باغ خان شوشتر

باغ خان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

از شمال هرچه به سمت جنوب ایران حرکت کنید شاهد کمتر شدن بافت جنگلی و سرسبزی خواهید بود که جای خود را به گرما، کویر یا کوهستان‌ها میدهند. در این میان هستند مناطقی که بر خلاف جریان آب شنا میکنند و منظره‌ای را پدید آورده‌اند که انتظار دیدن آن را در این خشکی اصلا ندارید. باغ خان یکی از همین مناطق است که در شهرستان شوشتر استان خوزستان واقع شده است. با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر این جاذبه تاریخی سرسبز بپردازیم.

[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1497975009504{margin-top: 25px !important;margin-bottom: 25px !important;padding-top: 25px !important;padding-right: 25px !important;padding-bottom: 25px !important;padding-left: 25px !important;background-color: #e43d21 !important;border-radius: 5px !important;}”]

باغ خان شوشتر

مجموعه تاریخی باغ خان در حدود ۷۰۰ متری محوطه تاریخی آبشارهای شوشتر واقع شده است و نام آن به خاطر تعلقش به محمدزمان خان مرعشی بوده که عمر آن به دوره حکومت ساسانیان بازمی‌گردد. جالب است بدانید که طراحی این مجموعه به گونه‌ای است که آب مورد نیاز از طریق کانال‌های محوطه آبشارها و آسیاب‌های تامین میشود و در کنار رودخانه قرار گرفته است.

[/vc_column_text][vc_column_text]

باغ خان زیبا در حاشیه غربی رودخانه گرگر و در جوار بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار گرفته است. اگر تمایل دارید که وارد این باغ شوید باید از طریق ساباط اقدام کنید که پس از گذر از آن وارد محوطه باغ خان خواهید شد که در حدود ۱۶۰۰ مترمربع بزرگی دارد. زیبایی این باغ با تقسیمات منظم و قرار گرفتن درختان در ردیف‌ها و فواصلی که باعث ایجاد مسیرها و گذرگاه شده دو چندان گشته است. لازم بذکر است که عمده درختان باغ خان شوشتر، میوه هستند، گرچه در میان آن‌ها درختچه‌های گل‌های زینتی همانند رز، محمدی و گل شاه یا گل کاغذی و لاله عباسی نیز دیده میشود.

همانطور که گفته شد درختان زیادی در این باغ کاشته شده است، اما نکته قابل توجه این است که تمامی آن‌ها با توجه به آب و هوای منطقه کاشته شده است تا بتوانند در این شرایط اقلیمی قد علم کنند. از این سو یکی از مهمترین درختانی که در باغ خان شوشتر دیده میشود، خرما است. از دیگر درختان موجود در این باغ نیز میتوان به انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی همچون پرتقال، نارنج، لیموترش و کنار اشاره کرد.

باغ خان شوشتر از چشم‌اندازهای طبیعی و تاریخی رودخانه گرگر و شهرستان شوشتر به حساب میآید که برخی شکل‌گیری کنونی آن را به دوره قاجاریه نسبت میدهند. موقعیت طبیعی، چشم‌انداز کم نظیر، همجواری آن با بافت کهن شهر شوشتر و قرارگیری در ضلع جنوبی محوطه تاریخی آبشارهای شوشتر زیبایی منحصربفردی را ایجاد کرده است.

باغ خان

باغ خان شوشتر[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search