راهنمای سفر به صربستان

مدارک لازم برای ویزای صربستان

کشور صربستان که در فصل تابستان گردشگران زیادی را به سوی خود جذب میکند و در جنوب اروپا در شبه جزیره بالکان واقع شده است. در مقاله راهنمای سفر به صربستان به شما اثبات کنیم که این کشور میتواند مقصد بسیار مناسبی برای سفردوستان ایرانی باشد. اکثر گردشگران در فصل تابستان در شهر زیبا و تاریخی بلگراد اقامت می‌کنند و از پارک‌های ملی که در تمام نقاط این کشور وجود دارد لذت می‌برند. گردشگران در فصل زمستان علاقه زیادی به کوهستان ها و مناطق مرتفع این کشور دارند و از پیست های اسکی آن استفاده می‌کنند.

راهنمای سفر به صربستان

خبرگزاری‌های مختلف پیست اسکی Kopaonik را که یکی از مشهورترین پیست‌های صربستان است، به عنوان یکی از برترین پیست‌های اسکی در اروپا انتخاب کرد. در تمامی نقاط این کشور زیبا اقامتگاه‌های اسپا وجود دارد که گردشگران می‌توانند در آن‌ها اقامت داشته باشند. با آسان بگرد همراه باشید به راهنمای سفر به صربستان بپردازیم.

اگر چندماه پیش قصد داشتید که ویزای صربستان را دریافت کنید، باید مدارکی مانند تمکن مالی با حدود ۴۰ میلیون تومان موجودی، بلیط رفت و برگشت قطعی هواپیما، واچر هتل در کل زمان مدت اقامت، دعوتنامه و… نیاز داشتید اما در قانون جدید خبری از این مدارک نیست و برای میتوانید تنها با یک پاسپورت ایرانی، به راحتی وارد این کشور شوید و حداکثر ۳۰ روز اقامت داشته باشید. پس موقعیت بسیار خوبی برای سفر دوستان ایجاد شده تا از صربستان که برای ایرانیان کمی غریب است بیشتر آشنا شوند.

خاطرات سفر به بلگراد

اهالی صربستان مردمی مهمان نواز، صمیمی و خونگرم هستند خصوصا رفتار این مردم با گردشگران خارجی بسیار صمیمی و دوستانه است. البته به دلیل اینکه طبیعت و زیبایی‌های صربستان به اندازه کافی در دنیا مطرح نشده است، این کشور نسبت به سایر کشورهای همسایه خود گردشگران کمتری دارد. مردم صربستان به یادگیری زبان انگلیسی علاقه بسیاری دارند و اکثر مردم این کشور به راحتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند به همین دلیل اگر در سفر خود به این کشور برای پیدا کردن مسیرها دچار مشکل شدید به آسانی میتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید.

صربستان دارای جاذبه های گردشگری مختلف و بسیار دیدنی است. پارک‌های ملی، دریاچه‌ها و کوهستان‌ها، پیست‌های اسکی، شهرها و بناهای تاریخی که از دوران روم به جا مانده‌اند همگی تنها قسمتی از جاذبه‌های کشور صربستان هستند. هر نقطه‌ای که در این کشور مشاهده می‌کنید نشانه‌هایی از تاریخ و تنوع قومی و فرهنگی را در آن خواهید دید. اگر قصد دارید با جاذبه‌های این کشور زیبا بیشتر آشنا شوید، راهنمای سفر به صربستان را دنبال کنید.

راهنمای سفر به صربستان

در صربستان آب و هوا قاره‌ای می‌باشد یعنی در زمستان‌ها هوا سرد و در تابستان‌ها هوا گرم است. در ماه ژانویه در بلگراد میانگین دمای هوا صفر درجه یا مقداری بیشتر و در ماه جولای در حدود ۲۲ درجه سانتی گراد می‌باشد.

رزرو هتل در صربستان

همانطور که در بخش راهنمای اخذ ویزای صربستان گفته شده، از مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد رزرو هتل و بلیط برگشت را مطالبه می‌کنند که در صورت همراه نداشتن مسافر دیپورت می‌شود. برای رزرو هتل کلی سایت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها اقدام نمایید اما آسان بگرد کاری کرده کارستان! شما می‌توانید در بخش هتل‌های صربستان، بهترین هتل را با توجه به امکاناتی که تمایل دارید داشته باشد را پیدا کنید و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایید.

پس از انتخاب هتل مدنظر باید بدانید که آسان بگرد برای شما هتلی رزرو نمی‌کند بلکه، قیمت هتل مدنظرتان را از تمامی سایت‌های رزرواسیون معتبر استخراج کرده و به شما نشان میدهد، این سایت‌ها می‌تواند مانند Booking.com خارجی باشد یا فارسی (اکثر وبسایت‌ها فارسی زبان هستند). چی بهتر از اینکه بدانید از کجا میتوان ارزانتر هتل دلخواه را رزرو نمود؟

رزرو هتل بلگراد

آب و هوای صربستان

راهنمای سفر به صربستان را با وضعیت جوی این کشور آغاز می‌کنیم. آب و هوای صربستان ممکن است به دلیل وجود توده‌های هوای سرد از سمت سیبری و توده‌های هوای گرمی که از طرف مدیترانه و یا آفریقا هستند تحت تاثیر قرار گیرد. به همین دلیل بسته به تغییرات آب و هوایی و شرایط مختلف ممکن است دمای هوا اختلافات بسیار زیادی داشته باشد. دمای هوا در جنوب غربی صربستان که منطقه‌ای مرتفع و کوهستانی است پایین‌تر می‌باشد و دارای تابستان‌هایی خنک‌تر است.

با توجه به منطقه بارش باران در این کشور الگوی خاصی ندارد و الگویی متفاوت را دنبال میکند. در ماه ژوئن (خرداد) در این کشور به طور کامل بارندگی را شاهد هستیم. مجدد در ماه مه (اردیبشهت) فصل بارندگی آغاز شده و در ماه ژوئن (خرداد) اوج می‌گیرد. در ماه‌های جولای و آگوست شاهد کاهش بارندگی خواهیم بود و این بارندگی‌های کم تا پایان فصل تابستان همچنان ادامه خواهند داشت.

سفر به صربستان

مدارک لازم برای ویزای صربستان

در مجموع بارندگی در نواحی غربی به نسبت نواحی شرقی بسیار بیشتر است. کمترین روزهای بارانی را در ماه‌های آگوست و سپتامبر (مرداد و شهروید) شاهد خواهیم بود. صربستان در فصل زمستان از ماه دسامبر (آذر) تا فوریه (بهمن) آب و هوایی سرد دارد. هوای مه آلود، ابری و دمای صفر درجه در زمان‌های زیادی در این منطقه حاکم خواهد بود. بادهای سرد که از قطب شمال می‌آیند در بقیه دوره‌های زمانی بر هوای کشور صربستان تاثیر می‌گذارند بطوریکه در برخی مواقع دمای هوا تا منفی ۲۰ درجه سانتی گراد نیز میرسد و یخبندان رخ می‌دهد.

اگر از سمت مدیترانه توده هوای معتدل وارد منطقه شود، دمای هوای به طور میانگین به ۱۰ درجه سانتی گراد میرسد خصوصا در نواحی مرکزی و جنوبی، البته به ندرت در شمال هم شاهد این موضوع خواهیم بود. آب و هوا صربستان در فصل بهار ثابت نیست، گاهی هوا معتدل و ملایم است و گاهی نیز سرد شده و شاهد بارش پراکنده برف هستیم.

حتما بخوانید: سفرنامه صربستان

در فصل تابستان که از ماه ژوئن (خرداد) تا آگوست (شهریور) میانگین دمای هوا تغییرات چندانی ندارد و هوا معمولا گرم است که البته معمولا دارای شب‌هایی سرد می‌باشد. در فصل تابستان کمترین مقدار دما ۱۴ درجه سانتی گراد و بیشترین مقدار دما ۳۰ درجه می‌باشد. توده‌های هوای گرمی که از سمت آفریقا میآیند گاهی اوقات تاثیر خود را بر روی آب و هوای منطقه می‌گذارند و دمای هوا در چنین شرایطی گاهی تا ۴۰ درجه سانتی گراد هم خواهد رسید.

اما این دوره‌های هوای گرم اغلب مدت زمان طولانی ندارند و به سرعت می‌گذرند. بارش باران در فصل پاییز زیاد چشمگیر نیست فقط در ماه نوامبر (آبان) در نواحی غربی بیشترین مقدار بارندگی را شاهد خواهیم بود.

آب و هوای صربستان

اسکی در صربستان

آب و هوای صربستان در فصول مختلف

زمان مناسب برای سفر به صربستان

برای سفر به کشور صربستان بهترین زمان از ماه مه (اردیبهشت) تا سپتامبر (شهریور) می‌باشد. گاهی اوقات در ماه‌های مه و ژوئن احتمال رعد و برق و طوفان وجود دارد. بطور کلی باید بدانید که حتی در گرم‌ترین روزهای سال، صربستان دارای شب‌هایی سرد است. سفر به صربستان در ماه‌های جولای (تیر) و آگوست (مرداد) به کسانی که علاقه‌ای به هوای گرم ندارند توصیه نمی‌شود. در ماه سپتامبر (شهریور) به دلیل گرمای مناسب و مطبوع و روزهای آفتابی سفر به این کشور بسیار مناسب خواهد بود.

هزینه‌های سفر به صربستان

بدون شک یکی از دغدغه‌های اصلی هر گردشگری میزان بودجه‌ای است که باید برای سفر خود کنار بگذارد. در ادامه راهنمای سفر به صربستان قصد داریم تا به بررسی میزان هزینه‌ای که برای سفر به این کشور متعلق شوید را بررسی کنیم.

قیمت بلیط صربستان

یکی از اصلی‌ترین هزینه‌هایی که برای سفر به صربستان باید به آن توجه داشته باشید بلیط است. در صورتی شما میتوانید وارد خاک صربستان شوید که رزرو هتل در صربستان را انجام داده باشید و بلیط رفت و برگشت صربستان را خریداری کرده باشید. هزینه بلیط هواپیما صربستان حدود ۲.۲۰۰.۰۰۰ به صورت رفت و برگشت می‌باشد.

هزینه اقامت در صربستان

  • برای اقامت در خوابگاه هاستل‌ها باید هزینه‌ای برابر ۱۲۰۰ دینار پرداخت کنید.
  • در یک هتل معمولی برای اقامت در یک اتاق دو تخته نیز باید ۵۰۰۰ دینار پرداخت کنید.
  • برای اقامت در یک هتل لوکس نیز باید هزینه ۱۲ هزار دینار برای یک اتاق دو تخته را متقبل شوید.

هزینه غذا

در صربستان فست فودها ارزان‌ترین غذاها محسوب میشوند و هزینه انواع فست فودها برابر با ۲۰۰ دینار است. در رستوران‌های محلی برای یک وعده غذا ۱۲۰۰ دینار باید هزینه کنید. هزینه یک شام و نوشیدنی در یک رستوران لوکس برابر با ۲۴۰۰ دینار خواهد بود.

هزینه جابجایی در صربستان با وسایل نقلیه عمومی

بلیط وسایل نقلیه عمومی در داخل شهر حدودا بین ۹۰ تا ۱۵۰ دینار هزینه دارد. برای استفاده از تاکسی‌های داخل شهری نیز باید حدود ۴۰۰ دینار برای هر سفر پرداخت نمایید.

هزینه مکان‌های تفریحی

در صربستان ورودی موزه‌ها معمولا حدود ۲۰۰ دینار می‌باشد و برای استفاده از تورهای یک روزه اختصاصی باید ۴۳۰۰ دینار پرداخت کنید.

میانگین هزینه روزانه در صربستان

  • هزینه یک سفر ارزان در صربستان حدودا ۶ هزار دینار خواهد بود.
  • هزینه سفری میان رده در این کشور بین ۶ تا ۱۳ هزار دینار است.
  • یک سفر لوکس در این کشور بالای ۱۳ هزار دینار هزینه خواهد داشت.

جاذبه های گردشگری صربستان

کشور صربستان که بسیاری از آن در مرکز شبه‌ جزیره بالکان است در جنوب شرقی اروپا واقع شده است. در بخش‌های شمالی این کشور دشت‌های وسیع فرا گرفته است و قله‌ها و تپه‌های مرتفع نیز در بخش‌های شمالی آن قرار دارند. بیش از ۱۵ قله در این کشور وجود دارد که بالای ۲ هزار متر هستند. در صربستان ۵ پارک ملی با طبیعتی بکر و زیبا وجود دارد که نام آن‌ها Djerdap ،Tara ،Kopaonik ،Sar mountains و Fruska Gora می‌باشد.

راهنمای سفر به صربستان

آثار تاریخی فوق‌العاده زیبا مانند قلعه‌هایی باشکوه و جاذبه‌های طبیعی دیدنی در این کشور وجود دارد که دیدن آن‌ها شما را به وجد میآورد. در ادامه مقاله راهنمای سفر به صربستان چند جاذبه گردشگری مهم این کشور را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهر بلگراد

به اصلی‌ترین شهر در راهنمای سفر به صربستان میرسیم که پایتخت کشور صربستان بلگراد است و در تقاطع رودهای دانوب و ساوا (Sava) واقع شده است. در این شهر زیبا شاهد ترکیبی از آثار تاریخی و سازه‌های مدرن خواهید بود. پیوند گذشته و حال در این شهر جلوه بسیار زیبایی به آن داده است. در کنار ساختمان‌های جدید و مدرن شاهد حضور ساختمان‌هایی قدیمی و تاریخی از قرن نوزدهم خواهید بود. از هر نوع جاذبه گردشگری، مقداری در این شهر یافت میشود.

به عنوان مثال قلعه Kalemegdan که در پارکی با همین نام واقع شده است. علاوه بر این قلعه، یک موزه نظامی نیز در این پارک وجود دارد که تاریخ نظامی منطقه در آن آموزش داده میشود.  یکی دیگر از جاذبه‌های بلگراد صربستان وجود میدان‌های تاریخی و کلیساهایی با نمای رنگارنگ است. جزیره‌ Ada Cinganlija مقصدی مناسب برای افرادی است که به دنبال مکان متفاوت میگردند.

حتما بخوانید: دیدنی های صربستان

در این جزیره که در جنوب بلگراد واقع شده است، گردشگاه‌های ساحلی متعددی وجود دارد. در این گردشگاه‌ها تفریحاتی مانند شنا کردن، اسکی و انجام سایر ورزش‌های آبی وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید. سواحل رود ساوا نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که اجازه دارید تا در آن تفریح کنید. وجود حیات وحشی زیبا و پوشش گیاهی جزیره در پارک بزرگ این جزیره نیز یکی دیگر از جذابیت‌های این شهر است.

جاذبه های گردشگری صربستان

پارک ملی و کوهستان Fruška Gora

در مرز صربستان با کشور کرواسی کوه Fruška Gora در منطقه سیرمیا (Syrmia) قرار دارد. نام دیگر این منطقه کوهستانی زیبا، جواهر صربستان است که دارای یک منطقه حفاظت شده به نام پارک Fruška Gora می‌باشد. این منطقه به دلیل طبیعت زیبا و چشمگیر محبوبیت خاصی بین علاقمندان به طبیعت و گردشگران دارد. در این منطقه تفریحاتی مانند کمپینگ، پیاده روی، کوهنوردی، گشت و گذار در فضای باز و طبیعت زیبا وجود دارد که در این منطقه محبوبیت بسیاری دارند.

اگر چشم اندازهای طبیعی که منطقه دارد را در نظر نگیریم، بی‌شک صومعه‌های قدیمی ارتدکس بیشترین جذابیت را برای گردشگران دارند که سرتاسر این منطقه را پوشانده‌اند. قدمت برخی از این صومعه‌ها به قرن دوازدهم میلادی باز میگردد. امروزه از بیشتر این صومعه‌ها محافظت شده و به خوبی حفظ و نگهداری میشوند. این منطقه دارای مناظر طبیعی فوق العاده‌ای است که اکثر گردشگران برای دیدن طبیعت آن و آرامش بی‌نظیرش به این پارک و مناطق اطراف آن سفر کرده و از آن بازدید می‌کنند.

پارک ملی کوهستان صربستان

وینچا Vinča

در ادامه مقاله راهنمای سفر به صربستان به منطقه Vinča میرسیم که در تاریخ صربستان نقش مهمی داشته در خارج از بلگراد واقع شده است. منطقه باستانی Belo brdo در این منطقه قرار گرفته که به معنای تپه سفید است. از زمانی که در این منطقه اشیایی باستانی پیدا شد به شهرت فراوانی دست یافت. این اشیا باستانی که از سنگ و استخوان ساخته شده بودند کاسه‌هایی برای نوشیدن، انواع تندیس‌ها، جام‌ها و وسایل تزئینی دیگر بودند.

دیدار از این منطقه باستانی برای گردشگران آزاد است و می‌توانند آثاری که در موزه به نمایش گذاشته میشوند را مشاهده کنند. قدمت برخی از آثاری که در این موزه قرار دارند به ۴ هزار تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز میگردد. علاوه بر اهمیت تاریخی این منطقه، محلی برای توقف در مسیر کروزهای دانوب می‌باشد. رستوران‌های دریایی بسیاری در عرشه‌های این منطقه وجود دارند. رستوران‌های این منطقه برای افرادی که قصد دارند غذاهای دریایی خوشمزه و تازه را تست کنند گزینه بسیار مناسبی است.

وینچا صربستان

سوکوبانیا Sokobanja

سوکوبانیا یکی از شهرهای شرق صربستان است که به دلیل اسپا شهرت بسیاری دارد. در گذشته این شهر یکی از استراحتگاه‌های امپراتوران روم بوده است. اهالی صربستان و همچنین سلبریتی‌‌های بسیاری به این شهر سفر می‌کنند تا علاوه بر دیدن از جاذبه‌های این شهر از آب‌های معدنی آن نیز استفاده کنند. در این شهر یک اتاق بخار عمومی وجود دارد که قدمت آن به قرن هفدهم باز میگردد.

آب و هوای تمیز این شهر یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن در بین گردشگران است. افرادی که علاوه بر اسپا و استفاده از آب‌های معدنی این گرم قصد دارند از آب و هوایی تمیز بهره‌مند شوند و برای درمان بیماری‌های خود از این امکانات استفاده کنند، برای گذراندن تعطیلات خود به این شهر زیبا سفر می‌کنند.

سوکوبانیا صربستان

کوپانیک Kopaonik

سفر به صربستان در فصل زمستان یعنی از ماه دسامبر (آذر) تا ماه آوریل (فروردین) برای افرادی که به ورزش‌های زمستانی علاقمند هستند بسیار مناسب است. در این فصل حتما به رشته کوه Kopaonik سفر کنید و با توجه به میزان توانایی خود در دامنه کوه‌ها ورزش اسکی را انجام دهید و از آن لذت ببرید. در تمام این منطقه ۲۴ تله کابین و بالابر وجود دارد و دامنه‌ها به گونه‌ای دسته بندی شده‌اند که بر اساس میزان توانایی که داشته باشید میتوانید دامنه‌ای که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید.

اگر در فصل‌های دیگر به غیر از زمستان به این منطقه سفر کنید و از فصل اسکی خارج شده باشید، باز هم برای تفریح و لذت بردن فعالیت‌های تفریحی بسیاری وجود دارد. تماشای پرندگان، کوهنوردی و پیاده گردی از جمله فعالیت‌هایی هستند که گردشگران به آن علاقه بسیاری دارند. بناهای چوبی متعدد یکی از جذابیت‌هایی است که علاقمندان به طبیعت و گشت و گذار را به خود جذب میکند. در میان این بناهای چوبی کلیساها و زیارتگاه‌های بسیاری نیز دیده میشود.

اسکی در صربستان

لپنسکی ویر Lepenski Vir

منطقه باستانی Lepenski Vir یکی از اماکن معروفی است که در مرکز شبه جزیره بالکان قرار دارد و زیبایی‌های آن باعث شده تا در مقاله راهنمای سفر به صربستان ما جا بگیرد. قدمت این منطقه به ۶ هزار سال تا ۹ هزار سال قبل از میلاد مسیح باز میگردد. در این منطقه آثار باستانی زیادی به نمایش درآمده است که باعث جلب توجه بسیاری از علاقمندان به باستان شناسی و تاریخ شده است. در این مجموعه بسیاری از بناها و تندیس‌هایی که به نمایش درآمده است دارای طرح و نقشی به شکل ماهی هستند.

اماکن تاریخی صربستان

نیش Niš

نیش که در جنوب کشور صربستان واقع شده است به عنوان سومین شهر بزرگ این کشور شناخته میشود. کنستانتین امپراتور رومی در این شهر متولد شده است و به عنوان یک شهر دانشگاهی شناخته شده است. فضای این شهر علاوه بر اینکه جوان پسند و آرام است، دارای آثار تاریخی بسیار زیادی نیز می‌باشد. در مرکز این شهر یادبود کنستانتین به نمایش گذاشته شده.

قلعه نیش که در قرن هجدهم ساخته شده است یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر به حساب میآید و مکانی که در آن قرار گرفته جایی است که دو وجه شهر با هم تلاقی دارند. کافه‌های بسیاری در قسمت جلوی این قلعه قرار دارد که جوانان و دانشجویان در اوقات فراغت خود برای استراحت به این مکان میآیند.

شهر نیش صربستان

کوهستان‌های Zlatibor و Zlatar

در ادامه راهنمای سفر به صربستان به بلندی‌های این کشور زیبا میرسیم. یکی از مقاصد گردشگری کشور صربستان که محبوبیت بسیاری نیز دارد رشته کوه Zlatar است که نام بلندترین قله آن Golo brdo است. علاوه بر گردشگران، اهالی نیز برای استفاده و لذت بردن از این جاذبه‌های طبیعی به این منطقه سفر می‌کنند. جنگل‌ها، دریاچه‌ها و مراتع تنها قسمتی از زیبایی‌های بی‌اندازه این منطقه کوهستانی به شمار میروند. آب و هوای تمیز و مناسب که حاصل ارتفاع بالای این منطقه است یکی از دلایلی است که توجه گردشگران را به این منطقه جلب می‌کند تا مدتی را به دور از شلوغی و آلودگی شهر، در سکوت و آرامش سپری کنند.

کسانی که به ورزش‌های زمستانی علاقه دارند، در ماه‌های سرد سال نیز می‌توانند اسکی را در دامنه‌های مختلف این منطقه امتحان کنند و از آن نهایت لذت را ببرند. از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه میتوان به سه دریاچه مصنوعی، دره‌های وسیع و سرسبز و چشم اندازهای بسیار زیبا اشاره کرد. در این دریاچه‌های مصنوعی برای بازدیدکنندگان امکانات ماهیگیری و قایق سواری فراهم شده است. دیدن صومعه‌ها و کلیساهای چوبی و قدیمی که در اطراف این منطقه وجود دارند نیز به گردشگران توصیه میشود.

کوه های صربستان

لسکواس Leskovac

گفتنی است که لسکواس شهری در جنوب کشور صربستان است. در این شهر فستیوالی به نام Roštiljijada یا هفته کباب وجود دارد که بسیاری از گردشگران برای شرکت در این فستیوال به این شهر سفر می‌کنند. این فستیوال که در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار میشود رقابتی است که پنج روز به طول می‌انجامد. در هنگام برگزاری این فستیوال ورود ماشین‌ها به بخش اصلی شهر ممنوع میشود تا مراسم به بهترین شکل ممکن انجام شود.

در شهر غرفه‌های غذای متعددی ایجاد میشود و هر شرکت کننده آشپزی و محصولات خود را برای مردم عرضه میکند. علاوه بر غرفه‌های غذا، برای اینکه بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در تمام این مدت سرگرم بوده و خسته نشوند، نمایش‌های مختلف و همچنین موسیقی زنده نیز در کنار برگزاری فستیوال اجرا میشود.

فستیوال کباب صربستان

آرامگاه Oplenac

این آرامگاه در غرب صربستان وجود دارد و دلیل شهرت آن نیز وجود آرامگاه Oplenac و کلیسای سنت جرج است. جنبه دیگری از فرهنگ و تاریخ صربستان را نیز در این مجموعه می‌توانید مشاهده کنید. کلیسای سنت جرج که در دهه ۱۹۰۰ ساخته شده است یک کلیسای ارتدکس است.

این کلیسا که با نام کلیسای Oplenac هم شناخته میشود و آرامگاه پادشاه پیتر اول بوده است. در بخش آرامگاه Oplenac 26 نفر از خاندان سلطنتی Karadordevic قرار دارد. در کشور صربستان این کلیسا و آرامگاه به عنوان دو نمونه از بناهای ساخته شده شناخته میشوند.

جاذبه های مذهبی صربستان

نووی ساد Novi Sad

در ادامه راهنمای سفر به صربستان به دومین شهر بزرگ کشور صربستان یعنی نووی ساد میرسیم که مرکز استان Vojvodinia می‌باشد. دلیل شهرت این شهر آثار باستانی، تاریخی و بناهای باشکوهی است که در آن وجود دارد و گردشگرانی که به صربستان سفر می‌کنند اکثر از این شهر زیبا بازدید می‌کنند. قلعه Petrovaradin یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این بنا که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد یک مکان حفاظت شده است و در کنار شهر قرار دارد.

فستیوال موسیقی EXIT نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر است که سالانه در ماه جولای (تیر) برگزار میشود. این فستیوال نه تنها در صربستان بلکه در تمام اروپا یکی از پرطرفدارترین و مهم‌ترین فستیوال‌های موسیقی به شمار میرود. پل Varadin که بر روی رود دانوب واقع شده است یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. می‌توانید از تورهای کروز برای دیدن شهر زیبای نووی ساد از رود دانوب استفاده کرده و نهایت لذت را ببرید.

بازدید از منطقه Stari Grad برای افرادی که به تاریخ و فرهنگ علاقه دارند بسیار مناسب است. تعداد زیادی موزه، نگارخانه‌های هنری، یادبودهای جنگی و کافه‌هایی بسیار زیبا در این منطقه واقع شده است که می‌توانید با حضور در آنها جو دوستانه و فرهنگی شهر را از نزدیک و با تمام وجود احساس کنید.

شهر نوی ساد صربستان

موکرا گورا Mokra Gora

دره‌ای سرسبز و زیبا با چشم اندازی بی‌نظیر به نام موکرا کورا در صربستان وجود دارد که درون آن دهکده‌ای با همین نام واقع شده است. دلیل شهرت این دهکده ایستگاه قطاری است که در آن واقع شده است. ظاهر سنتی این دهکده همچنان حفظ شده و هنوز حال و هوای قدیمی در آن حکم فرماست. در سفر به این دره زیبا یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید بازدید از ایستگاه قطار و سفر در دره سرسبز به وسیله آن است. در سفر با این قطار میتوانید مناظر طبیعی و زیبایی‌های آن منطقه را از نزدیک ببینید و لذت ببرید. این قطار مسیری به شکل ۸ دارد و پس از طی این مسیر دوباره به جای اول خود باز می‌گردد.

قطار در صربستان

درونبرگ Drvengrad

در ادامه معرفی جاذبه های صربستان به دهکده Drvengard که به شهر چوبی نیز معروف است میرسیم که یکی دیگر از جاذبه‌های دره موکرا گورا است. اگر قصد سفر به صربستان را دارید و می‌خواهید تجربه‌ای فوق‌العاده و متفاوت در این سفر داشته باشید، بازدید از این دهکده زیبا را از دست ندهید. در واقع از این دهکده برای فیلمبرداری فیلمی به نام “زندگی معجزه است” ساخته شده و که همچنان وجود دارد. این فیلم که کارگردانی صربستانی به نام Emir Kusturica آن را ساخته است، پس از اتمام فیلمبرداری این مکان را به همان شکل باقی گذاشته است. شهر چوبی امروزه به یک موزه فضای باز تبدیل شده است که موضوع آن مردم شناسی می‌باشد. کنسرت‌های موسیقی، فستیوال‌های فیلم، کلاس‌های هنری و کارگاه‌های مختلف در تمام طول سال در این مکان برگزار می‌شوند.

درونبرگ

سیروژینو Sirogojno

Sirogojno یکی دیگر از دهکده‌های زیبا در منطقه موکرا گورا است. برای آشنایی مردم با فرهنگ و هنر منطقه، یک موزه فضای باز نیز در این دهکده وجود دارد. در این دهکده اهالی صنایع دستی و هنرهای سنتی خود را برای عموم به نمایش می‌گذارند. این دهکده بهترین مکان برای تست کردن نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی است. بهترین غذاهای سنتی و اصیل‌ترین غذاهای صربستان را می‌توانید در این مکان بیابید. این غذاها که دارای دستورالعمل‌هایی فوق‌العاده هستند که نسل به نسل از گذشته تا به امروز انتقال یافته است.

دهکده سیروژینو صربستان

رود درینا Drina

در ادامه مقاله راهنمای سفر به صربستان به یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های صربستان یعنی رود درینا میرسیم. اگر قصد دارید به دل طبیعت رفته و فعالیت‌های جذابی را انجام دهید و مقداری هیجان را تجربه کنید به حوالی رود درینا در غرب صربستان سفر کنید. علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده این منطقه، در این سفر میتوانید به فعالیت‌های ورزشی هیجان انگیزی مانند رودگردی بپردازید.

فقط کافی است به یکی از برگزارکننده‌های تورهای این منطقه مراجعه کرده و در یکی از تورهای رودگردی ثبت نام کنید تا به کمک یک راهنمای مجرب سفری هیجان انگیز را تجربه کنید. میتوانید برای تماشای محیط اطراف و آشنایی با جنوران و پوشش گیاهی آن منطقه از قایق سواری استفاده کنید.

راهنمای سفر به صربستان

شهر Bela Crkva

تصویر شهر کوچک و زیبای Bela Crkva دقیقا به تصویر رمان‌هایی که آن را توصیف کرده‌اند شباهت دارد. وجود رودها و دریاچه‌های بسیاری که زیبایی خارق العاده‌ای به منطقه داده‌اند همراه با گل‌های رنگارنگی که به حیاط خانه‌ها زینت بخشیده‌اند، جلوه‌ای بی‌نظیر به این شهر داده است، به همین دلیل در لیست راهنمای سفر به صربستان قرار گرفته است. به لحاظ اقتصادی این شهر جایگاه چندان بالایی ندارد اما دارای زیبایی‌های طبیعی بسیار و پتانسیل گردشگری بالایی است. دریاچه‌های مصنوعی در این شهر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری صربستان هستند که دلیل ایجاد آنها چند دهه حفاری بوده است.

Bela Crkva Serbia

معماری شهر Golubac

شاید برایتان جالب باشد اما معماری این شهر به قدری حیرت انگیز است که در لیست راهنمای سفر به صربستان قرار گرفته است. در شهر Golubac قلعه‌های فوق‌العاده زیبایی وجود دارد که با دیدن آنها داستان‌های کودکانه را به یاد خواهید آورد. این شهر بر روی صخره‌های کرانه‌های رود دانوب واقع شده است که در این نقطه به دلیل وسعت رود دانوب شباهت زیادی به دریا دارد. در ورودی دره Djerdap یک قلعه ساخته شده است و بر مقداری از رود دانوب مشرف است.

سفر به صربستان

فستیوال موسیقی Exit

این فستیوال موسیقی که موزیسین‌های بزرگ و مشهوری را از سبک‌های گوناگون دور هم جمع میکند یک فستیوال بزرگ است که به طور سالانه برگزار می‌شود. هر سال برای حضور در این جشنواره هزاران گردشگر  به صربستان و شهر نووی ساد سفر می‌کنند. این فستیوال که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هر سال مهمانان بزرگی مانند استینگ و لئونارد کوهن دارد به همین دلیل در راهنمای سفر به صربستان ما جای گرفته است.

فستیوال موسیقی صربستان

باغ وحش بلگراد

در ادامه راهنمای سفر به صربستان به باغ وحش بلگراد میرسیم که در منطقه‌‌ای به نام Letle Kalemegdan و در مرکز شهر قرار دارد. در سال ۱۹۶۳ این مجموعه که نام دیگر آن باغ Good Hope است بازگشایی و با استقبال فوق‌العاده شهروندان روبرو شده است. مساحت این باغ وحش در ابتدا معادل ۳.۵ هکتار بود که در سال‌های بعد مساحت آن گسترش یافت. بسیاری از حیوانات این باغ وحش در زمان جنگ جهانی دوم کشته شدند و باغ وحش نیز آسیب بسیار زیادی دید.

باغ وحش بلگراد

غذا در صربستان

در ادامه راهنمای سفر به صربستان به خورد و خوراک و سبک غذایی در این کشور خواهیم پرداخت. سبک آشپزی به شیوه سنتی و ادامه دهنده شیوه‌های آشپزی منطقه بالکان است و با سایر کشورهای این منطقه نقاط مشترک بسیاری دارد. آشپزی اروپا و خاورمیانه تاثیر بسیار زیادی بر آشپزی این منطقه داشته است. مانند بسیاری از مردم دنیا مردم صربستان نیز دارای سه وعده غذایی مهم صبحانه، ناهار و شام هستند.

در صربستان صبحانه معمولا خیلی زود و بصورت مفصل خورده میشود و اغلب نوشیدنی‌هایی مانند شیرکاکائو، شیر و یا قهوه نیز در این وعده غذایی وجود دارند. علاوه بر این در این وعده غذایی از تخم مرغ، سوسیس، سالامی، انواع غلات و کره و پنیر نیز استفاده میشود.

در غذاهای اصلی غالبا گوشت وجود دارد. در آشپزی صربستان یکی از شایع‌ترین روش‌ها کباب کردن و یا بریان کردن است. در رستوران‌ها بیشتر گوشت‌های بریان دیده میشود و معمولا به شکل فست فود استفاده می‌شوند. در صربستان بخش مهمی از رژیم غذایی را انواع نان‌ها تشکیل میدهند. اهمیت نان در فرهنگ صربستان به قدری بالا است که در گذشته از نان و نمک برای خوشامدگویی به مهمان استفاده می‌کردند.

نان حتی در آیین‌های مذهبی این کشور هم اهمیت بسیاری دارد. همانطور که ما ایرانیان دور انداختن نان را گناه میدانیم، بسیاری از مردم صربستان نیز این اعتقاد را دارند و دور انداختن آن را حتی اگر مانده باشد گناه می‌شمارند. هنوز هم بسیاری از مردم صربستان با وجود اینکه انواع پاستا، سیب زمینی، برنج و سایر غلات وارد آشپزخانه آنها شده است از نان در کنار غذاهای خود استفاده می‌کنند.

در صربستان رژیم غذایی شباهت زیادی به رژیم غذایی مردم ایران دارد. مردم این کشور از سالاد در کنار وعده‌های اصلی خود استفاده میکنند نه به عنوان پیش غذا. ترکیبی از خیار، گوجه، کلم ترش، کاهو و کلم به عنوان ساده‌ترین سالاد صربستان شناخته میشود. به سالادها به عنوان چاشنی نمک، سرکه و روغن اضافه می‌کنند و ادویه و فلفل نیز مطابق با ذائقه هر شخص به سالاد اضافه میشود.

در آشپزی صربستان از بین ادویه‌ها و طعم دهنده‌هایی که رایج هستند، نمک، فلفل سیاه، فلفل سفید، دارچین، جعفری، کرفس، پاپریکا، زیره، تخم گشنیز و جوز هندی و… بیشترین استفاده‌ها را دارند. در ادامه مقاله راهنمای سفر به صربستان قصد داریم تا به معرفی غذاهای صربستان بپردازیم تا در صورت سفر به این کشور طعم آن‌ها را بچشید.

سارما یا رول کلم

سارما (Sarma) که یکی از لذیذترین غذاهای صربستان است را میتوان به عنوان ملکه غذاهای این کشور دانست. این غذا که در برگ کلم سرو میشود به وسیله گوشت چرخ شده تهیه شده و در ادویه آغشته میشود. قدمت این غذا به زمان امپراطوری اتومان (Ottoman) باز میگردد و امروزه نیز در بین مردم محبوبیت خاصی دارد. در صربستان برای پخت بهترین و خوشمزه ترین سارما، هر سرآشپز دستورالعمل مخفی و مخصوص خود را دارد.

معرفی غذاهای صربستان

همبرگر صربستانی

همبرگر (Pljeskavica) در میان گردشگران و افراد محلی یکی از معروف‌ترین غذاهای این کشور است و جزو غذاهایی است که نه تنها در صربستان بلکه در تمامی اروپا نیز طرفدار دارد و در مقاله راهنمای سفر به صربستان نیز از جایگاهی ویژه برخوردار است. در این غذا از گوشت کبابی و ادویه زده شده (ترکیبی از گوشت‌های قرمز) استفاده میشود. در کنار آن نیز گوجه فرنگی، پیاز و سایر سبزیجات نیز بکار برده میشود. برای سرو این غذا از نوعی نان به نام سومن (somun) یا لپینجا (lepinja) نیز استفاده می‌شود. به راحتی می‌توانید این غذای لذیذ را در اکثر شهرهای صربستان پیدا کنید.

همبرگر صربستانی

استیک پر شده (Karađorđeva steak)

در ادامه راهنمای سفر صربستان به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این کشور میرسیم. این غذا که Karadjordje’s schnitzel یا استیک پر شده نام دارد یک غذای سلطنتی است که توسط یک شاهزاده صربستانی به نام “Karadjordje” نامگذاری شده است. این غذای لذیذ علاوه بر صربستان در دنیا نیز طرفداران بسیاری دارد. این غذا از شنیتسل گوشت گوساله تهیه میشود که پس از اینکه کمی سرخ شد و به صورت یک نان درآمد آن را کجمک ادویه‌دار می‌پیچند.

اگر قصد سفر به بلگراد را دارید حتما این غذای لذیذ را امتحان کنید. طبق برخی گفته‌ها نیز این غذا برای اولین بار توسط سرآشپز Mica Stojanovic پخته شده که تصمیم داشته به وسیله آن مهمان‌های خود را تحت تاثیر قرار دهد و با توجه به طعم لذیذ این غذا میتوان گفت در اینکار موفق شده است. استیک پر شده صربستانی امروزه در دنیا به عنوان یکی از معروف‌ترین غذاهای صربستان شناخته میشود.

غذاهای صربستان

چواپی Ćevapi

چواپی به عنوان یکی از سنتی‌ترین غذاهای بالکان شناخته میشود. برای تهیه این غذا دستورالعمل‌های مختلف و متعددی وجود دارد اما در نتیجه تمامی آنها طعمی مشابه یکدیگر خواهند داشت و بسیار لذیذ و خوشمزه هستند. ترکیب این غذا گوشت خورد شده کبابی است که بر روی یک تکه نان صاف سرو میشود. این غذا با نام‌های دیگر لپینجا (Lepinja) یا سومون (Somun) نیز شناخته میشود. اگر این غذا را به همراه کجمک (Kajmak) و با پیاز خورد شده میل کنید طعم بسیار خوبی خواهد داشت، البته همین طعم بسیار خوب است که در لیست راهنمای سفر به صربستان ما جا گرفته است.

رستوران های صربستان

موساکای صربستانی Musaka

موساکای صربستانی که غذایی چند لایه است که در لایه‌های مختلف آن گوشت قرار دارد و شبیه موساکای عادی می‌باشد. تفاوت بین موساکای صربستانی و عادی این است که در نوع صربستانی به جای استفاده از بادمجان در لایه‌ها از سیب زمینی استفاده میشود، همچنین ادویه‌ای که در آن بکار برده میشود نیز متفاوت است. اگر در کنار این غذا یک لیوان نوشیدنی به همراه سالاد فصل میل کنید طعمی فوق‌العاده را تجربه خواهید کرد.

موساکای صربستانی

آیوار Ajvar

آیوار یک پیش غذای صربستانی است که تقریبا با هر نوع غذایی می‌توانید آن را میل کنید. در این پیش غذا بادمجان، فلفل دلمه‌ای قرمز و سیر استفاده میشود. این غذا در صربستان با نام سالاد صربستانی نیز شناخته میشود. در سفر به صربستان طعم لذیذ این پیش غذای معروف را از دست ندهید و حتما آن را بچشید. ضمنا اگر به این کشور سفر داشتید و این پیش غذا را امتحان کردید حتما تجربیات خود را بگویید تا در راهنمای سفر به صربستان بگنجانیم.

غذای آیوار صربستانی

چرا باید به صربستان سفر کرد؟

همه چیز محیاست تا شما بتوانید از صربستان زیبا دیدن کنید. در مقاله راهنمای سفر به صربستان سعی کردیم تا تمامی نکات مربوط به این کشور را به دقت به شما گوشزد کنیم. از طرفی سعی کردیم تا دیدنی های صربستان و جاذبه‌های این کشور را به طور کامل مورد پوشش قرار دهیم، حتی غذاهای صربستانی! امیدواریم با توجه به لغو ویزای صربستان با ایران شما مسافران عزیز حتما در آینده‌ای نزدیک به این کشور زیبا سفر کنید.

14 پاسخ

  1. سلام. من قصد دارم یک هفته به بلگراد سفر کنم و این سفر اولین سفر خارجی من هست و بلیط رفت و برگشت هواپیما و بیمه سفر و یک هتل از سایت بوکینگ رو تهیه کردم برای هفته اینده. به نظر شما مشکلی تو فرودگاه ممکنه بوجود بیاد چون با تور نمیرم؟؟
    ممنون

    1. سلام. هتلی که برای اقامت رزرو کرده‌اید بسیار مهم است و ممکن است مامور مرزی به همین دلیل اجازه ورود شما را به صربستان ندهد. لطفا برای بررسی بیشتر نام هتل خود را از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید.

  2. سلام
    من قراره عید به صربستان برم و سه تا از دوستام که ایتالیایی هستن از اونجا بیان
    اون ها اصرار دارند که برای کم کردن هزینه از airbnb آپارتمان اجاره کنیم و هتل نگیریم. میخواستم ببینم اگر این کارو بکنیم مشکلی داره تو فرودگاه؟

  3. صربها رفتار متقلبانه بسیاری در مقابل توریست دارند.به هر حال اگر تصمیم به سفر به این کشور گرفتید طبق تجربه خودم توصیه می کنم در خریدها و استفاده از تاکسی ها دقت کنید .. معمولا فروشگاهها بقیه پول شما رو اشتباه پس می دهند و تاکسی مترها دستکاری شده است. بهتر است از هتل ها بخوایید براتون تاکسی بگیرند. خصوصا از فرودگاه اگر تاکسی می گیرید فقط از آژانس فرودگاه تاکسی بگیرید و رسید سفر که پلاک ماشین و نام راننده در اون قید شده رو حتما حتما ازشون بخواهید.

  4. سلام هزینه ی هتل رو باید قبل از پرواز پرداخت کنیم یا رزرو کافیه واسه این میپرسم که در فرودگاه ممکنه مشکلی از این بابت پیش بیاد؟

  5. سلام و عرض ادب بنده قصد سفر به صربستان را دارم به چه مقدار پول نیاز دارم که در فرودگاه اجازه ی عبور بدن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search