تاج المساجد عظیم ترین مسجد هندوستان

خیلی‌ها بر این باوردند که مسجد جامع دهلی بزرگترین مسجد هندوسان می‌باشد ولی حقیقت آن است که مسجد تاج المساجد در شهر بوپال که ظرفیتی بالغ بر ۱۷۵۰۰۰ نفر را دارد توانسته بزرگترین مسجد هندوستان را به خود اختصاص دهد.

مسجد تاج المساجد همانطور که از نامش پیداست زیبایی منحصربفردی دارد که بین سالهای ۱۸۶۸ تا ۱۹۰۱ ساخته شده است. بدنه این مسجد از سنگهای سرخ ساخته شده است که به زیبایی این مسجد می افزاید و قرار گرفتن این ‏مسجد در کنار رودخانه نیز از دیگر دلایل جذابیت آن است. این مسجد سه گنبد و دو مناره دارد و تمام روزهای سال باز است. ‏دکور و معماری تاج المساجد بسیار شبیه به مسجد جامع دهلی است.

شهر بوپال به دهلی و بمبئی متصل است و زمانی که وارد این شهر شوید پیدا کردن این مسجد کار دشواری نخواهد بود چرا که ‏به عنوان مهم ترین نماد این شهر به آسانی قابل مشاهده و پیدا شدن است.‏

‏اما وقتی صحبت از شهر بوپال در هندوستان به میان می‌آید شهرت چندانی از این شهر در میان گردشگران نمی‌بینیم ، بلکه ‏مساله ای دیگر نام این شهر را بر سر زبانها انداخته است. بوپال به دلیل حادثه وخیمی که متاسفانه در دسامبر سال ۱۹۸۴ میلادی رخ داد همچنان ‏شهرت دارد. در این حادثه در شب سوم دسامبر سال ۱۹۸۴ ، ۳۲ تن گاز سمی یک کارخانه حشره کش سازی نشت کرد، این گاز ‏سمی همانند ابری سطح شهر را پوشاند ، گفته می شود بیش از دو هزار نفر در اثر خفگی درگذشتند و تقریبا دویست هزار نفر ‏نیز آسیب دیدند. این حادثه و گاز بسیار سمی آن همچنان در این شهر تلفات به جای می گذارد. حادثه دسامبر ۱۹۸۴ بعنوان فاجعه ‏بار ترین حادثه صنعتی جهان شناخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search