معرفی جاذبه‌های گردشگری چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

چابهار در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و تنها بندر اقیانوسی ایران است. این بندر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و در عین حال در میان گردشگران نیز محبوب است. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی جاذبه های گردشگری چابهار بپردازیم.

بندر چابهار به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، موقعیت تجاری مناسبی دارد که همین امر خرید کردن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل کرده است. علاوه بر این‌ها آب و هوای مناسب و بهاری و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر این شهر، گردشگران را مجذوب خود کرده است. اگر قصد سفر به این بندر بهاری را دارید، بهتر است راهنمای سفر به چابهار را حتما بخوانید.

زمان مناسب برای سفر به چابهار

قبل از آنکه بخواهیم جاذبه های گردشگری چابهار را مورد بررسی قرار دیهم باید بدانید که چابهار آب و هوایی معتدل و مطبوعی دارد، در واقع نام این شهر به معنای چهار بهار است. بنابراین در هر زمان از سال می‌توانید به این شهر سفر کنید. شاید اهالی استان‌های شمالی مانند تهران تصور کنند که مسیر تهران تا چابهار بسیار طولانی است، اما باز با این شرایط چابهار ارزش دیدن بسیار دارد.

این بندر در کنار آب‌های گرم اقیانوس هند واقع شده است و به دلیل همین موضوع در تمام فصول سال، آب و هوای دلپذیری دارد. به دلیل وزش بادهای قطب جنوب بر روی اقیانوس هند، در زمستان آب و هوای آن گرم است و در تابستان آب و هوایی سردی دارد. میزان بارش‌های موسمی در این شهر کمتر از هند است و همین امر سبب شده گردشگران چندان دچار مشکل نشوند.

امنیت سفر به چابهار

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا امنیت در چابهار تامین است؟ در جواب این سوال باید گفت که امنیت چابهار اگر از تهران بیشتر نباشد، کمتر نیست، پس خیالتان راحت راحت!

جاذبه های گردشگری چابهار

جاذبه های گردشگری چابهار

همانند بسیاری از شهرهای ایران، چابهار نیز جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد و باید در سفر به آن از جاهای دیدنی و مراکز خرید چابهار دیدن کرد.

تالاب لیپار

شهرهای جنوبی کشورمان همیشه طبیعتی جذاب و دیدنی داشته‌اند. چابهار هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از این جاذبه‌های بی‌نظیر تالاب لیپار است که در ۱۵ کیلومتری چابهار واقع شده است و در صدر لیست جاذبه های گردشگری چابهار قرار گرفته. در این منطقه انواع پرندگان، مثل کشیم، فلامنیگو، عقاب، تیهو، باقرقره، طاووسکن، چنگر و حواصیل زندگی می‌کنند و زیبایی طبیعت بکر این منطقه را دو چندان کرده‌اند.

تالاب لیپار

کوه‌های مینیاتوری

یکی از نقاط دیدنی بندر چابهار، کوه‌های مینیاتوری است که در منطقه کچو، به موازات ساحل، قرار دارند. این پدیده زمین‌شناسی که تا خلیج گواتر هم کشیده شده است، از جاذبه‌های طبیعی چابهار است که تماشاچیان بسیاری دارد.

کوه های مینیاتوری

غارهای بان مسیتی

مجموعه غارهای بان میتی درنزدیکی چابهار واقع شده است. این مجموعه شامل یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در کنار هم است. در این غارها اثری از سنگ‌نبشته و یا هر اثر تاریخی نیست. غار اول به شکل نیم دایره است و با تراشکاری، دهانه آن را توسعه داده‌اند. این مجموعه نیز از دیدنی‌های جذاب چابهار است.

درخت مکرزن

این درخت که به نام انجیر معابد، انجیر هندی و لور نیز معروف است، درخت معروفی در چابهار و نیک‌شهر است. این گیاه برگ‌های پهنی دارد و شاخه‌های آن به سمت پایین مایل می‌شود و ریشه‌های آن نیز در میان شن‌ها پنهان می‌شود. اصالت این گیاه به هند شرقی بر می‌گردد و یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

درخت مکرزن

گل افشان

کوه‌های گل افشان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چابهار است که در نزدیکی بندر تنگ، در منطقه کنارک، واقع شده است. بالا رفتن از این کوه نسبتا راحت است. در قله کوه گودالی با قطر یک متر وجود دارد که پر از گل است و هر یک دقیقه یک بار این گل با صدایی شبیه به حباب از این گودال خارج می‌شود. اگر به شهر چابهار سفر می‌کنید، حتما از این منطقه و کوه‌های آن نیز دیدن کنید. مطمئنا دیدن چشمه‌ای که از آن گل خارج می‌شود، خالی از لطف نیست.

گل افشان چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو

عامل اصلی حیات در این منطقه، رودخانه باهوکلات است که در واقع کل این منطقه را سیراب می‌کند. این رودخانه پرآب‌ترین رودخانه استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود. بسیاری از رودخانه‌ها و چشمه‌های این منطقه به این رودخانه می‌پیوندند و وارد دریای عمان می‌شود. چیزی که این رودخانه را از دیگر رودخانه‌ها متمایز می‌کند، وجود تمساح ایرانی است. رودخانه باهوکلات زیستگاه تمساح ایرانی است و همین امر این منطقه را از لحاظ توریستی منحصربه‌فرد کرده است.

منطقه حفاظت شده گاندو

بندر گواتر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری چابهار، بندر گواتر است؛ بندری قدیمی و کوچک در گوشه جنوب شرقی ایران. این بندر زیبا به دلیل قرار گرفتن در جوار جنگل‌های حرا، زیبایی دوچندانی پیدا کرده است. جنگل‌های حرا یکی از مناطق محافظت شده در ایران است.

بندر گواتر

مسجد جامع تیس

مسجد تیس از جمله دیدنی‌های تاریخی شهر چابهار است که از لحاظ معماری شباهت زیادی به ساختمان‌های پاکستان و هندوستان است. این مسجد متعلق به اهل تسنن است که تنها یک مناره دارد. صحن مسجد همانند یک تابلوی زیبا پر از رنگ و نقش و نگار است. گنبد و مناره سبز و قرمز، درهای شیشه‌کاری شده و مردمان بلوچ زبان و سفیدپوش، همه باعث جذابیت بیشتر این مکان شده‌اند.

مسجد جامع تیس

قلعه پیروز گت

در بخش مرکزی چابهار، در روستای تیس، قلعه‌ای قرار دارد که به زمان اشکانیان و ساسانیان برمی‌‌گردد. قلعه پیروز گت نیز از دیگر آثار تاریخی چابهار است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

قلعه پیروز گت

موزه محلی چابهار

موزه محلی چابهار در گذشته ساختمان فرمانداری منطقه در دوران قاجار بوده است. امروز این ساختمان را تبدیل به موزه کرده‌اند. این موزه سه در دارد و در دو طبقه ساخته شده است و سقف آن هم چوبی است.

موزه محلی چابهار

مسجد جامع دزک

این مسجد در شرق سراوان واقع شده است و گفته شده قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. این مسجد از خشت و چینه ساخته شده و سقف آن نیز از برگ‌ها و فراورده‌های نخل و گز پوشیده شده است.

غذا در چابهار

بدون شک رژیم غذایی را نیز می‌توان در لیست جاذبه های گردشگری چابهار گنجاند. این شهر در منطقه‌ای گرمسیری واقع شده است و نخل و فراورده‌های خرما نیز در این منطقه به فور یافت می‌شود. از طرفی قرار گرفتن در نزدیکی دریا نیز، باعث شده در بسیاری از غذاهای محلی آن‌‌ها خوراکی‌های دریایی بسیار به چشم بخورد. خوراک خرما یکی از غذاهای محبوب این منطقه است. کنک نیز نوعی حلوا است که با خرما تهیه می‌شود.

در رستوران‌های بلوچی نیز می‌توانید غذاهایی مثل ماهیک، کورک، گلو هک، ناروش و… سفارش دهید و میل کنید. رستوران بام چابهار، تهران، بام صدف نیز از جمله رستوران‌های معروف و خوب چابهار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search