالایی ها، هندی‌ها، چینی‌ها و سایر قومیت‌ها زندگی می‌کنند. این منطقه به‌خاطر مزارع چای و مسیرهای پیاده گردی‌اش شهرت دارد. شهرت مسیرها به این دلیل است که گردشگران را از جنگل‌ها به آبشارها و نقاط دنج و آرام هدایت می‌کند. برای بازدید از مزارع چای این منطقه حفاظت شده، گردشگران می‌توانند در تورهای کارخانه‌ای چای شرکت کنند و مراحل برداشت و تولید چای را از نزدیک تماشا کنند.

کمرون هایلندز در مالزی

کوه کینبالو (Kinabalu)

کوه کینبالو، بلندترین کوه در بورنئو است و قله آن ۴۰۹۵ متر ارتفاع دارد. این کوه به‌خاطر پوشش گیاهی و جانوری متنوع، شهرت دارد. بیشتر از ۶۰۰ گونه سرخس، ۳۲۶ گونه پرنده و ۱۰۰ گونه پستاندار در این کوه و نواحی اطراف آن وجود دارد. افرادی که آمادگی بدنی متناسبی دارند، به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات ویژه کوهنوردی می‌توانند به قله اصلی این کوه راه پیدا کنند و آن‌جا را تماشا کنند. البته اقدام به صعود برای گردشگران، بدون راهنما امکان‌پذیر نیست.

کوه کینبالو در مالزی

برج‌های دوقلوی پتروناس (Petronas Twin Towers)

قبل از اینکه برج Taipei 101 در سال ۲۰۰۴ ساخته شود، برج‌های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور، بلندترین برج‌های دنیا بودند. با این حال، برج‌های دوقلو همچنان بلندترین برج‌های دنیا هستند. این برج‌ها ۸۸ طبقه دارد و با بتن آن را بنا کرده‌اند. نمای بیرونی برج‌ها با فولاد و شیشه طراحی شده است و طراحی نمای این بنا، نشان الگوهای هنر اسلامی و مذهب مالزی یعنی دین اسلامی است. بین این دو برج، پل هوایی وجود دارد که طبقات ۴۱ و ۴۲ را به هم وصل می‌کند.

برج‌های دوقلوی پتروناس در مالزی

غارهای مولو (Mulu National Park)

غارهای مولو که در پارک ملی گونونگ مولو در بورنئوی مالزی قرار دارد، علاوه‌بر غارها، جاذبه‌های دیدنی فراوان دیگری دارد که از جمله آنان می‌توان به ارتفاعات صخره‌ای و پوشش گیاهی جنگلی و استوایی آن اشاره کرد. غار سارواک که بزرگ‌ترین غار جهان است، یکی از غارهای این مجموعه است. فضای این غار آنقدر وسیع است که ۴۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بدون آن که بال‌های آن جمع شود، در آن، جای می‌گیرد.

غارهای مولو در مالزی

مرکز توانبخشی (Sepilok)

این مرکز در سال ۱۹۶۴ در منطقه حفاظت شده جنگلی Kabili-Sepilok افتتاح شده و مخصوص اورانگوتان‌هاست. اورانگوتان‌هایی که رها شده‌اند را در برابر خطراتی مثل شکار غیرقانونی، در این مرکز مورد حفاظت قرار می‌دهند. در این مرکز همچنین اورانگوتان‌هایی که از والدین خود جدا شده و یا والدین خود را از دست داده‌اند، را برای رهاسازی و زندگی در طبیعت، تربیت می‌کنند و به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

بیشتر بخش‌های منطقه حفاظت شده را جنگل‌های بارانی بکر تشکیل می‌دهد و حدودا ۶۰ تا ۸۰ اورانگوتان، آزادانه در این منطقه به زندگی خود مشغول‌اند. این مجموعه یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری ایالت صباح به‌شمار می‌رود.

مرکز توانبخشی مالزی

رژیم غذایی در مالزی

آشپزی در مالزی به شیوه‌های متنوع در کشور رایج است و علت این تنوع، حضور اقوام مختلف با فرهنگ‌های متنوع و ترکیبی از آشپزی اقوام گوناگون، در مناطق مختلف در مالزی است. جمعیت زیاد کشور به گرو‌های قومی مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود: مالایی، هندی، چینی و گروه‌های بومی ناحیه صباح و ساراواک که در شرق مالزی ساکن هستند. علاوه بر گروه‌های مذکور، تعداد کثیری مهاجر، از کشورهای مختلف دنیا در این منطقه زندگی می‌کنند. بنابراین با این گفته‌ها نباید از تنوع آشپزی در این کشور، متعجب شد.

علاوه بر تمام این‌ها، به دلیل موقعیت جغرافیایی این کشور، قدمت تاریخی مهاجرت به مالزی و دوران استعمار، تاثیر آشپزی کشورهای بریتانیا، تایلند، هلند و پرتغال در غذاهای این کشور کاملا مشهود است. به دلیل اینکه مالزی با کشور سنگاپور تاریخ مشترکی دارد، غذاهای سنگاپوری تغییر شکل یافته نیز در مالزی به چشم می‌خورند. حتی گفته شده بعضی از غذاهای این دو کشور کاملا شبیه به هم و یکسان است.

به‌طور خلاصه اگر از جمله افرادی هستید که تنوع غذایی و امتحان کردن غذاهای جدید را دوست دارید، بدون شک از تنوع غذایی این کشور، لذت زیادی می‌برید. با ادامه راهنمای سفر به مالزی همراه باشید تا شما را با مجموعه غذاهای رایج مالزی آشنا کنیم و به شم توصیه می‌کنیم در سفر حتما آن‌ها را تست کنید.

ناسی لماک (Nasi Lemak)

اولین غذایی که به آن میپردازیم ناسی لماک است، به این دلیل که این غذا، غذای ملی است و جزو اولین غذاهایی است که در سفر به مالزی با آن رو به رو می‌شوید، بنابراین ناسی لماک اهمیت زیادی دارد. ناسی لماک به معنای برنج چرب است و علت این ترجمه و نام‌گذاری به مراحل پخت غذا برمی‌گردد که طرز تهیه آن به صورتی است که برنج را در شیر نارگیل با برگ گیاهی پاندانوس آماریلیفولیوس می‌پزند و به طرز سنتی‌ای غذای پخته شده را در برگ موز و همراه با بادام زمینی، سس مخصوص و تخم مرغ پخته نوش جان می‌کنند. درحقیقت این غذای خوشمزه بسیار چرب و سنگین است و بهتر است آن را در وعده صبحانه امتحان کنید.

ناسی لماک غذای ملی مالزی

لاکسا، سوپ نودل

این غذا به‌خاطر لذیذ بودنش در رده دوم فهرست بهترین غذاهای مالزی قرار می‌گیرد. لاکسا، سوپ نودلی است که برای درست کردن آن از نودل تهیه شده از آرد برنج استفاده می‌کنند و آن را همراه با چاشنی‌های متنوع سرو می‌کنند و تنوع چاشنی‌ها از منطقه‌ای به منطقه دیگر تفاوت دارد.

لاکسا را بیشتر در مناطق ساراواک و پنانگ می‌توان پیدا کرد و درنظر داشته باشید هر منطقه به شیوه خود لاکسا را درست می‌کند. مثلا در لاکسای ساراواک از شیر نارگیل و نودل ورمیشل برنج یا نودل‌های ضخیم برنج استفاده می‌کنند و معمولا رشته‌های گوشت مرغ یا میگو و جوانه لوبیای ترد همراه با غذا سرو می‌شود.

لاکسا غذای کشور مالزی

می کولوک (Mee Kolok)

این غذا که بیشتر به عنوان وعده صبحانه رایج است از نودل تخم مرغ و گوشت سرخ شده تهیه می‌شود و یکی از غذاهای خاص منطقه کوچینگ در ساراواک است. برای اینکه می کولوک را به راحتی تهیه کنید، به غرفه‌های خیابانی سری بزنید.

می کولوک غذای کشور مالزی

روتی چانای (Roti Canai)

روتی چانای نیز یکی دیگر از غذاهایی است که نشان‌دهنده تاثیر گروه‌های قومی، بر آشپزی مالزی است چرا که یکی از انوع غذاهایی است که از آشپزی هندی به آشپزی این کشور وارده شده است. روتی چانای را از نانی مسطح همراه با انواع خوراک که این خوراک‌ها معمولا ترکیب عدس و گوشت مرغ است، تهیه و آماده می‌کنند. غذاهای هندی در مالزی بسیارند.

روتی چانای غذای کشور مالزی

مطبق (Murtabak)

یکی از غذاهای هندی رایج در سراسر مالزی مطبق است که به پیتزای هندی معروف است. اسم غذا را از واژه عربی مطبق به معنای چند لایه، گرفته‌اند. این غذای رایج از گوشت چرخ کرده که شامل گوشت گوسفند، گوساله و یا گوشت مرغ است تهیه می‌شود و همراه با پیازو کاری، خیارشور، سیر، تخم مرغ، سس گوجه و انواع ترشیجات سرو می‌شود.

مطبق پیتزای هندی

پاندان (Pandan)

در آشپزی مالزی، استفاده از برگ‌های پاندان یا گیاه پاندانوس آماریلیوفولیوس رایج است. این گیاه به وانیل آسیایی معروف است. از آن برای درست کردن انواع دسر استفاده می‌شود. مثلا یکی از دسرهایی که می‌توان در این کشور سرو کرد پنکیک پاندان است. یک کیک لایه لایه هم با این گیاه تهیه می‌شود که بسیار خوشمزه است.

پاندان وانیل آسیایی

ساتای (Satay)

ساتای با انواع گوشت از جمله، گوساله، مرغ و گوسفند تهیه می‌شود و بسیار لذیذ و خوش طعم است. تکه‌های گوشت را در ترکیب ادویه‌های محلی، مارینه می‌کنند و سپس، آن را به سیخ می‌کشند و با حرارت بسیار ملایم کباب می کنند.

این غذا هم ساده سرو می‌شود و هم علاقمندان به چاشنی می توانند قطعات گوشت را با سسی مخصوص که با انواع مغزها و ادویه‌ها تهیه می‌شود میل کنند و این چاشنی طعمی قوی و خاص به غذا می‌بخشد. در هر صورت این غذا را به هذ شکلی که نوش جان کنید طعمی لذیذ دارد.

ساتای غذای کشور مالزی

کوت باک (Kut Bak)

اگر بخواهیم اسم این غذا را کلمه به کلمه ترجمه کنیم به معنای “گوشت، استخوان چای” می‌رسیم. اما از هیچ نوعی چای در درست کردن این سوپ معروف استفاده نمی‌شودو مواد تهیه آن عبارت‌اند از قارچ، انواع سبزیجات معطر، سیر، قطعات گوشت و توقو. و پس از پختن این ترکیب، آن را همراه با برنج یا نودل سرو می‌کنند. این سوپ غذایی کامل است که معمولا در شب‌ها و روزهای سرد آن را میل می‌کنند.

Kut Bak غذای کشور مالزی

ناسی کاندار (Nasi Kandar)

اصالت این غذا به منطقه پنانگ برمی‌گردد. این غذا برنج دمی است آن را با انواع غذاهای دیگر مالایی و هندی میل می‌کنند. چیزی که این غذا را با دیگر غذاها متفاوت می‌کند، سسی است که بعد از پخت برنج بر روی آن می‌ریزند. حتی اگر موفق نشدید به نواحی شمالی مالزی سفر کنید، این غذا در بیشتر غذاخوری‌های کوالالامپور یافت می‌شود. ناسی کاندار را معمولا به همراه خوراک‌های مختلفی سرو می‌کنند.

ناسی کاندار غذای کشور مالزی

کاندل (Cendol)

این گزینه دسر است و یکی از خوراکی‌های سنتی محسوب می‌شود که معمولا زیر آفتاب گرم کوالالامپور میل می‌شود. این دسر، ژله‌ای سبز رنگ است که با آرد برنج تهیه می‌شود. در خیابان‌های کوالالامپور غرفه‌های زیادی وجود دارد که این دسر را همراه با قند، نخل و یخ سرو می‌کنند. این نکته را به یاد داشته باشید که این دسر معمولا در رستوران‌ها پیدا نمی‌شود.

Cendol غذای کشور مالزی

آسام پداس (Asam Pedas)

آسام پداس به معنای تند و پر ادویه است و نام آن کاملا نشان‌گر ویژگی‌های این غذا است. یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این غذا، چلی خشک شده است. این غذا از ماهی تهیه می‌شود و مانند دیگر غذاهای مالزی، آن را با برنج میل می‌کنند. برای طعم دادن به ماهی از تمبر هندی، سیر، چیلی. موسیر استفاده می‌کنند. یکی از عواملی که باعث محبوبیت این غذا می‌شود ترکیب طعم تند و ترش این غذاست. طعم متفاوتی از دیگر غذاها که بهتر است آن را امتحان کنید.

آسام پداس غذای کشور مالزی

روجاک (Rojak)

روجاک درواقع نوعی سالاد است که انواع مختلفی دارد. این سالاد، آمیزه‌ای از عناصر آشپزی مالایی و چینی است. روجاک به زبان مالایی یعنی “مخلوط” است. مواد اولیه آن سیب زمینی، سس بادام زمینی، خیارشور، تخم مرغ پخته و سایر مواد دیگر است.

این سالاد به شیوه سنتی در کاسه‌های چوبی تهیه می‌شود و مواد آن با قاشق چوبی با سس سیاه مخلوط می‌شود و روی آن را با بادام زمینی خرد شده و گل زنجبیل ریز شده، تزیین می‌کنند. یکی از انواع رایج روجاک سالاد میوه است. سالادی که ترکیبی است از انواع میوه‌ها از جمله آناناس و بر روی آن سسی مخصوص میٰ‌ریزند که از چیلی آبلیمو تهیه می‌شود.

روجاک  غذای کشور مالزی

برنج در برگ موز

برخلاف معمولا که برنج را در بشقاب می‌ریزند و میل می‌کنند، این غذا را در برگ موز سرو می‌کنند و برنج را همراه با انواع مختلفی از چاشنی‌ها و سبزیجات و کاری میل می‌کنند. در نهایت اگر با غذا خوردن با دست و بوی کاری گرفتن دستتان پس از خوردن، مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این غذا را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

برنج در برگ موز غذای کشور مالزی

رندانگ (Rendang)

رندانگ یکی از لذیذترین غذاهای مالزی است که معمولا موردتوجه گردشگران قرار می‌گیرد. برای تهیه این غذا، بسیاری از ادویه‌جات مورداستفاده قرار می‌گیرد و طرز پخت آن را با گوشت گوساله و به آرامی و با شعله ملایم است. البته می‌توانید آن را با گوشت گوسفند و مرغ نیز تهیه کنید. درواقع این غذا انواع مختلفی دارد. رندانگ معمولا در مراسم‌های مذهبی مورداستفاده قرار می‌گیرد، مثلا عید فطر اما در اکثر منوی رستوران‌های مالزی نیز می‌توانید این غذا را پیدا کنید.

رندانگ غذای کشور مالزی

قهوه مالزیایی (Kopi-O)

این نوشیدنی را سرد هم سرو می‌کنند و نوع سرد آن با یخ فراوان و شیر غلیظ همراه است. اگر قهوه‌خور هستید در مسافرت به این کشور حتما این قهوه را سفارش دهید.

Kopi-O ، قهوه مالزیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search