موزه لوور ابوظبی

موزه لوور امارات

موزه لوور ابوظبی اولین موزه جهانی کشورهای عربی است که به تازگی باشکوه‌ترین آثار هنری جهان را در خود جای داده است. برای افتتاح این موزه مراسمی با نمایش‌های فرهنگی و آتش بازی برگزار شد تا این لحظه تاریخی را با شکوه بسیاری در خاطره‌ها ثبت کنند. نام این موزه برگرفته از معروف‌‌ترین موزه جهان، یعنی موزه لوور فرانسه است. پس با آسان بگرد همراه باشید تا به معرفی بیشتر این موزه تازه تاسیس بپردازیم.

موزه لوور اماراتتاریخ ساخت موزه ابوظبی

ابوظبی برای ساخت چنین موزه‌ای چندین سال زمان صرف کرد. درنهایت حدود ۱۰ سال پیش فرانسه با شرط دریافت چندین میلیون دلار پذیرفت تا نام موزه معروف خود «لوور» را به ابوظبی امانت دهد. ابوظبی نیز برای دریافت چنین نام افتخارآمیزی قبول کرد تا ۵۲۵ میلیون‌ دلار پول را به فرانسه پرداخت کند.

برخلاف آنچه تصور می‌شود، این موزه متفاوت از موزه لوور فرانسه است. لوور ابوظبی برای نشان دادن عدم تفاوت بین هنر کشورهای مختلف، آثار هنری مختلف از تمام هنرمندان جهان را در خود جای داده است. با توجه به اینکه این موزه، موزه هنر و تمدن است، روی تاریخ تمدن و ادیان جهان بیشتر متمرکز شده است. ساخت این موزه از سال ۲۰۰۹ آغاز و در سال ۲۰۱۷ افتتاح شد.

معماری موزه لوور ابوظبی

موزه‌ لوور، بزرگ‌ترین موزه هنر در شبه جزیره عربستان است که در لبه شرقی جزیره سعدیات بنا شده و به آن “پلی میان تمدن‌ها” هم می‌گویند. این موزه اشیای گرانبها را از جای همیشگی‌شان بیرون می‌کشد تا بتواند داستان خلاقیت جهانی را دوباره بازگو کند.

موزه لوور ابوظبی از معماری بسیار زیبایی برخوردار است. سقف موزه دارای گنبد مشبکی است که عبور نور خورشید از آن را امکان‌پذیر می‌کند؛ این نور به فضای داخلی گالری‌ها زیبایی خاصی می‌دهد. از طرف دیگر روشن شدن سالن با نور طبیعی یکی از ویژگی‌های مثبت این بنا است.

موزه لوور ابوظبی

معماری خلاقانه‌ این موزه به عهده‌ “ژان نوول” معمار فرانسوی بوده است. به گفته‌ او طراحی و ساخت این موزه متناسب با معماری عربی است. مثلا سقف موزه یادآور برگ‌های درختان نخل است که در قدیم این برگ‌ها برای پوشش سقف خانه‌های عربی کاربرد داشته است.

فضای داخلی

این موزه دارای ۶۰۰ اثر دائمی، ۳۰۰ اثر از فرانسه، ۵۵ سالن و ۲۳ گالری متفاوت از هم است؛ به طوریکه با وارد شدن به گالری دیگر، گویا وارد دنیای تازه‌ای شده‌اید. فرانسه نیز آثار خود را برای مدت زمان خاص و با گرفتن مبلغ قابل توجهی به این موزه امانت داده است. در اینجا آثار متنوعی از هنرمندان بزرگ و معروف جهان مثل پیکاسو به چشم می‌خورد و آثار موجود، هیچ‌گونه محدودیتی اعم از مذهبی و دینی ندارند.

موزه دارای چندین مرکز است که یکی از آنها فقط مخصوص محققان است تا بتوانند در آنجا آموزش‌های لازم و مرتبط را کسب کنند. بخش دیگر موزه که بخش مرکزی زیر گنبد است، مختص آموزش و سرگرمی بچه‌های گروه سنی ۶ تا ۱۲ ساله است.

موزه لوور دبی

تبدیل پایتخت امارات به یک قطب فرهنگی، از اهداف این موزه است. این مکان تاریخی به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری برای آسیانشینان به حساب می‌آید و با اندکی کمک و پیشرفت می‌تواند به یکی از مقاصد بزرگ جهان تبدیل شود و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند.

از آثار مهمی که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به نقاشی‌های «پل گوگن»، «ونسان ونگوگ» و «پابلو پیکاسو» اشاره کرد. مجسمه ابولهولی که قدمت آن به قرن ششم قبل از میلاد می‌رسد و ۱۳ قطعه از کتیبه‌ای که سوره حشر بر روی آن نقش بسته است، مجسمه نیم تنه مرمرین اسکندر مقدونی، نقاشی «تصویری از زن ناشناخته» از لئوناردو داوینچی است از جمله دیگر آثار ارزشمند این موزه به شمار می‌روند.

چیدمان و طراحی داخلی موزه لوور ابوظبی شامل مجسمه‌ای اثر «آگوست رودین»، درخت برنزی عظیم با برگ‌های آینه‌ای اثر هنرمند ایتالیایی «جوزپه پنونه» و سه حکاکی روی سنگ اثر «جنی هولمز» امریکایی است.

گفتنی است که هزینه بلیط موزه لوور ابوظبی برابر با ۶۰ درهم یا ۱۲.۵ پوند یا ۱۷ دلار آمریکا است که می‌توانید آن را از سایت louvreabudhabi.ae خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search