اولین نشست تخصصی موزه لوور تهران

اولین نشست تخصصی موزه لوور تهران

همانطور که می‌دانید مدتی قبل موزه لوور تهران با ۵۶ اثر که از فرانسه به ایران آورده شده بودند در موزه ملی ایران آغاز بکار کرد و با استقبال چشمگیر هنر و تاریخ دوستان همراه شد به نوعی که در ایام تعطیلات عید نوروز صف‌های طولانی برای بازدید از این موزه تشکیل شد.

۲۷ فروردین اولین نشست تخصصی موزه لوور در تهران با عنوان بخش اشیای هنری، میراث‌دار مجموعه سلطنتی با سخنرانی ژانیک دوران رئیس بخش اشیای هنری لوور در سالن نشست موزه ایران باستان برگزار شد.

در این سخرانی جمال اوبشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه، جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران در کنار جمعی از موزه‌داران و علاقه‌مندان این حوزه انجام شد که در آن به تاریخ و روند شکل‌گیری بخش اشیای هنری موزه لوور پرداخته شد.

اولین نشست تخصصی موزه لوور تهران

ژانیک دوران گفت:

قرن هجدهم ایده شکل‌گیری موزه‌ای در پاریس که بتواند آثار برجسته مجموعه‌های سلطنتی را گردآوری و به هنرمندان و عامه مردم معرفی کند، به تدریج شکل گرفت. ایده اولیه تشکیل موزه در کاخ لوور در سال ۱۷۶۸ مطرح ولی در دوره سلطنت لویی شانزدهم فرصت‌هایی برای بازدید از انبار تاج و تخت سلطنتی به مدت چند روز در سال فراهم شد. انبار اثاثیه تاج و تخت سلطنتی، واقع در میدان کنکورد، محل نگهداری وسایل و اشیای هنری برای آراستن اقامتگاه‌های سلطنتی بود.

وی افزود:

تولد و بازگشایی رسمی موزه «موزه لوور آینده واقع در کاخ لوور»، در سال ۱۷۹۳ و پس از انقلاب کبیر روی داد. نخستین موزه شامل تابلو، نقاشی‌ها، ظروف مسی و مجسمه‌های کهن و مجموعه‌های سلطنتی بود که پایه سه بخش امروزی موزه (بخش نقاشی، بخش هنرهای تجسمی و بخش یونان، تمدن اتروسک و روم باستان) را تشکیل داده است. در عین حال، تعداد زیادی از آثار هنری درجه یک اعم از مبل، مجموعه‌های مفرغی و مجموعه گلدان‌های سنگی جواهرنشان با نگین متعلق به لوئی چهاردهم، از انبار اثاثیه سلطنتی به این قسمت منتقل شدند. این مجموعه‌ها تشکیل‌دهنده بخش اشیاء هنری در حال حاضر هستند.

او اضافه کرد:

باقیمانده گنجینه‌های بزرگ کلیسای سن دونی و سن شاپل نیز به زودی به این مجموعه‌ها اضافه‌ شدند. موزه در نیمه اول قرن نوزده گسترش یافت. در نتیجه تلاش شامپولین، با تشکیل موزه مصر در سال ۱۸۲۶ (در آینده: بخش مصر کهن) درب‌ها را به روی تمدن مصر می‌گشاید؛ به همین ترتیب در سال ۱۸۴۷ با تشکیل موزه امپراتوری آشور بخش شرق کهن تشکیل می‌شود. از ۱۸۴۸ مجسمه‌های قرون وسطی، رنسانس و دوره مدرن در قالب اشیای آنتیک تعریف می‌شوند، همانطور که با تشکیل «موزه فرمانروایان» توسط ناپلئون سوم در سال ۱۸۵۲ اشیای هنری بنیز از بخش مجسمه‌ها خارج شدند.

رئیس بخش اشیای هنری لوور ادامه داد:

در هسته مرکزی مجموعه‌های سلطنتی، به مدت دو قرن مجموعه‌های بخش اشیای هنری نه تنها در تمامی زمینه‌های هنرهای تزئینی گسترش یافتند؛ بلکه با اشیای متعلق به فرمانروایان فرانسوی غنی‌تر شدند. الماس‌های تاج و تخت در سال ۱۸۸۷، شاهکارهای اسباب و اثاثیه متعلق به قرن هجده از سال ۱۹۰۱، یا حتی از دهه ۱۹۵۰، طلاکاری‌ها و چینی‌های قرن هجدهم، مبلمان و اشیای امپراتوری اول، دوران بازگشت سلطنت و پادشاهی ژوئیه. در سال ۱۹۹۳ مجموعه ناپلئون سوم نیز به این مجموعه‌ها اضافه می‌شود و تمامی اینها هستند که میان موزه‌های مختص اشیا، به بخش اشیای هنری موزه لوور سیما و هویتی بسیار متمایز می‌بخشند.

مجموع شش سخنرانی در طول برگزاری نمایشگاه موزه لوور در تهران توسط مسئولان و کارشناسان بخش‌های مختلف موزه لوور در موزه ملی ایران ارائه می‌شود که سخنرانی امروز نخستین این سلسله سخنرانی‌ها بود.

نشست بعدی از این سری توسط ونسان روندو، مدیر بخش آثار باستانی مصر با عنوان «مصر فراعنه در موزه لوور: داستان‌های کهن و نو» ۹ اردیبهشت ۹۷ در موزه ملی ایران اجرا می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search